کد خبر : 3787
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 10:40

ونزوئلا واردات نفت سنگین ایران را برای پالایش آغاز کرد

ونزوئلا واردات نفت سنگین ایران را برای پالایش آغاز کرد
 رویترز در خبری اعلام کرد اسناد شرکت نفتی دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (PDVSA) نشان می دهد که این کشور روند آغاز واردات نفت سنگین ایران را برای تغذیه پالایشگاه های داخلی خود آغاز کرده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: با واردات نفت سنگین ایران توافق سوآپ (تهاتری) که سال گذشته بین دو کشور تحت تحریم آمریکا امضا شد، گسترش می یابد.

این رسانه افزود: دو کشور سال گذشته ابتدا درباره سوآپ توافق کردند و مقرر شد شرکت نفتی پترولئوس دی ونزوئلا میعانات گازی ایران را به منظور رقیق کردن و فراوری نفت سنگین مازاد ایران برای صادارت وارد کند. در مقابل شرکت نفت ملی ایران (NIOC) نفت خام ونزوئلا را تحویل می کند.

نفت خام سنگین ایران که از نظر کیفیت مشابه نفت خام «مسا ۳۰» ونزوئلا است، قرار است نفت داخلی را که در پالایشگاه های PDVSA تغذیه می شود، افزایش دهد. ونزوئلا همچنین در سال های اخیر قطعات و تجهیزات ایرانی را برای بازسازی پالایشگاه های خود دریافت کرده است.

[su_note note_color=”#eeeeea” text_color=”#۳۹۳a34″ radius=”۷″]صادرات نفت سنگین ایران به ونزوئلا در حالی است که داده‌های شرکت‌های ناظر بر انتقال نفت نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل کم شده و هم‌زمان فروش نفت ارزان روسیه به چین بیشتر شده است.[/su_note]

قیمت نفت سنگین ایران بیش از ۱۰۵ دلار در هر بشکه است.

اسناد شرکت نفتی دولتی ونزوئلا نشان می دهد که دستکم ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین ایران در اواسط ماه آوریل به پالایشگاه کاردون تحویل داده شد. این پالایشگاه با ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه نفت خام  دومین پالایشگاه بزرگ ونزوئلا محسوب می شود. وقرار است این هفته نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت دیگر از ایران به در بندر خوزه تخلیه شود.

ایران همچنین به تازگی میعانات گازی را با نفتکش های حامل پرچم ایران به ونزوئلا ارسال کرده است.

ونزوئلا در سالهای اخیر با سنگین‌تر شدن تولید نفت داخلی این کشور، برای تامین گریدهای متوسط و سبک برای پالایشگاه‌های خود تلاش کرده که به تولید محدود و کمبود متناوب سوخت موتور کمک کرده است.

تولید نفت سنگین این کشور آمریکای جنوبی همچنین به شکل فزاینده ای به نفت خام سبک تر و یا تولیدات پالایش شده نیاز دارد تا به عنوان رقیق کننده استفاده شود تا بتواند نفت را در گریدهای قابل صادرات تولید کند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران هفته پیش به منظور دیدار با نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و مذاکره درباره توافقات تجاری با طارق الایسامی همتای ونزوئلایی به کاراکاس سفر کرد.

کاهش فروش نفت ایران به مشتری قدیمی

صادرات نفت سنگین ایران به ونزوئلا در حالی است که داده‌های شرکت‌های ناظر بر انتقال نفت نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل کم شده و هم‌زمان فروش نفت ارزان روسیه به چین بیشتر شده است.

چین بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان است و نفت ایران حدود ۷ درصد واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

در دو سال اخیر چین بزرگترین مشتری نفت ایران بوده و تهران امیدوار بود با احیای برجام بتواند مشتریان خود را به کره جنوبی و اروپا و فراتر گسترش بدهد.

کاهش صادرات نفت ایران در ماه آوریل را دو شرکت ردیابی نفتکش‌ها -کپلر و ورتکسا- تایید کرده‌اند.

ارزیابی اولیه شرکت ورتکسا نشان داده که چین در ماه آوریل روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. به گفته این شرکت در ماه مارس این رقم حدود ۷۰۰ هزار بشکه بود.

کپلر صادرات نفت ایران در ماه آوریل را روزانه ۵۷۵ هزار بشکه ارزیابی کرده است. داده‌های این شرکت درباره این رقم در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی روزانه ۸۴۰ هزار بشکه بود.

پالایشگاه‌های مستقل چین که عمدتا در استان شاندونگ در شرق واقع شده‌اند، بیشترین خریدار نفت ایران هستند.

این شرکت‌ها از ماه فوریه خرید نفت خام را کم کردند و ظرفیت‌شان را به نصف رساندند. به گفته فعالان بازار نفت دلیل آن افزایش جهانی قیمت نفت و اقدامات محدود‌کننده مرتبط با کووید در چین بوده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.