کد خبر : 4916
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 8:19

از سوی نماینده تهران اعلام شد؛

واکنش ایران به تصویت قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس انژی اتمی

واکنش ایران به تصویت قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس انژی اتمی
ایران به تصویت قطعنامه انتقادی و ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

 به گزارش کلیی نیوز به نقل  خبرگزاری مهر، بنا به گزارش الجزیره، پس از تصویت قطعنامه انتقادی و ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده ایران به این قطعنامه واکنش نشان داد.

نماینده ایران در این ارتباط گفت: درخواست ما برای همکاری با آژانس از طریق قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است و برای پاسخ به تصمیم شورای حکام آژانس علیه خود اقدام مناسب انجام خواهیم داد.

به گفته نماینده ایران در آژانس، رأی موافق به قطعنامه علیه ایران موید غلبه فشار سیاسی بر کار فنی است و تصمیم شورای حکام زنگ خطری است که اعتبار آژانس را تهدید می‌کند.

این دیپلمات ایرانی در عین حال افزود: تصمیم شورای حکام ما را به همکاری بیشتر تشویق نمی‌کند و ما را به سازش سوق نمی‌دهد، چون ادعاهای مندرج در گزارش گروسی بر اساس اطلاعات ساختگی اسرائیل است، هرچند امیدواریم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و از تشدید تنش جلوگیری کند.

ساعاتی پیش، دیپلمات‌های حاضر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که قطعنامه مورد حمایت آمریکا در انتقاد از ایران به تصویب رسید.

گفته شده روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند و این قطعنامه پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از سوی هند، لیبی و پاکستان به تصویب رسیده است.

همزمان به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای نوشت که این قطعنامه را «به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت. »

وزارت خارجه ایران می افزاید: «همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در توییتی به زبان انگلیسی گفت پاسخ ایران “قاطعانه و متناسب” خواهد بود.

ساعتی قبل حسین امیرعبدللهیان، وزیر خارجه ایران درباره اقدام احتمالی کشورش در برابر آمریکا در مسیر قطعنامه در شورای حکام آژانس هشدار داده بود.

او در دیدار جمعی از خانواده‌های ایرانی مقیم هند در دهلی نو گفت: «اگر طرف مقابل در پی مسیر تهدید و قطعنامه باشد ما هم، دست بسته باقی نخواهیم ماند.»

سه سایت مورد اشاره چیست

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمونه‌های محیطی که بازرسان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در این سه محل جمع‌آوری کرده‌اند حاکی از حضور «ذرات متعدد اورانیوم با سرمنشا مصنوعی (ساخت انسان)» است.

  • تورقوزآباد – آژانس اتمی سازمان ملل در اواخر سال ۲۰۱۸ شاهد صاف شدن و تغییر منظره این محل بود، که بعد از آن بود که اسرائیل ادعا کرد ایران «یک انبار مخفی اتمی» در محله تورقوزآباد تهران دارد. نمونه های محیطی حاکی از وجود رد اورانیوم و همچنین «ذرات تغییر یافته ایزوتوپی اورانیوم با غلظت کم بود»
  • ورامین – بازرسان آژانس نشانه‌هایی از «کاربرد و ذخیره احتمالی مواد اتمی و/یا انجام فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای» در این محل یافتند که ممکن است از آن برای پردازش و تبدیل سنگ معدن اورانیوم در سال ۲۰۰۳ استفاده شده باشد. این محل در سال ۲۰۰۴ شاهد تغییرات عمده از جمله کوبیدن بیشتر ساختمان ها بود
  • مریوان – ایران مظنون به برنامه‌ریزی برای استفاده از این محل و ذخیره مواد اتمی در آنجا در سال ۲۰۰۳ است. در یک بخش سایت، جایی که ممکن است مواد منفجره متعارف در فضای باز آزمایش شده باشد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشانه‌های “مرتبط با آزمایش حفاظتی (شیلدینگ) به عنوان مقدمه‌ای برای استفاده از آشکارساز نوترونی” پیدا کرد. از ۲۰۱۹ به بعد، آژانس شاهد فعالیت های سازگار با تلاش برای پاکسازی بخشی از این محل از جمله کوبیدن ساختمان‌ها بود

 رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنفرانس خبری که این هفته در حاشیه نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی برگزار شد، گفته بود «ایران برای یافته‌های آژانس در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده خود توضیحات قانع کننده‌ای نداده و باید هر چه زودتر درباره چگونگی ادامه این مسیر فکر کنیم.»

ساعاتی پس از آن سخنان کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، گفت «آقای گروسی تمایلات شدید سیاسی دارد و نمی‌توان آن را نفی کرد». این مقام قضایی گفت ذرات هسته‌ای یافت شده در نمونه‌برداری «ناچیز» بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.