کد خبر : 5957
تاریخ انتشار : جمعه 17 تیر 1401 - 20:34

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن پس از سوء قصد درگذشت

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن پس از سوء قصد درگذشت
نخست وزیر سابق ژاپن در جریان مبارزات انتخاباتی هدف تیراندازی قرار گرفت. فرد مظنون دستگیر شده است. وضع او هنوز روشن نیست. انتخابات مجلس اعلای ژاپن به زودی برگزار می‌شود و حزب آبه پیشتاز است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از دویچه وله، نخست وزیر پیشین ژاپن در بیمارستان درگذشت. او هدف حمله مردی قرار گرفت که حداقل دو بار از پشت به وی شلیک کرد. ضارب سال‌ها پیش یکی از اعضای نیروهای مسلح ژاپن بوده و پس از دستگیری گفته از آبه ناراضی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK، شینزو آبه، نخست وزیر ۶۷ ساله پیشین ژاپن بر اثر جراحات وارده در بیمارستان درگذشت. او صبح جمعه (۱۷ تیر) حین سخنرانی در مبارزات انتخاباتی از پشت هدف حمله مردی قرار گرفت و در وضعی وخیم به بیمارستان منتقل شد.

به گفته رسانه‌ها ضارب به گردن آبه شلیک کرده و گلوله دیگر از پشت به  قفسه سینه او وارد شده است. در اولین گزارش‌ رسانه‌های ژاپنی گفته شده بود که آبه نفس نمی‌کشد و احتمالا دچار ایست قلبی شده است.

فرد مظنون چه کسی است؟

عامل جنایت قبلا یک نظامی بوده است. تتسویا یاماگامی مردی ۴۱ ساله است که سال‌ها پیش یکی از اعضای نیروهای مسلح ژاپن بوده و به خوبی می‌دانسته چگونه از سلاح استفاده کند. او در سال ۲۰۰۵ سه سال در نیروی دریایی ژاپن خدمت کرده است. ضارب پس از دستگیری گفته است که از آبه “ناراضی” است و می‌خواسته او را بکشد. بر اساس گزارش‌های دیگر، او گفته است که “هیچ کینه‌ای نسبت به عقاید سیاسی آبه ندارد”.

گزارش شده است که آبه تیم امنیتی خود را در محل حادثه همراه داشته است، اما روشن نیست چرا آنها نتوانسته‌اند از نزدیک شدن ضارب به آبه جلوگیری کنند. یکی از شاهدان به NHK گفته است که اولین شلیک “شبیه یک اسباب بازی بود، اما جرقه و دود دومی بهتر دیده می‌شد.”

ژاپن یکی از سخت ترین قوانین مالکیت اسلحه در جهان را دارد. اگر کسی بخواهد سلاح داشته باشد، ابتدا باید آزمایش مواد مخدر و معاینه روانی را بگذراند و گواهی ترخیص پلیس ارائه دهد. مجوز همچنین باید هر سه سال یکبار تمدید شود. برای مالکیت اسلحه غیرقانونی، مجرم باید سال‌ها پشت میله‌های زندان بماند. ظاهرا یاماگامی مجوز سلاح  نداشته و از یک تفنگ دست‌ساز استفاده کرده است.

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت و طولانی‌ترین نخست‌وزیر این کشور بوده است. در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور “برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند.”

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

نگاهی کوتاه به زندگی شینزو آبه

آقای آبه متولد ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۴ بود و در زمان مرگ ۶۷ ساله بود.

او از یک خانواده برجسته سیاسی پا به عرصه سیاست ژاپن گذاشت و پسر شینتارو آبه، وزیر خارجه سابق و نوه نوبوسوکه کیشی، نخست وزیر سابق ژاپن بود.

آقای آبه به تمام معنا یک ملی‌گرای محافظه کار بود و دو بار حزب لیبرال دموکرات(LDP) را به پیروزی رساند.

سیاست اقتصادی که او در ژاپن به اجرا گذاشت هم برگرفته از نامش به «آبه نومیکس» مشهور شد.

او برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ به نمایندگی در پارلمان ژاپن انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ جونیچیرو کویزومی، نخست وزیر وقت او را به سمت منشی ارشد کابینه منصوب کرد و به دولت راه یافت.

در سال ۲۰۰۶ به مقام نخست وزیری رسید و جوان‌ترین نخست وزیر پس از جنگ ژاپن شد، هر چند دوره‌اش بسیار کوتاه و تنها کمی بیش از یکسال بود و بسیار بحث‌برانگیز هم بود.

او در سال ۲۰۱۲ بازگشت سیاسی غافلگیرکننده‌ای داشت و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ پیروز انتخابات شد و تا سال ۲۰۲۰ در قدرت ماند تا اینکه به دلیل بیماری استعفا داد.

آبه در سال ۲۰۲۰ پس از هفته‌ها گمانه زنی از سمت خود کنار رفت و اعلام کرد که از بیماری کولیت اولسراتیو رنج می‌برد، بیماری‌ای که در سال ۲۰۰۷ هم وی را مجبور به استعفا کرده بود.

پس از استعفا یوشیهیده سوگا، متحد نزدیکش در حزب جانشین او شد، اما وی همچنان به عنوان یک شخصیت قدرتمند در سیاست ژاپن دیده می‌شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »