کد خبر : 1047
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 14:24

المپیک زمستانی پکن؛

ورزشکار اویغور در کانون توجه‌‌ها قرار گرفت

ورزشکار اویغور در کانون توجه‌‌ها قرار گرفت
تصمیم مقامات چین برای انتخاب دینیگیر ایلاموجیانگ، ورزشکار ۲۰ ساله به عنوان حمل‌کننده مشعل بازی‌های المپیک زمستانی پکن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش کلینی نیوز یه نقل از یورو نیوز، انتخاب این زن اسکی‌باز از اقلیت اویغور در حالی صورت گرفت که حکومت چین از سوی بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر به بدرفتاری با اویغورها متهم شده است.

دینیگیر ایلاموجیانگ در بخش پایانی مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن مشعل المپیک را حمل کرد. این در حالی است که او ورزشکاری سرشناس به شمار نمی‌رود. پیش از این اغلب، ورزشکاران شناخته‌شده و سرشناس برای لحظات کلیدی مراسم افتتاحیه یا اختتامیه بازی‌های المپیک انتخاب می‌شدند.
آمریکا با اشاره به «نقض حقوق بشر» در استان سین‌کیانگ در شمال غربی چین اعلام کرده بود که بازی‌های المپیک زمستانی پکن را از نظر دیپلماتیک تحریم می‌کند. اغلب ساکنان استان سین‌کیانگ از اقلیت اویغور هستند.

مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به سوالی درباره انتخاب دینیگیر ایلاموجیانگ به عنوان حمل‌کننده مشعل بازی‌های المپیک زمستانی گفت که این ورزشکار با توجه به حضورش در رقابت‌های پکن و فارغ از اصالتش اجازه حضور در مراسم افتتاحیه را داشت. وی با این حال اشاره‌ای به اصالت اویغور دینیگیر ایلاموجیانگ نکرد.

واشنگتن براساس گزارش‌هایی که از اخته‌سازی اجباری اویغورها در چین منتشر شده است دولت این کشور را به «نسل‌کشی» متهم می‌کند. در مقابل مقامات چین اتهام‌های مطرح‌شده از جمله انتقال بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور به اردوگاه‌های کار اجباری را رد می‌کنند.

کانادا، استرالیا و بریتانیا نیز مانند آمریکا حاضر به اعزام نماینده دیپلماتیک به مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ز

مردم اویغور چه کسانی هستند؟

اویغورها یک گروه اقلیت قومی مسلمانند که در منطقه سینکیانگ در شمال غرب چین ساکن هستند. تخمین زده می‌شود که ۱۱ میلیون، یعنی حدود نیمی از جمعیت این منطقه اویغورها هستند.

 بنا به یک گزارش کمیته ملل متحد درباره حذف تبعیض نژادی، مدارک معتبری است مبنی بر این که حدود یک میلیون اویغور و اقلیت‌های مسلمان دیگر در مراکز بازداشت «بازپروری» نگهداری می‌شوند.

پکن با رد هرگونه بدرفتاری ادعا می‌کند که این اردوگاه‌ها «مراکز آموزشی حرفه‌ای» هستند که به ریشه‌کنی تفکر جدایی‌طلبانه اسلام‌گراها کمک می‌کند و در عین حال به افراد مهارت‌هایی برای زندگی آموزش می‌دهند.

ادعاهای «عقیم‌سازی جمعی» است؟

به گزارش ایندیپندنت فارسی ، مدارکی وجود دارد مبنی بر این که حکومت چین برای کاهش نرخ تولد در میان اویغورها و در چارچوب کارزار مقابله با جمعیت مسلمانان، روش‌هایی بسیار سخت در پیش گرفته است. گزارشی که در سال ۲۰۲۰ از سوی آدرین زنز، از چهره‌های علمی منتشر شد، ادعا می‌کند که مسؤولان چینی زنان اویغور را در سراسر سینکیانگ عقیم کرده‌اند و یا در بدن آن‌ها ابزار پیشگیری از بارداری نهاده‌اند.

یک گزارش تحقیقاتی اسوشیتدپرس در سال ۲۰۲۰ نیز کشف کرد که زنان در این استان به دلیل عبور از محدوده تعیین شده از نظر شمار بچه‌ها، جریمه و یا تهدید به بازداشت شده‌اند.

این گزارش همچنین دریافت که مقام‌ها زنان اویغور را مجبور به کارگذاشتن ابزار جلوگیری از بارداری (آی‌یودی) در بدن، عقیم‌سازی و حتی سقط جنین کرده‌اند.

 در ژانویه ۲۰۲۱، سفارت چین در واشینگتن در توییتی ادعا کرد که سیاست‌های حکومت این کشور زنان گروه قومیتی اویغور را از این که «ماشین تولید بچه» باشند آزاد کرده است و این توییت انتقادهای زیادی را برانگیخت. یک مقام رسمی چینی اعمال روش‌های سختگیرانه کنترل بارداری را بر زنان از طرف حکومت چین رد کرد.

با این حال، یک گزارش سازمان عفو بین‌الملل به سال ۲۰۱۸ دریافت که بازداشت خودسرانه مسلمانان اویغور در سراسر استان گسترده است. گروه موسوم به کنگره اویغورهای جهان که در تبعید به سر می‌برد، ادعا می‌کند که بازداشت‌شدگان بدون اتهام نگهداری می‌شوند و با سردادن شعارهای حزب کمونیست چین، مورد شست‌و‌شوی مغزی و تفتیش اعتقادی قرار می‌گیرند.

اویغورها از اقوام تُرک‌تبار ساکن منطقهٔ خودمختار و اویغورنشین سین‌کیانگ یا تُرکستان شرقی در شمالغرب چین هستند.و اکثریت آنان مسلمان هستند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.