کد خبر : 16545
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 14:52

واکنش‌ جهانی به رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره نسل کشی رژیم صهیونیستی

واکنش‌ جهانی به رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره نسل کشی رژیم صهیونیستی
رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره  نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه واکنش‌هایی را به همراه داشت

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه روز جمعه ششم بهمن ماه و در یکصد و دوازدهمین روز از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که ۲۶ هزار شهید بر جای گذاشته که بیش از ۷۰ درصد آنها زن و کودک هستند و در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی رژیم صهیونیستی، اقدام به صدور قرار موقت علیه رژیم صهیونیستی کرد و از این رژیم خواست اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

آفریقای جنوبی اواخر دسامبر سال گذشته پرونده مربوط به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه و خواستار اقدامات فوری برای پایان دادن به کشتار گسترده در غزه شد.

پس از آن تعدادی از کشورها به حمایت از این اقدام اعلام موضع کردند. از جمله جمهوری اسلامی ایران از این اقدام حمایت کرد.

«مایکل مارتین»، معاون نخست وزیر ایرلند نیز حمایتش را از این پرونده اعلام کرد و گفت که ایرلند نیز با پیشرفت این پرونده قصد پیوستن به آن را دارد.

علاوه بر این مکزیک و شیلی اعلام کردند پرونده اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را برای رسیدگی به اتهام «جنایت‌های جنگی» به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده‌اند.

جوآن دونیهو، قاضی آمریکایی دادگاه لاهه روز جمعه اعلام کرد که این دادگاه از این صلاحیت برخوردار است که به این موضوع رسیدگی کند که آیا در غزه نسل کشی صورت گرفته است یا نه.

او افزود که بخشی از مطالب ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی در مورد آسیب به حقوق انسانی مردم غزه، درست است و این منطقه دارای «وضعیت دلخراشی» است و به محل «مرگ و ناامیدی» تبدیل شده است.

قاضی دادگاه لاهه از رژیم صهیونیستی خواست از کشتار و زخمی کردن و نابود کردن زندگی فلسطینی‌ها دست بردارد، چراکه این اقدامات در محدوده کنوانسیون نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

دادگاه بین‌المللی لاهه از رژیم صهیونیستی خواست فوراً تضمین کند که نیروهای نظامی‌اش مرتکب هیچ‌یک از اقدامات بالا نمی‌شوند و ظرف یک‌ماه در این زمینه به دادگاه گزارش بدهد.

دادگاه بین‌المللی همچنین خواستار اقدامات فوری و مؤثر رژیم صهیونیستی برای کمک به ارائه خدمات بشردوستانه برای فلسطینی‌ها شد.

این دادگاه در قرار موقتی که روز جمعه صادر کرد، به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده را به دیوان گزارش دهد.

دیوان با بیان اینکه عملیات نظامی در غزه منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از مردم این باریکه و کوچ اجباری تعدادی دیگر شد، عنوان کرد که بیش از ۹۳ درصد مردم غزه توان دستیابی به غذا را ندارند.

مردم فلسطین مورد حمایت معاهده ممانعت از نسل‌کشی هستند و حق دارند که از جنایت نسل‌کشی در امان باشند.

رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش‌هایی را به همراه داشت.

دولت آفریقای جنوبی در واکنش به این رأی اعلام کرد: «ما از اقدامات موقتی که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل وضع کرد، استقبال می‌کنیم. این حکم یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و یک نقطه عطف مهم در یافتن عدالت برای مردم فلسطین است».

«نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی هم در واکنش به این حکم، از اینکه در رأی این دادگاه، اشاره‌ای به آتش‌بس نشده ابراز ناامیدی کرد و گفت: کشورهای دیگری با ما تماس گرفتند و در دادگاه لاهه به ما ملحق خواهند شد. وی افزود: «همگی باید اسرائیل را زیر نظر داشته باشیم».

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم اجرای این احکام را لازم الاجرا و الزام آور خواند.

این تصمیم، تصمیمی «زننده» بود این را بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم  صهیونیستی در واکنش به رای موقت صادره بیان کرد و گفت که اسرائیل جنگ را تا زمان رسیدن به «پیروزی کامل» ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، تحلیلگران رژیم  صهیونیستی امروز شنبه ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن ماه) رای موقت دیوان را «شکست روایت اسرائیل این رژیم از جنگ» توصیف و گفتند که «باید منتظر تبعات بیشتری باشیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم که کشورش در این مدت به حمایت‌های سیاسی، مالی و لجستیکی خود از این رژیم ادامه داد، ادعاهای مطرح‌ شده علیه اسرائیل در خصوص نسل‌کشی در غزه را «بی‌اساس» خواند و گفت که اسرائیل حق دارد اقداماتی به کار ببندد تا اطمینان حاصل کند که حوادث ۷ اکتبر تکرار نمی‌شوند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که تصمیم دیوان بین المللی دادگستری پیرامون جلوگیری از «نسل کشی» در غزه به مثابه بازتاب این فریاد ما است که جهان بزرگتر از پنج کشور است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در مقر آن در بروکسل منتشر کرد، با تأکید بر تعهد همه طرف‌ها به دادگاه بین‌المللی لاهه خواهان اجرای «فوری، کامل و کارآمد» درخواست‌های بیان شده در رأی دادگاه شد.

وزارت خارجه مصر نیز با استقبال از رأی دادگاه نوشت که مصر مایل بود مانند پرونده‌های مشابه، دادگاه آتش‌بس فوری در غزه را درخواست کند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در لندن نوشت تصمیم امروز دادگاه بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی گام مهمی است که می‌تواند به محافظت از مردم فلسطین در نوار اشغالی غزه و جلوگیری از رنج بیشتر و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به آن‌ها جلوگیری کند.

این رای واکنش جنبش حماس را هم به دنبال داشت. حماس ضمن استقبال از این رای، از جامعه بین‌الملل خواست که رژیم  صهیونیستی را مجبور به اجرای تصمیم‌های دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

به نوشته هاآرتص، صدور احکام موقت دادگاه ضربه‌ای به اعتبار سیاسی اسرائیل است و این کشور باید در سطح بین‌المللی با آن مقابله کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.