کد خبر : 20065
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1403 - 10:57

مجلس بنگلادش منحل و دولت موقت تشکیل می شود

مجلس بنگلادش منحل و دولت موقت تشکیل می شود
دفتر ریاست جمهور بنگلادش از انحلال پارلمان این کشور پس از استعفای نخست وزیر و فرار وی به هندوستان خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رویترز، یک روز پس از استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش و فرار وی به هندوستان، محمد شهاب‌الدین، رئیس جمهور بنگلادش اعلام کرد که پارلمان این کشور منحل شده است.

شهاب‌الدین پیش‌تر در جریان سخنرانی سراسری شبانه ضمن تاکید بر آزاد شدن معترضانی که در جریان تظاهرات دانشجویی اخیر به زندان افتاده‌اند، گفت که به‌زودی در این کشور انتخابات برگزار خواهد شد.

شهاب‌الدین در این سخنرانی اعلام کرد که دستور آزاد کردن خالده ضیا، نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان دولت شیخ حسینه را صادر کرده است. به گفته وی، مقررات حکومت نظامی از صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی لغو شده و اصناف اجازه بازگشایی یافته‌اند.

حسینه پس از اعتراضات ضد دولتی گسترده که از بیش از دو هفته پیش در بنگلادش با تظاهرات دانشجویی در واکنش به سهمیه‌بندی مشاغل دولتی آغاز شد، استعفا و سپس به هندوستان فرار کرد.

واکرالزمان، فرمانده ارتش بنگلادش دیروز تایید کرد که حسینه استعفا کرده و قرار است یک دولت موقت در بنگلادش تشکیل شود.

جنبشی که منجر به سقوط حسینه شد، از اعتراضات علیه سهمیه‌های  جدیدشغلی در بخش دولتی برای نوه های کشته شدگان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ برخاست.

در جریان این خشونت‌ها که از ماه ژوئیه بنگلادش را دربر گرفت، حدود ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

جنگ آزادی‌بخش بنگلادش در ۲۶ مارس ۱۹۷۱ آغاز شد. در آن تاریخ، نیروهای پاکستان باختری به شهروندان بنگالی که خواستار استقلال بودند حمله‌ور شدند. اعضاء هنگ بنگال خاوری، تفنگ‌داران پاکستان خاوری، شهربانی پاکستان خاوری و دیگر نیروهای نظامی و شبه نظامی بنگالی به همراه شهروندان مسلح دست به شورش زدند و گروهی چریکی برای مبارزه با پاکستان باختری تشکیل دادند. این گروه، ارتش آزادی‌بخش بنگلادش (موکتی باهینی) نام گرفت.

طی ماه‌های متعاقب، هندوستان از نظر اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک به یاری ارتش آزادی‌بخش بنگلادش شتافت. پاکستان در ۳ دسامبر ۱۹۷۱ به یک حمله پیشگیرانه به مرزهای غربی هند دست زد و این آغاز جنگ ۱۹۷۱ پاکستان و هند بود. سرانجام در ۱۶ دسامبر ۱۹۷۱ نیروهای پاکستان (غربی) مستقر در شرق، از ارتش هند و ارتش آزادی‌بخش بنگلادش شکست خوردند و بعد از این شکست، بزرگ‌ترین تسلیم اسرا پس از جنگ جهانی دوم رخ داد.

ر جریان جنگ استقلال بنگلادش، بیش از سه میلیون نفر کشته شدند.

دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد «محمد یونس» یک اقتصاد دان با سابقه بردن جایزه صلح نوبل به عنوان سرپرست دولت موقت بعد از استعفای «شیخ حسینه» نخست وزیر مستعفی منصوب شده است.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.