کد خبر : 8432
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1401 - 21:24

هشتگ نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید از مرز سه میلیون گذشت

هشتگ نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید از مرز سه میلیون گذشت
هشتگ «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» #StopHazaraGenocide را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است که از دوم اکتوبر تا امروز بیش از ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار بار تنها در توییتر استفاده شده است.

به گزارش کلینی نیوز، انفجار صبح جمعه در میان دختران دانش آموز که در یک آزمون آزمایشی ورود به دانشگاه شرکت  کرده‌ بودند، بیش از ۱۶۰ کشته و زخمی برجا گذاشت.

مسئولان مرکز آموزشی کاج در دشت برچی  کابل گفتند که مهاجم انتحاری، نگهبانان را کشته و خود را در میان دانش آموزان منفجر کرد.

این رویداد کارزار بی‌سابقه‌ای با هشتگ «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» #StopHazaraGenocide را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است که از دوم اکتوبر تا امروز بیش از ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار بار تنها در توییتر استفاده شده است.

در کنار کاربران افغانستانی، شمار زیادی از افراد مطرح خارجی به شمول رییس برخی از نهادهای حقوق بشری نیز، به این کارزار پیوسته‌اند.

حمله روز جمعه در منطقه‌ای عمدتا هزاره و شیعه‌نشین کابل رخ داد، در سال ۲۰۱۸ نیز مهاجمان انتحاری داعش در همین محل که به نام «کورس موعود» بود حدود ۵۰ دانش آموز را کشتند و ده‌ها زخمی برجا گذاشت.

زنان در چندین شهر از جمله در کابل، هرات و مزارشریف در حمایت از این کارزار و حقوق زنان به خیابان‌ها ریخته و شعارهایی سر دادند که با برخورد شدید نیروهای امنیتی طالبان مواجه شدند که با تیراندازی هوایی و ضرب و شتم آنها را پراکنده کردند.

ملاله یوسفزی، برنده جایزه نوبل با این هشتگ همراه شده و در توییتی نوشته است که «دستکم ۵۳ کشته و ۱۱۰ زخمی، بیشترشان زنان جوان که در امتحان آزمایشی ورود به دانشگاه در کابل شرکت کردند.»

او که خود نیز در سال ۲۰۱۲ هدف گلوله طالبان در پاکستان قرار گرفته بود، افزوده که «طالبان از اقلیت‌ها در برابر حملات خشونت‌آمیز حفاظت نمی‌کند. کودکان با به خطر انداختن جانشان به مدرسه می‌روند، در حالی که رهبران [جهان] کناری ایستاده و تماشا می‌کنند.»

کلر دالی،  نماینده ایرلند در پارلمان اروپا نیز در سخنانی گفته است که «ماه بعد از ماه مردم افغانستان در رنج‌اند و می‌میرند، مانند هفته گذشته ۵۳ دختر عمدتاً هزاره، مردمی که در معرض خطر نسل‌کشی قرار دارند.»

او افزود که «با این حال، جهان حرف‌ها می‌زند و کاری نمی‌کند. این مردم چه کرده‌اند که سزاوار این [برخورد] شدند؟ زمان صدا بلند کردن، ایستادن و درخواست‌ است.»

علی احمد جلالی، استاد دانشگاه در آمریکا و وزیر امور داخله پیشین در توییتر نوشت: « تاریخ فراموش نه می‌کند که گروه‌های تروریست چون طالبان و داعش در جنون ایدیولوژی تکفیری و جاهلانه خویش سالها هموطنان هزاره و شیعه ما را خاصتاً مورد حملات جنایتکارانه و نسل‌کشی قرار داده‌اند.»

شکریه بارکزی؛ سفیر پیشین افغانستان در ناروی نیز در توییتی نوشت: «اگر تمام مردم افغانستان کمپاین ختم نسل‌کشی هزاره‌ها را حمایت کنند و این کمپاین به دستاوردی که توجه ملل متحد به این فاجعه و تعیین کمیسیون حقیقت‌یاب است برسد، افغانستان، نمونه‌ای از انسجام و وحدت ملی را عملی کرده که کمر طالب و حامیان‌شان را خواهد شکست.»

گفتنی است که صبح روز جمعه -۸ میزان-، یک مهاجم انتحاری پس از کشتن محافظان مرکز آموزشی کاج در منطقه‌ی دشت برچی، وارد صنف درسی شد و مواد همراهش را منفجر کرد.

در این رویداد، دست‌کم ۵۰ دانش‌آموز که اکثر شان دختران بودند، کشته شدند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

تا هنوز فرد و یا گروهی مسؤولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.