کد خبر : 8829
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آبان 1401 - 10:00

واکنش شدید اتحادیه اروپا از تحریم‌های ایران علیه اروپایی‌ها

واکنش شدید اتحادیه اروپا از تحریم‌های ایران علیه اروپایی‌ها
اتحادیه اروپا تحریم چند نهاد، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران اروپایی از سوی ایران را به شدت محکوم کرد.

به گزارش کلینی نیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۷ اکتبر در بروکسل گفت تحریم ۱۲ فرد و ۸ نهاد اروپایی از سوی جمهوری اسلامی انگیزه صد درصد سیاسی دارد. به گفته او جمهوری اسلامی “به جای آنکه بر اقدامات تلافی‌جویانه متمرکز شود بهتر است آزادی‌های اساسی ملت خودش را تضمین و به عنوان نمونه آزادی بیان را تامین کند”.

پتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا نیز در این باره ادعاکرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران برعکس تحریم‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر پایه حقوقی و با شواهد و مدارک مستدل درباره نقض حقوق بشر است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) بسته تحریمی جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کردند.

این بسته شامل ۱۱ فرد مسئول و چهار نهاد از جمله گشت ارشاد، “واحد سایبری سپاه پاسداران”، بسیج مستضعفین و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی است. دولت‌های ۲۷ کشور اتحادیه اروپا همچنین با تحریم هشت فرد و نهاد ایرانی به دلیل فروش پهپاد به روسیه موافقت کردند.

در اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی به « عمل متقابل» اشاره شده که ظاهرا پاسخی به تحریم‌های علیه تهران است.

چهار نماینده پارلمان اروپا، نماینده مجلس ملی فرانسه، یک شهردار کنونی و یک شهردار سابق فرانسوی هم در میان تحریم‌شدگان هستند.

دو شرکت « کارل کولب» و «راین بایرن فاهرزگبائو»  که ایران مدعی شده در زمان جنگ هشت ساله عراق با ایران به صدام حسین، رهبر سابق عراق «سلاح شیمیایی می‌داده‌اند» هم در این فهرست  دیده می‌شوند؛ همچنین دو رئیس مشترک گروه «دوستان ایران آزاد» در پارلمان اروپا.

بر اساس اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، علت معرفی این تحریم‌ها «اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم و خشونت و نفرت پراکنی» که «موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران شده» بوده است.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود  این اشخاص به ایران و همچنین توقیف اموال و دارایی آنان در «قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران» است.

«دویچه‌وله فارسی» در آلمان و شبکه «آر‌اف‌ای فارسی» فرانسه بهمراه دو مدیر مسئول روزنامه «بیلد» آلمان در فهرست تحریم‌های جدید گنجانده شده‌اند. «کمیته بین‌المللی جستجوی عدالت»، و «لیگ بین‌المللی ضد نژادپرستی و یهود ستیزی فرانسه» نیز در بین تحریم شدگان هستند.

در هفته گذشته وزارت خارجه ایران چند نهاد، مقام دولتی و نظامی در بریتانیا و همچنین «بی‌بی‌سی فارسی» و «تلویزیون ایران اینترنشال» را تحریم کرد و علت آن را «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر» خواند.

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا و ستاد ارتباطات دولت بریتانیا از دیگر نهادهای تحریم شده هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.