کد خبر : 674
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 13:35

رییس سازمان امور اجتماعی کشور:

میل به تغییرات اساسی’ در ایران در حال ‘افزایش’ است

میل به تغییرات اساسی’ در ایران در حال ‘افزایش’ است
رییس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور در حال افزایش است، افزود: از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب آوری مردم کاهش یافته است.

به گزارش کلینی نیوز، تقی رستم وندی روز یکشنبه در دومین همایش ملی مواجه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام افزود: براساس پیمایشی که داشتیم، بیان داشت:ظرف سالیان گذشته به شاخص‌هایی دست پیدا کردیم که تا حدود زیادی نگران کننده هستند. از جمله این شاخص‌ها میل به مهاجرت است که می‌تواند شاخص روشنگری برای ما تلقی شود. دلایلی زیادی برای مهاجرت افراد از کشور وجود دارد اما این شاخص مهاجرت در واقع نشانه مطلوبیت یا نکویی یک جامعه تلقی می‌شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور را در حال افزایش دانست و گفت: شاخص میل به اعتراض نیز از نشان‌گرهای مهم است. این اعتراض می‌تواند در قالب رفتارهای هنجارشکنانه یا کج روی خود را نشان دهد. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب آوری مردم کاهش پیدا کرده است.

میل به تغییرات اساسی، گرایش به حکومت غیردینی

تقی رستم‌وندی می‌گوید میل به ایجاد تغییرات اساسی در ایران رو به افزایش است. او شاخص میل به اعتراض را یکی دیگر از مولفه‌های نگران‌کننده خواند.

معاون وزیر کشور با اشاره به شاخص گرایش به حکومت غیر دینی گفت: «اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها، نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیر دینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برایمان به صدا در می‌آید.»

معاون وزیر کشور ایران گفت “حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند که نه خود مردم و نه مسئولین قانون را رعایت نمی‌کنند” و “حدود ۵۰ درصد اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است”.

افزایش تورم و کاهش قدرت خرید شهروندان، به‌ویژه امسال، باعث شده بسیاری، حتی مقام‌ها، در ایران لب به انتقاد باز کنند. در سال‌های اخیر بازار مسکن و اجاره هم شاهد رشد نجومی بوده و هزینه گزافی بر شهروندان تحمیل کرده است.

مصرف الکل، خودکشی، سقط ‌جنین

رئیس سازمان امور اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش مصرف الکل در ایران اشاره کرد و گفت برآورد می‌شود بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله الکل مصرف می‌کنند که تعدادشان به حدود پنج میلیون نفر می‌رسد.

سازمان بهداشت جهانی، برآورد می‌کند که جمعیت ۱۵ سال به بالای ایران، به طور متوسط سالی یک لیتر الکل خالص مصرف می‌کنند. با توجه به ساختار جمعیتی ایران این رقم برابر با حدود ۶۰ میلیون لیتر در سال است که با این حساب رقم اعلام شده مصرف حدودا ۲۰۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در سال همخوانی دارد. البته با این توجه که میزان الکل خالص در مشروبات الکلی معمول در بازار بیشتر از حدود ۴۰ درصد نیست.

برای مقایسه، سرانه مصرف الکل خالص در جمعیت بالای ۱۵ سال در مصر کمتر از نیم لیتر در سال است، در آمریکا حدود ۱۰ لیتر و در روسیه حدود ۱۲ لیتر در سال.

تقی رستم‌وندی همچنین گفته است در سال حدود ۱۰۰ هزار نفر در ایران خودکشی می‌کنند که بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند و این روند یک “سیر صعودی” دارد که باید کنترل شود.

او می‌گوید مطابق آمار وزارت بهداشت هر سال ۲۳۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود اما برخی پژوهش‌ها تعداد آنها را ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد در سال برآورد می‌کنند.

نوشیدن الکل، خودکشی و سقط جنین اقدام‌هایی هستند که در جمهوری اسلامی از نظر قوانین برگرفته از احکام شرعی حرام و ممنوع به شمار می‌روند.

نگرش مثبت مردم ایران به مواد مخدر

او همچنین می‌گوید نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است.

به گفته رئیس سازمان امور اجتماعی “سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، باید فرهنگ عمومی پذیرای کاهش مصرف دخانیات در کشور شود”.

معاون وزیر کشور ایران با اشاره به مصرف “تریاک طی ۵۰۰ سال در جامعه ایران به عنوان ماده‌ای دارویی”، گفت که آسیب‌های مصرف آن به عنوان اولین ماده مخدر کشور، بسیار زیاد است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.