کد خبر : 10832
تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1402 - 9:32

مقابله آمریکا با یک شبکه‌اجتماعی غیربومی «تیک تاک»چینی

مقابله آمریکا با یک شبکه‌اجتماعی غیربومی «تیک تاک»چینی
تیک‌تاک، شبکه اجتماعی ویدئو محور چینی بعد از افزایش محبوبیت در میان کاربران آمریکایی، از سوی دولت و مجلس آمریکا بارها تحت فشار قرار گرفت تا رضایت مقامات آمریکایی را کسب کند؛ آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به جاسوسی، دخالت در انتخابات و ... متهم و در نهایت تهدیدی برای امنیت ملی این کشور معرفی کردند.

به گزارش کلینی نیوز، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا ماه گذشته با اکثریت آراء متقاعد شد‌ که اپلیکیشن ویدیو‌های کوتاه متعلق به چین به دلیل عمل کردن به عنوان «ابزاری» برای حزب کمونیست چین باید ممنوع شود و همین طور به خاطر این که محتوای آن می‌تواند به سلامت روان کودکان آسیب برساند.

به گزارش رویترز، شهادت شو زی چو، مدیر عامل تیک‌تاک در مقابل کنگره به یک هفته تلاش شرکت چینی برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها و قانونگذاران آمریکایی به این که اپلیکیشن ارزش اقتصادی دارد و از آزادی بیان حمایت می‌کند، پایان داد. در مقابل، اعضای کنگره این شرکت را به جاسوسی و فریب متهم کرده و برای ممنوع کردن اپلیکیشن «تیک‌تاک» پافشاری بیشتری کردند.

تیک‌تاک یک شبکه اجتماعی چینی مبتنی بر ویدیو است که توسط شرکت بایت‌دنس ساخته و عرضه شده است. این برنامه در سال ۲۰۱۶ با عنوان دوئین در چین و در سال ٢٠١٧ تحت نام «تیک‌تاک» به صورت بین‌المللی عرضه شد و با سرعت به تعداد کاربران آن افزوده شد. برخی آمارهای غیررسمی ادعا می‌کند تعداد کاربران تیک‌تاک در جهان به بیش از یک میلیارد و تنها در ایالات متحده به ١٣٨ میلیون کاربر رسیده است.

هم‌زمان با افزایش کاربران این پلتفرم در آمریکا، مقام‌های این کشور نگرانی خود نسبت به دسترسی دولت چین به داده‌های کاربران آمریکایی، امکان بهره‌برداری در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی، به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا و توان دستکاری انتخابات را اعلام کردند.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها همچنین نگرانی‌های متعدد خود را در مورد در اختیار گذاشتن داده‌های کاربران تیک‌تاک به دولت چین، و تهدیداتی که می‌تواند امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیاندازد در این جلسه بازپرسی صحبت کردند.

گفتنی است روز بیست و ششم اسفند نیز کاخ سفید اعلام کرد که از طرح پیشنهادی دوحزبی قانونگذاران آمریکا برای ممنوع کردن استفاده از شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» در ایالات متحده حمایت می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سابق آمریکا، در تابستان ۲۰۲۰ گفته بود[۹] در صورتی که اپلیکیشن تیک‌تاک تا ۱۵ سپتامبر بخش فعالیت‌های خود را در آمریکا را به شرکتی آمریکایی نفروشد، فعالیت این شبکه در ایالات متحده ممنوع خواهد شد.

شرکت مایکروسافت هم اعلام کرد  برای خرید شبکه اجتماعی تیک تاک، مذاکرات این غول فناوری با مالک چینی اپلیکیشن تیک تاک را آغاز کند.

ترامپ گفته بود من این (اپلیکیشن تیک تاک) را خواهم بست، مگر این که مایکروسافت یا یک شرکت آمریکایی دیگر قادر باشد آن را بخرد و به توافق برسد.

یک روز پس از آن که رئیس جمهور آمریکا فشار را بر تیک‌تاک افزایش داد و برای فعالیت آن شرط گذاشت، چین روز بعد این کشور را به «قلدری» متهم کرد.

تیک‌تاک که بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.