کد خبر : 10673
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 17:59

هشدار آمریکا به مالکان چینی تیک‌تاک،محبوب جوانان آمریکا

هشدار آمریکا به مالکان چینی تیک‌تاک،محبوب جوانان آمریکا
ترس از سوء‌استفاده احتمالی مقامات چینی از داده‌های کاربران برنامه «تیک‌تاک» باعث شده است تا مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه «بایت‌دانس / ByteDance» شرکت مادر این برنامه به طور قاطعانه‌ واکنش نشان دهند.

به گزارش کلینی نیوز، آمریکا با تعیین ضرب‌الاجل از مالکان چینی تیک‌تاک خواسته است یا سهام خود را در این برنامه ویدیویی محبوب واگذار کنند یا با ممنوعیت احتمالی فعالیت در ایالات متحده مواجه شوند

بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه استفاده از تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام کرد.

اتحادیه اروپا به پیروی از آمریکا، علیه «بایت‌دانس / ByteDance» شرکت مادر این برنامه به طور قاطعانه‌ واکنش نشان دهند.

در ۱۴ اوت ۲۰۲۰ ترامپ به شرکت بایت دنس فرصتی ۹۰ روزه داد تا تجارت تیک‌تاک در ایالات متحده را فروخته و یا تعطیل کند.

تیک‌تاک برای فروش بخش آمریکایی خود با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و اوراکل مذاکره کرد اما سرانجام در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ دولت ترامپ روز جمعه اعلام کرد که برنامه‌های چینی وی چت و تیک تاک را از فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده آمریکا حذف کنند و در ۱۲ نوامبر نیز ترافیک تیک‌تاک را محدود کرده و شرکت‌های آمریکایی را از انجام معاملات مالی با این شرکت منع می‌شود.

پس از شکایت تیک‌تاک و درخواستش برای لغو دستور دونالد ترامپ، قاضی دستور ترامپ مبنی بر حذف تیک‌تاک از فروشگاه پلی و فروشگاه اپل را مسدود کرد اما سایر محدودیت‌ها به قوت خود باقی ماند.

عواقب اعمال ممنوعیت برای دولت بایدن

این ضرب‌الاجل از آن رو وضع شده که مقامات ایالات متحده و نمایندگان کنگره نگرانند که اطلاعات بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک در اختیار دولت چین قرار بگیرد.

با توجه به میزان بالای محبوبیت تیک‌تاک در بین جوانان آمریکایی، در صورت اعمال ممنوعیت تیک‌تاک در این کشور، احتمالا دولت با موانع قانونی قابل توجه و پیامدهایی سیاسی روبرو خواهد شد.

بر اساس آخرین داده‌ها رتبه‌ اول کاربران این پلتفرم را با ۱۴۰ ملیون کاربر دارد همچنین سه نفر از هر پنج نفری که بیشترین فالوئر را در تیک تاک دارند، در آمریکا قرار دارند.

برای جلوگیری از موانع قانونی پیش‌رو، مقامات کاخ سفید هفته گذشته مراتب خرسندی و حمایت خود از پیش‌نویس قانونی را اعلام کردند که به موجب آن به دولت اختیارات جدیدی اعطا می‌شود تا تیک‌تاک و سایر فناوری‌های خارجی را در صورت اثبات «تهدید امنیت ملی» ممنوع اعلام کنند. به این ترتیب در صورت تصویب این قانون، دست دولت بایدن در برابر موانع قضایی بازتر خواهد شد.

پیش از این دولت جمهوریخواه، دونالد ترامپ نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی سعی کرده بود تیک تاک را ممنوع اعلام کند، اما دادگاه‌های ایالات متحده مانع این کار شدند.

برای همین منظور هم قرار است شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک هفته آینده در برابر کنگره آمریکا حاضر شود.

۶۰ درصد از سهام شرکت بایت‌دانس متعلق به سرمایه‌گذارانی از مناطق مختلف جهان، ۲۰ درصد متعلق به کارمندان شرکت و ۲۰ درصد متعلق به موسسان این اپلیکیشن است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۲ قانون ممنوعیت تیک‌تاک را تأیید کرد.

اکنون آینده تیک‌تاک در ایالات متحده‌ آمریکا بیش از هر زمانی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته. تعداد زیادی از سناتورهای جمهوری خواه اخیراً استفاده از تیک‌تاک را برای کارمندان ایالتی در دستگاه‌های دولتی در ایالت‌های مختلف ممنوع کردند.

از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ تا به امروز، تیک‌تاک تقریباً در نیمی از ایالات آمریکا از جمله فلوریدا، داکوتای جنوبی، کارولینای شمالی، مریلند، تگزاس، اوکلاهما، تنسی، نبراسکا، یوتا، آلاباما، آیووا، داکوتای شمالی، آیداهو، جورجیا، نیوهمپشایر، کانزاس، نیوجرسی و اوهایو ممنوع شده است.

سه تن از قانونگذاران امریکایی نیز با رهبری سناتور جاش هاولی، جمهوری خواه ارشد کمیسیون اطلاعات سنا اواخر ۲۰۲۲ طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن آمریکا بار دیگر به دنبال مسدود کردن تیک‌تاک در ایالات متحده به دلیل استقرار شرکت مادر این پلتفرم در چین است. بحث‌هایی در مورد مناسب نبودن محتوای تیک‌تاک برای نوجوانان و احتمال اینکه الگوریتم‌های شبکه‌ اجتماعی یاد شده کاربران را به موضوعاتی مانند خودکشی و اختلالات خوردن هدایت می کند نیز مطرح شده است.

بر طبق داده‌های «اینسایدر اینتلیجنس»، بزرگسالان در ایالات متحده روزانه به طور متوسط نزدیک به یک ساعت (۵۵.۸ دقیقه) را در تیک‌تاک صرف می‌کنند که تقریباً دو برابر زمان صرف شده در اسنپ‌چت و اپلیکیشن‌های متا در اینستاگرام و فیس‌بوک است.

وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه در واکنش به این موضوع گفت که ایالات متحده هنوز مدرکی مبنی بر تهدید امنیت ملی تیک‌تاک ارائه نکرده است.

معلوم نیست آیا دولت چین با واگذار شدن سهام تیک‌تاک موافقت خواهد کرد یا نه؛ سفارت چین در واشنگتن در این باره اظهارنظری نکرده است.

تیک‌تاک و کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا، بیش از دو سال است که درباره الزامات امنیتی در حال مذاکره هستند. تیک‌تاک بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقدامات امنیتی مربوط به داده کاربران هزینه کرده و ادعاهای مربوط به جاسوسی از کاربران خود را رد کرده است.

تیک تاک در حال حاضر دارای ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان است و با بیش از ۲ میلیارد دانلود در اپ‌استور و گوگل پلی یک شاهکار چشمگیر برای پلتفرمی است که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد و اکنون با پلتفرم‌هایی که سال‌ها قبل ارائه شدند مانند فیس‌بوک (۲۰۰۴)، توئیتر (۲۰۰۶) و اینستاگرام (۲۰۱۰) رقابت می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.