کد خبر : 14563
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 16:52

نمونه‌های سیارک «بنو» کشف اسرار حیات روی زمین

نمونه‌های سیارک «بنو» کشف اسرار حیات روی زمین
دانشمندان می‌گویند باز کردن محفظه غبار و نمونه‌های گردآوری شده از سیارک بنو چیزی شبیه به باز کردن قفل کپسول زمان است

به گزارش کلینی نیوز به نقل از نیویورک‌ پست، بنو سیارکی است که از زمان تشکیل منظومه شمسی، یعنی چهار‌ و‌ نیم میلیارد سال پیش، به‌جا مانده است. دانشمندان می‌گویند بررسی نمونه‌های این نوع سیارک‌ها می‌تواند سرنخ‌هایی از منشا حیات روی زمین به دست دهد.

فضاپیمای اوسیریس‌ــ‌رکس هفت سال پس از آنکه به فضا پرتاب شد، به‌تازگی بالاخره وارد مدار زمین شد و نمونه‌‌های گردآوری‌شده از سیارک پرحاشیه بنو را به دست دانشمندان رساند. به گفته دانشمندان، در ۱۵۹ سال آینده احتمال برخورد این سیارک با زمین وجود دارد، اگرچه این احتمال کم است.

فضاپیمای اوسیریس‌ــ‌رکس، که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شده بود، در سال ۲۰۱۸ به سیارک بنو رسید و گردش به دور آن را آغاز کرد.

این فضاپیما پس از دو سال، در عملیاتی عجیب و خارق‌العاده، نمونه‌های سنگ و خاک این سیارک را گردآوری کرد و در ماه مه ۲۰۲۱، سفر طولانی ۶ میلیارد کیلومتری‌ بازگشت به زمین را آغاز کرد.

فضاپیمای اوسیریس‌ــ‌رکس در این مدت کپسول حاوی حدود ۲۵۰ گرم از سنگ و خاک این سیارک را با خود حمل ‌کرد و در نهایت، این کپسول باارزش را از فاصله ۱۰۲هزار کیلومتری به طرف زمین رها کرد. کپسول حاوی نمونه‌ها‌ با سرعت حدود ۴۴ هزار کیلومتر در ساعت وارد جو (اتمسفر) زمین شد.

با گذشت چند هفته از ورود این نمونه‌ها به زمین، دانشمندان می‌گویند این نمونه‌‌‌ها ممکن است اجزای سازنده حیات را در خود داشته باشند. دانشمندان می‌گویند که نمونه‌های به دست آمده از اوسیریس‌ــ‌رکس حاوی مقدار فراوانی آب و کربن است.

بیل نلسون، مدیر ناسا، نمونه‌‌های به دست آمده از اوسیریس‌ــ‌رکس را بزرگ‌ترین نمونه سیارکی غنی از از کربن توصیف کرد که تا کنون به زمین رسیده است. بررسی این نمونه‌ها به دانشمندان کمک می‌کند که شناخت بهتری از خاستگاه حیات در سیاره زمین به دست بیاورند.

برنامه‌‌های فضایی نظیر اوسیریس‌ــ‌رکس می‌تواند به بهبود درک ما از سیارک‌هایی کمک کند که ممکن است زمین را تهدید کنند تا در عین حال بتوانیم نگاهی کلی به فراتر از این نیز بیندازیم.

به گفته نلسون، اکنون ما این نمونه‌ها را در اختیار داریم، اما هنوز چیزهای بسیاری برای کشف کردن وجود دارد و شناخت و دانشی در راه است که پیش از این هرگز نداشته‌ایم.

پس از پایان موفقیت‌آمیز ارسال نمونه‌های مزبور به زمین، فضاپیمای اوسیریس‌ــ‌رکس اکنون بار دیگر در راه است و به جست‌وجو در منظومه شمسی ادامه خواهد داد.

به گفته دانشمندان، قرار است این فضاپیما بررسی‌های دقیقی بر روی سیارک دیگری به نام آپوفیس انجام دهد.

سیارک آپوفیس سیارکی است که در سال ۲۰۲۹ به‌قدری به زمین نزدیک خواهد شد که می‌توان آن را با چشم غیر‌مسلح نیز دید.

به گفته ناسا، ماموریت فضایی جدید نام متفاوتی خواهد داشت و از این پس «اوسیریس‌ــ‌اَپکس» نامیده‌ می‌شود.

هدف دانشمندان از بررسی نمونه‌‌های گردآوری شده از سیارک بنو این است که بدانند این سیارک ۵۰۰ متری دقیقا از چه چیزی تشکیل شده است تا شاید بتوانند روشی برای مقابله با خطر برخورد احتمالی آن با زمین پیدا کنند.

ناسا در حال حاضر در پی یافتن پاسخی به این پرسش است که عناصر تشکیل‌دهنده حیات چگونه ممکن است از فضا به زمین آمده باشد. به نظر دانشمندان، سیارک بنو حدود ۷۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد سال پیش از یک سیارک بزرگ‌تر سرشار از کربن جدا شده است.

همچنین، نمونه‌‌های به دست آمده از این سیارک بیش از مقداری است که دانشمندان انتظار داشتند. از این رو، در دو سال آینده شاهد تجزیه و تحلیل بیشتر و نگهداری دست‌کم ۷۰ درصد از این نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های سراسر جهان خواهیم بود و بیش از ۲۰۰ دانشمند روی این نمونه‌‌ها تحقیق خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در هفته‌های آینده بخش‌های دیگری از این نمونه‌‌‌ها به شکل امانت به موسسه اسمیتسونین، مرکز فضایی هوستون، و دانشگاه آریزونا داده خواهد شد.

از دید دانشمندان، باز کردن محفظه غبار و نمونه‌های گردآوری شده از سیارک بنو چیزی شبیه به باز کردن قفل کپسول زمان است. به گفته آن‌ها، نمونه‌هایی که این فضاپیمای ۸۰۰ میلیون دلاری به زمین آورده ممکن است فقط قطره‌ای از دریا باشد و در نهایت، باعث شود راز دیرینه‌ای همچون خاستگاه حیات روی زمین کشف شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.