کد خبر : 4636
تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1401 - 18:54

مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پرونده هسته‎‌ای ایران

مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پرونده هسته‎‌ای ایران
به گزارش رسانه‌های ایران حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران تلفنی با سرگئی لاورف، همتای روس خود گفتگو کرده و در این گفتکو روسیه مخالفت خود را با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، رسانه‌های ایران به نقل از آقای لاوروف که قرار است به زودی به تهران سفر کند، گفته‌اند «این پیش نویس فاقد هرگونه تاثیر مثبتی است و موضوعات در دستور کار همکاری ایران و آژانس باید در مسیر فنی آژانس حل و فصل گردد.»

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی این پیش‌نویس را اقدامی «غیر سازنده» توصیف کرده و آن را «فضاسازی رسانه‌ای» علیه ایران دانسته که روند مذاکرات هسته‌ای را «مختل می‌کند.»

پیش‌نویسی که از آن صحبت شده به سندی برمی‌گردد که هفته پیش خبر آن درز کرد.

خبرگزاری رویترز سه روز پیش گزارش داده بود که آمریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در پیش‌نویش قطعنامه‌ای خواستار پاسخ ایران به آژانس درباره اورانیوم‌های ردیابی‌شده، در سه سایت هسته‌ای شده‌اند.

سه سایت موردبحث شامل مریوان، پارچین ورامین و تورقوزآباد است.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه آمده که شورای حکام آژانس از ایران «می‌خواهد» تا فورا به تعهدات قانونی خود عمل کند و سریعا پیشنهاد مدیرکل این نهاد درباره شفافیت و حل تمامی مسائل باقی مانده را بپذیرد.

ایران می گوید کشف آثار آلودگی هسته‌ای در این سه نقطه ناشی از خرابکاری هسته‌ای با هدف آلوده‌سازی است ولی بنا به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شواهد لازم را ارایه نکرده است.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است دو روز دیگر (دوشنبه) برگزار شود و احتمالا این سند پیش از نهایی شدن توسط اعضا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور را ۱۸ برابر میزان مجاز برجام برآورد کرده است.

به گفته تحلیلگران، با جدی‌تر شدن قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن تهیه شده بار دیگر احتمال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل قوت گرفته است؛ هر چند برای این کار شورای حکام آژانس باید به این اقدام رای دهد و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت نیازمند زمان است.

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد (سال ۱۳۸۴) پرونده‌ی هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع شد که قطعنامه‌های متعدد و تحریم‌های بین‌المللی برای ایران را به همراه داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.