کد خبر : 19480
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1403 - 17:06

ناوشکن پیشرفته جنگی سهند ساخت ایران غرق شد

ناوشکن پیشرفته جنگی سهند ساخت ایران غرق شد
ناوشکن سهند که از آن به عنوان یکی از «پیشرفته‌ترین» کشتی‌های جنگی ساخت ایران یاد می‌شد، به دنبال سانحه‌ای در روز یکشنبه، پس از دو روز تلاش برای نجات آن، سرانجام به طور کامل «زیر آب رفت.»

منطقه یکم دریایی بندرعباس ارتش روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که ناوشکن سهند که پس از تعمیر و انتقال به یکی از اسکله‌های مربوط به صنایع دریایی بندرعباس، سانحه دیده است.

بنابر این گزارش، ناوشکن سهند، به خاطر نفوذ آب به مخازن تعادلش را از دست داد اما «بازگشت ناو به حالت تعادل به‌سرعت در حال انجام است.»

وبسایت روزنامه اعتماد، روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه، گزارش داده است که با پاره شدن «تسمه» کشتی به زیر آب رفت.

به گزارش ایسنا، چنین حوادثی در هنگام تعمیرات کشتی‌ها در دنیا مسبوق به سابقه است دو سال قبل نیز ناو جنگی «یو.اس.اس سالیوانز» نیروی دریایی آمریکا در یک اسکله غرق شد.

ناوچه سهند یکی از ناومحافظ‌های نیروی دریایی ایران بود که پیش از انقلاب اسلامی، ناو فرامرز نام داشت.

این ناوچه پس از حملات نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۳۶۷ در رویارویی با دو هواپیمای تهاجمی ای-۶ و ناوچه یو‌اس‌اس جوزف استراوس، هدف چند موشک قرار گرفت و غرق شد.

نیروی دریایی آمریکا در سال پایانی جنگ ایران و عراق  بزرگ‌ترین نبرد دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم توصیف می‌شود. علیه ایران انجام داد.

در سال ۱۳۹۷ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، نام ناوشکن جدیدی را به یاد آن ناوچه، «سهند» گذاشت و با همان شماره بدنه به آب انداخت که در ناوگان جنوب فعالیت خود را آغاز کرد.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران در مراسم الحاق سهند به ناوگان جنوب نیروی دریایی ایران، در آن زمان حضور یافت و گفت ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷، روز الحاق سهند به ناوگان جنوب نیروی دریایی ایران، روز مهمی در تاریخ ارتش ایران است.

این کشتی جنگی ۹۴ متر طول و ۱۱ متر عرض داشت و به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن مجهز بود.

امیردریادار دوم علیرضا شیخی فرمانده وقت کارخانجات نیروی دریایی ارتش سهند را «پیشرفته‌ترین» ناوشکن ایران در آن زمان خوانده بود.

به گفته این مقام ارشد ارتش، این ناوشکن هزار و ۳۰۰ تن وزن، ۹۶ متر طول و بیش از ۲۵ گره دریایی سرعت دارد.

سهند سومین ناوچه «کلاس موج» و ساخته نیروی دریایی جمهوری اسلامی معرفی شده بود. ایران، ناو جماران و دماوند را هم در همین کلاس ناو جنگی طبقه کرده بود.

اقتصاد آنلاین در گزارشی درباره این کشتی نوشته «رسانه‌های ایران از شناورهای این کلاس تحت عنوان ناوشکن یاد می‌کنند، اما بر اساس روش طبقه‌بندی کشورهای دیگر دنیا این شناورها ناوچه محسوب می‌شوند.»

 ایران ساخت ناوهای خود را یکی از مهم‌ترین نشانه‌های غلبه این کشور بر تحریم‌های گسترده می‌داند.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران پنج سال پیش ساخت ناو سهند را نشانه‌ای از توسعه ایران علیرغم تحریم‌ها خوانده بود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.