کد خبر : 15088
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 9:42

نشست تاریخی‌ سران کشورهای اسلامی در ریاض درباره غزه

نشست تاریخی‌ سران کشورهای اسلامی در ریاض درباره غزه
سران ۵۷ کشور بزرگ و پرجمعیت جهان درخواستی را مطرح کردند که بسیاری‌شان احتمالا هیچ امیدی به عملی شدن آن ندارند: تصویب قطعنامه‌ای الزام‌آور در شورای امنیت برای پایان دادن به «تهاجم» اسرائیل.

به گزارش کلینی نیوز، رهبران ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، در پایان سران کشورهای اسلامی در راض  نتوانستند بر سر هیچ اقدام عملی علیه اسرائیل به توافق برسند.

به گزارش رویترز، این در حالی بود که انواع پیشنهاد برای اقداماتی از این دست در نشست مطرح شده بود؛ از تندترین پیشنهاد که ایران ارائه کرد و از همه کشورهای عضو درخواست شد تا ارتش اسرائیل را «تروریست» اعلام کنند تا پیشنهادهای ملایم‌تر، مانند قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل که بشار اسد مطرح کرد.

ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران ، در این نشست خواهان تحریم اسرائیل و تروریستی شناختن ارتش آن از سوی دولت‌های اسلامی شد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم بر پایان فوری عملیات نظامی و آزادی گروگان‌ها تاکید کرد.

نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود خواستار پایان محاصره غزه و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شد.

این نشست، که در آخرین دقایق به عنوان «نشست مشترک سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی» معرفی شد، بازتاب روشنی بود از تضاد منافع عمیق میان کشورهایی که در ظاهر همگی به دلیل اکثریت جمعیت مسلمان خود را در یک جبهه معرفی می‌کنند، اما در زمان عمل، هرکدام اولویت‌های جداگانه‌ دارند.

در واقع دلیل این‌که ناگهان این نشست به عنوان یک اقدام مشترک با اتحادیه عرب معرفی شد این بود که در نشست اتحادیه عرب نیز بر سر این‌که این کشورها باید دست به چه اقدامی بزنند، توافقی حاصل نشد.

شاید این امیدواری در میان برخی کشورهای مخالف اسرائیل وجود داشت که در این نشست به دلیل حضور ایران و ترکیه، که هر دو طرفدار تنبیه اسرائیل هستند، بخت بیشتری برای فشار بر کشورهای مخالف اقدام تنبیهی وجود دارد.

بر اساس آنچه دیپلمات‌های عرب به برخی رسانه‌ها گفته‌اند، مشخصا لبنان و الجزایر در اتحادیه عرب پیشنهاد اخلال در رساندن نفت به اسرائیل را مطرح کرده بودند که با مخالفت امارات متحده عربی و بحرین روبه‌رو شده بود.

در نشست روز شنبه نیز، چندین ساعت بعد از این‌که سخنرانی‌های رسمی سران کشورها به پایان رسید و عملا انتشار بیانیه‌ پایانی، لحظه به لحظه به تاخیر می‌افتاد، سرانجام روشن شد که توافقی برای اقدامی مشترک علیه اسرائیل وجود ندارد.

در مقابل سران ۵۷ کشور بزرگ و پرجمعیت جهان درخواستی را مطرح کردند که بسیاری‌شان احتمالا هیچ امیدی به عملی شدن آن ندارند: تصویب قطعنامه‌ای الزام‌آور در شورای امنیت برای پایان دادن به «تهاجم» اسرائیل.

کشور‌های عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، بدون شک قدرت کافی برای وارد کردن ف تاکنون تنها خروجی نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به قطعنامه سیاسی و غیرالزام‌آور مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ پنجم آبان ، ۲۷ اکتبر باز‌می‌گردد ، که قید الزا‌م‌آوری برای اسرائیل ندارد.

از طرف دیگر به دلیل اختلافات جدی در میان اعضای دائم شورای امنیت و به‌ویژه مخالفت آمریکا با صدور هر‌گونه قطعنامه‌ای علیه اسرائیل، این شورا فعلا به بن‌بست رسیده است.

همچنین دیگر تحرکات و نشستهای بین‌المللی فعلا راهکار مؤثر و فراگیری برای پایان‌دادن به جنگ حماس و اسرائیل ارائه نداد‌ه‌اند.

بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد که افق پیش‌رو نمی‌تواند در صحنه میدانی، وضعیت را برای ساکنان غزه بهبود ببخشد.شاری معنادار و جدی به اسرائیل را دارند. اما شکاف عمیقی که بین این کشورها وجود دارد موجب شده تا این کشورها هرگز نتوانند از این قدرت بهره ببرند.

نشست ریاض، به رغم ابعاد تاریخی‌اش در واقع به آیینه تمام‌نمای این شکاف جدی و عمیق تبدیل شد.

نشریه میلیتاری واچ ارگان نظامی آمریکا به نقل از داگلاس مک گرگور ژنرال بازنشسته ارتش این کشور منتشر کرده است. وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: َدر ۲۴ ساعت گذشته تعدادی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا به همراه نیروهای ویژه عملیات زمینی اسرائیل برای شناسایی وارد غزه شدند تا برای آزادسازی اسرای اسرائیلی برنامه ریزی کنند اما آن گونه که من متوجه شده ام این نیروها هدف گلوله قرار گرفتند و خسارت سنگینی متحمل شدند.

گفتنی است، اتحادیه عرب یک بلوک منطقه‌ای است که ۲۲ کشور عربی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را شامل می‌شود. سازمان همکاری اسلامی ۵۷ عضو دارد و ایران نیز عضو آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.