کد خبر : 4295
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 خرداد 1401 - 22:59

مجلس عراق با تصویب قانونی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع کرد

مجلس عراق با تصویب قانونی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع کرد
مجلس عراق روز پنج‌شنبه پنجم خرداد قانونی را تصویب کرد که عادی‌سازی رابطه این کشور با اسرائیل را ممنوع می‌کند.

به گرارش کلینی نیوز،  بر اساس این قانون، هر گونه تلاش برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل و همکاری با اسرائیل جرم خواهد بود و افراد و عوامل نقض‌کننده این قانون ممکن است به مجازات شدید، شامل حبس ابد و اعدام، محکوم شوند.

این طرح از سوی حزب وابسته به رهبر بانفوذ شیعه، مقتدی صدر و با حمایت قاطع او پیشنهاد شده بود. در پی مبدل شدن طرح به قانون، آقای صدر از مردم عراق خواست با حضور در خیابان‌ها «جشن بگیرند».

حزب آقای صدر در انتخابات مهر ماه سال گذشته بر شمار کرسی‌های خود در مجلس به میزان چشم‌گیری افزود.

نهاد رسانه‌‌ای مجلس عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس این قانون، چه برای ساکنین عراق و چه برای عراقی‌های ساکن خارج یا شرکت‌ها، نهادها و شوراهای حکومتی عراق هر نوع رابطه سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی یا هر نوع مراوده دیگر با اسرائیل و اسرائیلی‌ها ممنوع است.

۲۷۵ تن از ۳۲۹ نماینده مجلس عراق در جلسه رای‌گیری حضور داشتند که همگی و بدون هیچ مخالفی، از این طرح حمایت کردند. پس از رای‌گیری نمایندگان به پا خاسته و شعار دادند: «آری به عراق، نه به اسرائیل».

عراق در ۷۴ سالی که از تاسیس اسرائیل سپری شده، این کشور را به رسمیت نشناخته است.

عراق در صدر کشورهای عربی در جنگ‌های چند دهه نخست تاسیس اسرائیل بود. در زمان جنگ آمریکا و عراق بر سر اشغال کویت به دست عراق در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰، به فرمان صدام حسین ۳۹ فروند موشک اسکاد به سوی شهرهای اسرائیل شلیک شد.

[su_note note_color=”#eeeeea” text_color=”#۳۹۳a34″ radius=”۷″] حدود ۳۰۰ تن از رهبران سنی و شیعی عراق مهر ماه سال گذشته با برگزاری یک همایش در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، خواهان پیوستن عراق به «پیمان‌های صلح ابراهیم» و برگزاری تماس و روابط علنی با اسرائیل شدند.[/su_note]

بعد از سقوط رژیم صدام حسین و روی کار آمدن دولت‌هایی در بغداد که برخی از آن‌ها روابط نزدیکی با آمریکا و عربستان داشته‌اند، باز همچنان قوانینی در عراق رعایت شد که در دهه‌های نخست شکل‌گیری اسرائیل از سوی حکومت‌های وقت در بغداد تعیین شده بود.

بر اساس آن قوانین، سفر شهروندان عراقی به اسرائیل یا مبادلات بازرگانی عراق با اسرائیل رسما ممنوع بود. هر چند که بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، بعد از سقوط حکومت صدام در بهار ۱۳۸۲، روابط بازرگانی میان اسرائیل و عراق برقرار بوده و از جمله از مناطق نفت‌خیز اقلیم کردستان عراق به اسرائیل نفت صادر شده است.

اسرائیل در سال‌های گذشته برخی قوانین خود را برای مبادلات بازرگانی و تماس‌های دیگر با عراق تسهیل کرده است.

ممنوعیت عادی‌سازی رابطه عراق با اسرائیل یا حتی تلاش برای آن در حالی است که امارات متحده عربی و بحرین یک سال و نیم پیش با اسرائیل رابطه عادی برقرار کردند.

حدود ۳۰۰ تن از رهبران سنی و شیعی عراق مهر ماه سال گذشته با برگزاری یک همایش در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، خواهان پیوستن عراق به «پیمان‌های صلح ابراهیم» و برگزاری تماس و روابط علنی با اسرائیل شدند.

آن همایش از سوی یک سازمان که در نیویورک مستقر است، برگزار شده بود. یائیر لاپید در واکنش به همایش اربیل گفته بود به مسائلی که تا پیش از آن تصورش را نداشتیم، امیدوار شده‌ایم.

آقای لاپید به «فرهنگ مشترک و ریشه‌های یهودیت» در عراق اشاره کرده و گفته بود «از هر جا که دستی به سوی ما دراز شود، هر کاری خواهیم کرد تا آن دست را بگیریم».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در شمار معدود دولتمردان جهان بود که در سال ۱۳۹۶ از جدا شدن منطقه کردنشین شمال عراق و استقلال کشور کردستان از طریق برگزاری همه‌پرسی آشکارا حمایت کرد.

برخی از کارشناسان اسرائیلی نیز صریحا گفته بودند که حمایت کشورشان از استقلال کردستان برای امور نظامی و اطلاعاتی در نزدیکی ایران اهمیت دارد.

سپاه پاسداران به تازگی با حملات موشکی به اقلیم کردستان عراق مدعی شد که مقرهای فعالیت موساد را هدف قرار داده است؛ دولت مرکزی عراق و اقلیم کرد ادعای ایران را رد کردند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.