کد خبر : 11842
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 - 21:00

ظریف در سخنرانی آنلاین در کلاب هاوس از برجام، سیاست‌های اسرائیل مقابل ایران گفت

ظریف در سخنرانی آنلاین در کلاب هاوس از برجام، سیاست‌های اسرائیل مقابل ایران گفت
محمدجواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی در یک سخنرانی طولانی آنلاین درباره مسائلی از جمله مذاکرات برجام و برنامه‌های هسته‌ای، مواضع اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، و مناسبات خود با سازمان نایاک سخن گفت.

به گزارش کلینی نیوز، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی در نشستی آنلاین که شامگاه سه‌شنبه ۱۶ خرداد به وقت ایران که در کلاب هاوس برگزار شد، درباره مواضع مخالفان داخلی برجام گفت که «هر کسی بگوید در یک تعهد بین‌المللی می‌شود تضمین گرفت، خودش عوام است» و افزود: «دوستان ما ترامپ را تطهیر نکنند و نگویند ظریف راه خروج از برجام را برای او باز گذاشت.»

ظریف گفت که «اگر ترامپ از برجام خارج شد، از عهدنامه مودت هم خارج شد. بعضی حقوقدان‌ها به من می‌گویند اگر ارجاع به دیوان بین‌المللی دادگستری دسترسی داشتیم ترامپ نمی‌توانست از آن خارج شود.»

او با بیان این که گروهی از منتقدان برجام «ترامپ را تطهیر نکنند و نگویند ظریف راه خروج از برجام را برای او باز گذاشت»، گفت: «هر کسی بگوید در یک تعهد بین‌المللی می‌شود تضمین گرفت، خودش عوام است.»

این مقام ارشد پیشین جمهوری اسلامی، مدعی شد که اروپایی‌ها توانستند بعد از ترامپ اجماع امنیتی علیه او شکل دهند، اما این اجماع علیه ایران شکل نگرفت.

او گفت که «تمام مذاکرات و صورت جلسه‌ها» در برجام را برای رهبر جمهوری اسلامی می‌فرستاده و «بر اساس نظرات» او و «پس از کسب مجوز اقدام» می‌کرده است.

رهبری در هر مورد مخالف بود می گفت و ما حتی در مواردی که توان پیگیری مطالبه ای را نداشتیم، اول به ایشان اطلاع می دادیم و پس از کسب مجوز اقدام می کردیم.

[در اوائل دهه ۲۰۰۰] کلمه به کلمه بحث ها و مذاکرات در افغانستان  با سردار سلیمانی هماهنگ می کردم.

اختلاف من و اکبری از CTBT شروع شد؛ او به شدت در وزارت  دفاع آن زمان علیه CTBT صحبت و فضاسازی کرد.

اکبری گفت من سردمدار مخالفت با CTBT بودم؛ پایه ریزی دعوای هسته ای از همین موضوع شروع شد.

هدف رژیم بازرسی نظارت کردن بر کشورهای پذیرنده «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای» (CTBT) است که همه انفجارهای هسته‌ای در سیاره را منع می‌کند.

 اعدام معاون اسبق وزارت دفاع ایران

 علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع این کشور را به اتهام «اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق انتقال اطلاعات» برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱.۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵.۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود»، اجرا شد.

مقام ارشد وزارت دفاع از اواخر دهه هشتاد خورشیدی در بریتانیا اقامت داشته و ضمن کسب شهروندی این کشور به فعالیت‌های اقتصادی مشغول بوده است. او سال ۱۳۹۸ به اتهام جاسوسی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای علیرضا اکبری را “یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی” بریتانیا خواند.

او سوابقی چون معاون حوزه روابط خارجی وزارت دفاع، همکار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور فرمانده نیروی دریایی، مسئول حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸، رئیس بخش مطالعات دفاع وزارت دفاع، مشاور امور استراتژیک وزیر دفاع و فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری را در کارنامه خود دارد.

ظریف درباره برجام تصریح کرد و گفت:اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ پاره کنید و دفنش کنید. ما دو سال است کاره‌ای نیستیم هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند

دوستان عاشق ترامپ هستند و دوست داشتند او پیروز شود.

می گویند یک دیوانه ای یک سنگی انداخته در چاه که صد عاقل نمی توانند درش بیاورند. اگر اینطور است چرا این عاقل های شما همچنان دنبال همان برجام هستند؟

خدمتی که صالحی در برجام کرد، بی نظیر بود؛ سر تعظیم در مقابل ایشان فرود می آورم.

در زمان مذاکرات، سعودی موفق شد برجام را برای شش ماه به تاخیر بیاندازد.

‏ما نمی‌گفتیم موشک نسازید، اما آن شعاری را که روی موشک نوشته بودند، نمی‌دانیم با چه کسی هماهنگ کرده بودند.

ظریف یادآورشد که بنا بر فتوای آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، «برای کسب دانش» بوده و به «دنبال سلاح هسته‌ای نبوده»، گفت که «سلاح هسته‌ای کمکی به امنیت ایران نمی‌کند و خطرناک است» و «ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد.»

او با بیان این که اگر «اسرائیل در طرح بحث سلاح هسته‌ای ایران واقعا نگران بود، باید از برجام حمایت می‌کرد»، چرا که به گفته او برجام «مانع دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شد.»

به گفته ظریف، پروژه اسرائیل «امنیتی‌سازی» بود و از این رو «تهدید به این که ما به دنبال سلاح می‌رویم به نفع آن‌ها بود.»

او تأکید کرد که مشکل اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران، «سلاح هسته‌ای نیست» بلکه «جنگ‌های نامنظم ایران است.»

  • ظریف: همکاری من با نایاک در حد ارائه اطلاعات بود

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به ساخت سریال امنیتی گاندو، گفت که «هدف طائب از گاندو زدن من بود؛ فکر می‌کرد من نایاک را تاسیس کرده‌ام.»

او با بیان این که «نایاک یک ریال از ایران و سازمان ملل پول نگرفت»، گفت: «گروه‌هایی بودند که به آنها کمک می‌شد، اما نایاک پولی دریافت نمی‌کرد. همکاری من با نایاک در حد ارائه اطلاعات بود.»

ظریف اضافه کرد: «در ایران نسبت به نایاک حساس بودند و می‌گفتند منتقد سیاست‌های حقوق بشری ایران هستند. آقای طائب خیال می‌کرد من نایاک را تأسیس کرده‌ام و مخالف آنها بود.»

سازمات نایاک مخالف جنگ با ایران و از حامیان توافق هسته ای ایران و رفع تحریم های وضع شده علیه آن است.

نایاک در گزارشی مدعی شد تحریم‌ های آمریکا بر ایران در فاصله ی سال‌ های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲، بین ۱۳۵ تا ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد از دست رفته در سال به اقتصاد آمریکا خسارت وارد کرده‌ است.

این سازمان به نیابت از دانشجویان ایرانی ِ آمریکا نیز فعالیت هایی داشته است. نایاک کارزاری برای سیاست ویزای یک بار ورود آمریکا برای دانشجویان ایرانی به راه انداخت، تا دانشجویان ایرانی بتوانند ویزای کثیرالورود دریافت کنند. دولت اوباما در سال ۲۰۱۱ این سیاست را اجرا کرد.

نایاک با تلاش‌ های آمریکا برای مصادره ی برخی اشیای باستانی ایران مخالفت کرد.

در سال ۲۰۱۷، هوشنگ امیراحمدی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز آمریکا در مصاحبه‌ ای با حسین دهباشی ادعا کرد که جواد ظریف در تأسیس نایاک نقش داشته‌ است که این ادعا بعداً توسط جواد ظریف رد شد.

  ظریف در سخنان خود در کلاب هاوس ، هدف تحریم فاصله انداختن بین دولت و مردم است تا «مردم فشار بیاورند و حکومت سازوکار خود را تغییر بدهد.»

او با بیان این که شرکت مردم در انتخابات سال ۹۲ «دست ما را در مذاکرات باز کرد»، گفت: «می‌خواستیم اجماع امنیتی علیه ایران شکسته شود و به همین دلیل مذاکره کردیم و برداشتن تحریم‌ها تنها هدف ما در مذاکرات نبود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.