کد خبر : 17337
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 18:45

مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم ایران در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

مشارکت بیش از ۴۰ درصدی  مردم ایران در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
بر اساس آخرین گزارش‌های غیر رسمی بیش از 25 میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ایران و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند.

به گزارش کلینی نیوز، این عدد مشارکت ۴۱ درصدی را برای این دوره از انتخابات رقم زده است. این در حالی است که در ایران بیش از ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار رای دهنده وجود دارد.

بنا به گزارش خبرگزار ایرنا، همچنین نتایج رسمی انتخابات مجلس ایران و مجلس خبرگان رهبری توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.

زمان رای‌گیری که برای دوازدهمین دوره انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ایران ۳ بار تمدید شده بود، شب گذشته ساعت ۲۴ به وقت محلی پایان یافت.

روند رای گیری که قرار بود از ساعت ۰۸:۰۰ دیروز به وقت محلی آغاز و در ساعت ۱۸:۰۰ به پایان برسد، به دلیل ادامه رای دادن رای دهندگان، ۳ بار تمدید شد.

رای دهندگان تا ساعت ۲۴:۰۰ به وقت محلی در صندوق‌های رای مستقر در بیش از ۵۰ هزار مرکز در سراسر ایران به رای دادن ادامه دادند.

در حالی که بیش از ۱۵ هزار نامزد در سراسر کشور برای تصاحب ۲۹۰ کرسی مجلس خبرگان رهبری رقابت می‌کنند، ۱۴۴ نامزد برای کسب ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری در انتخابات شرکت می ‌کنند.

اصلاح طلبان همگام با  شبکه نیابتی صدای آمریکا که توسط  دولت آمریکا حمایت می شود گزارش داد که ادعاهای آماری جمهوری اسلامی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از نظرسنجی‌ها قبل از برگزاری انتخابات نشان‌دهنده مشارکت پایین‌تر از انتظار مردم در این رای‌گیری بود.

محمود صادقی  اصلاح طلب  و نماینده دوره یازدهم مجلس در شبکه اکس (توییتر سابق) کاهش مشارکت در انتخابات را “هشدار بزرگی به حاکمیت و جناح‌ حاکم” دانسته است.

صادقی همچنین نوشته است که در “دوره قبل که مشارکت ۴۲.۵ درصد اعلام شد گفتند علتش کرونا بوده، حالا رسیدن به زیر این نصاب برایشان یک پیروزی است!”

به گزارش فرارو سایت نردیک به محمد قالیباف نوشت: در این‌دوره از انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن بودند.

طبق اعلام خبرگزاری دولت، ۲۵ میلیون نفر پای صندوق‌های رأی رفتند. این کمترین میزان مشارکت مردم ایران در ۱۲ دور انتخابات مجلس بعد از انقلاب است

به گزارش تسنیم، انتخابات مجلس دوازدهم روز گذشته به پایان رسید و علی‌رغم کمپین بین‌المللی برای تحریم انتخابات مردم به اندازه دور قبل پای صندوق‌های رای آمدند.

این دوره انتخابات و نتایج حاصل از آن تاحدودی موجب شگفتی شد و شاید بیش از همه آنها که رای ندادند را غافلگیر کرد چراکه با رای خود می‌توانستند دست به تغییرات بزرگی بزنند.

 محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم ، در جریان ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با تهدید شورای نگهبان درباره ردصلاحیتش در انتخابات گفته بود: «رای حق من است، اگر رد کردند هرگز و هرگز، در انتخابات شرکت نمی کنم. فردا نگویند احمدی‌نژاد گفته بروید رای سفید بدهید یا اسم من را بنویسید و این کار و آن کار را بکنید یا از کسی دفاع می کند! من حتی از دوستان نزدیک و همکارانم که خیلی به آنها علاقه دارم هرگز حمایت نخواهم کرد. این نظر قطعی من است و تغییری نخواهد کرد.»

او پس از ردصلاحیت خود توسط شورای نگهبان، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، رأی نداد.

خبرگزاری برنا گزارش کرد که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق در مدرسه ای در تهران در محله نارمک رأی خود را به صندوق انداخت است.

گزارش دیگر حاکی است که رئیس دولت اصلاحات حجت الاسلام خاتمی رئیس جمهور ایران در سال‌های بین ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بوده، به گفته منابع وابسته به اصلاح‌طلبان، در انتخابات شرکت نکرده است.

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ هم در یک حوزه رای گیری که در یکی از مدارس شمال شهر تهران برپا بوده در انتخابات شرکت کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.