کد خبر : 15883
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 16:18

هشدار امارات اسلامی افغانستان به جامعه جهانی؛ در امور داخلی ما مداخله نکنید

هشدار امارات اسلامی افغانستان به جامعه جهانی؛ در امور داخلی ما مداخله نکنید
حکومت امارات اسلامی افغانستان به مناسبت چهل‌و‌چهارمین سالگرد تهاجم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان (ششم جدی/دی) نشستی در کابل برگزار کرد و در اعلامیه‌ای از جامعه جهانی خواست که در «امور داخلی افغانستان» مداخله نکنند و «از گذشته تجاوز شوروی و آمریکا» درس بگیرند.

به گزارش کلینی نیوز، در اعلامیه امارات اسلامی افغانستان به مناسبت این روز آمده است: «افغانستان در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و به کسی هم اجازه نمی‌دهد که حقوق حقه ما را زیر پا نماید و در امور داخلی ما مداخله کند.»

به گزارش خبرگازی افغان(آوا)، در این اعلامیه آمده است که امارات اسلامی افغانستان «از تمام کشورها و جهت‌های دور و نزدیک می‌خواهد، مکلفیت خویش را در راستای ایجاد و تأمین روابط بهتر و قوی در مطابقت با اصول اسلامی ادا نماید تا گام های بلند بخاطر امن و رفاه در منطقه و جهان برداشته شود و نابسامانی، ویرانی و بی باوری ناشی از جنگ‌های گذشته از میان برداشته شود».

از آغاز تشکیل حکومت امارات اسلامی افغانستان بیش از دو سال می‌گذرد و تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است. با این حال کشورهای مختلف با آن روابط گسترده سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند

در اعلامیه امارات اسلامی آمده است که افغانستان در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و به کسی هم اجازه نمی‌دهد که «حقوق حقه‌ی ما را زیر پا نماید و در امور داخلی مداخله کند».

جامعه جهانی و برخی از همسایه‌های افغانستان فراگیر نبودن این حکومت و عدم رعایت حقوق زنان را دلیل به رسمیت نشناختن آن عنوان کرده‌اند. امارات اسلامی اما تاکید کرده‌اند که حکومت آن‌ها «فراگیر» است و به حقوق زنان «مطابق شریعت اسلامی» باور دارند.

حکومت امارت اسلامی می‌گوید: «افغان‌ها به‌حیث ملت مسلمان می‌خواهند با جامعه‌ی بین‌المللی در چارچوب اصول اسلامی روابط حسنه و قوی داشته باشند که در آن احتمال ضرر به هیچ کسی وجود نداشته باشد.»

برخی از رهبران امارات اسلامی افغانستان در نشست امروز (۶ جدی/دی) تاکید کردند که آن‌ها از وابستگان گروه‌های «مجاهدین» هستند که در گذشته علیه تهاجم ۹ ساله قشون سرخ در افغانستان جنگیدند.

محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر امارات اسلامی در این مراسم گفت: «برخی‌ها می‌گویند که ما مخالف مجاهدین و جهاد علیه شوروی هستیم در حالیکه ما خود برادران کوچک و فرزندان مجاهدین آن زمان هستیم.»

او با اشاره به جنگ علیه نیروهای آمریکایی و بین‌المللی و دولت پیشین اضافه کرد: «همانگونه که در ۲۰ سال گذشته جهاد علیه تجاوز آمریکا، ناتو و غلامان آن‌ها، فرض عین بود در برابر تجاور چهارده ساله شوروی نیز عین فرضیت وجود داشت».

او افزود هدف از هر دو «جهاد» استقرار یک نظام اسلامی بود. هر چند به قول وی «پیروزی مجاهدین» در برابر تجاوز شوروی «به دلایل قدرت‌طلبی عده‌ای به نام فارسی و پشتو» ناکام ماند و اختلافات و جنگ‌های زبانی، قومی و سمتی در افغانستان دامن زده شد.

وی تاکید کرد: «ما به هیچ‌وجه به مداخله خارجی در افغانستان اجازه نمی‌دهیم و تنها نظام اسلامی در این کشور حاکمیت خواهد کرد.

وی افزود:دنیا و همسایگان ما باید از این درس‌ها پند گرفته باشند و به فکر خیال و تعویض نظام اسلامی نباشند…ما به دنیا می‌گوییم که به کار ما کار نداشته باشید و ما را آرام بگذارید و اگر مشکلی دارید از راه تفاهم حل و فصل کنید.»

همچنین خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امارات اسلامی نیز در نشست امروز گفت «لازم نیست که آبادی افغانستان را از کسانی بخواهیم که به افغانستان حمله کرده‌اند».

در این نشست سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه و عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیر و شمار دیگری از مقام‌های امارات اسلامی سخنرانی کرده و خواستار تعامل جهان با افغانستان شدند.

این در حالی است که بیشتر چهره‌های رهبران جهادی که در جنگ با نیروهای شوروی حضور داشتند و در دولت‌های پیشین سمت‌های مهمی داشتند، با بازگشت طالبان به قدرت از افغانستان خارج شدند و در این مراسم نیز هیچ چهره برجسته‌ای از این رهبران حضور نداشت.

تهاجم نیروهای شوروی وقت در افغانستان از ۶ جدی/دی ۱۳۵۸ تا ۲۶ دلو/بهمن ۱۳۶۷ش ادامه داشت.

حضور و درگیری این ارتش بیش از ۱۲۰ هزار نفری در افغانستان برای پشتیبانی از دولت به رهبری «حزب دموکراتیک خلق افغانستان» در مقابل نیروهای مجاهدین گفته می‌شد.

لئونید برژنف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی در آن هنگام در این روز به سپاه چهلم این کشور دستور داد تا از طریق مرزهای شمالی وارد افغانستان شوند.

نیروهای شوروی پس از نه سال درگیری در ولایات مختلف افغانستان سر انجام در دوران میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی براساس یک توافق در ژنو افغانستان را ترک کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.