کد خبر : 16594
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 8:35

نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان

نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان
وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گوید که فردا (دوشنبه) نشست زیرنام "ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان" در کابل برگزار خواهد شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از طلوع نیوز، عبدالقهار بلخی سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که این نشست به هدف گفت‌وگو درباره تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود.

به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه، در این نشست سفیران و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه و منطقه حضور خواهند یافت.

عبدالقهار بلخی گفت: «زیر عنوان همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان یک کنفرانس دایر شود که در آن نمایندگان همسایه و منطقه حضور می‌یابند و در این نشست موضوعات گوناگون به شمول اقتصاد، اتصال و تقویت اقتصادی و دیگر همکاری به بحث گرفته می‌شود.»

با این حال، برخی از آگاهان مسایل سیاسی به این باور اند که این گونه نشست‌ها می‌تواند در بهبود روابط امارت اسلامی با کشورهای همسایه و منطقه موثر باشد.

واحد فقیری آگاه مسایل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: «می‌دانیم که در منطقه و جامعه جهانی درباره افغانستان یک اجماع موجود است و آن این‌که باید به حقوق بانوان احترام گذاشته شود، حقوق اقلیت‌ها به رسمیت شناخته شود.»

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که نمایندگان زنان افغان و جامعه مدنی افغانستان نیز در این نشست دو روزه شرکت خواهند کرد.

رسول موسوی، مقام ارشد وزارت خارجه ایران در ایکس نوشته است: «نشست منطقه‌ای کابل که در آن ایران، پاکستان، روسیه و چین حتما شرکت دارند و پیش از نشست دوحه (۲۸ بهمن) برگزار می‌شود، نشان دهنده توجه ویژه همسایگان افغانستان به صلح، ثبات و رفاه مردم افغانستان و امنیت در منطقه است.»

ضرورت آشتی ملی 

مهم‌ترین اجندای نشست دوحه گفتگو درباره پیشنهادهای فریدون سینیرلی اوغلو، دیپلمات پیشین اهل ترکیه است. آقای سینیرلی اوغلو چند ماه پیش از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان ارزیاب مستقل این سازمان برای افغانستان منصوب شد و بعدا در گزارش مفصلی از وضعیت افغانستان ضرورت آشتی ملی در این کشور را مطرح کرد.

در بخشی از این گزارش آقای اوغلو، به تعامل و «عادی‌سازی» روابط با امارت اسلامی افغانستان پرداخته شده است.

در ۲۹ دسامبر، شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس توصیه‌های آقای سینیرلی‌ اوغلو، قطعنامه ۲۷۲۱ را در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان تصویب کرد.

در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شد تا نماینده ویژه‌ای را «برای تنظیم دیپلماسی با حکومت طالبان» تعیین کند.

این قطعنامه بر ایجاد نقشه راه برای ادغام کامل افغانستان در جامعه بین المللی و یک مکانیسم نظارتی برای پیروی از توصیه‌های کرده است.

امارت اسلامی افغانستان با تعیین نماینده جدید برای افغانستان مخالفت کرد و چین و روسیه نیز به این قطعنامه رای ممتنع ندادند.

هفته گذشته امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با سفرا و نمایندگان کشورهای منطقه‌ در افغانستان تاکید کرد که با حضور نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و «حکومت مرکزی مستقل»، نیازی به انتصاب نماینده ویژه جدید از سوی این سازمان در افغانستان نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.