کد خبر : 20054
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 12:54

شیخ حسینه؛نخست‌وزیر بنگلادش به هندوستان فرار کرد

شیخ حسینه؛نخست‌وزیر بنگلادش به هندوستان فرار کرد
شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که در پی ادامه ناآرامی‌ها و تظاهرات خیابانی معترضان در بنگلادش، نخست‌وزیر این کشور استعفا کرد و به هندوستان گریخت.

به گزارش کلینی نیوز،  رسانه‌های محلی بنگلادش با انتشار تصاویری اعلام کردند که «شیخ حسینه»، نخست‌وزیر این کشور دقایقی پیش استعفای خود را اعلام و با بالگرد به هندوستان فرار کرده است.

ساعاتی پیش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پزشکی و امنیتی اعلام کرد پس از کشته‌شدن ۹۴ نفر در روز یکشنبه که خونین‌ترین روز در هفته‌های اخیر تظاهرات ضد دولتی بود مجموع افراد کشته‌شده در درگیری‌ها در بنگلادش به حداقل ۳۰۰ نفر رسیده است.

 چند روزی بود که دادگاه عالی سهمیه‌های شغلی را لغو کرد که جرقه ابتدایی اعتراضات در اوایل ژوئیه را زده بود. اما ناآرامی‌ها ادامه یافت و به جنبشی ضد دولتی تبدیل شد که خواهان برکناری او از قدرت بود.

خیابان‌های شهرهای بنگلادش در هفته‌های اخیر در اعتراض به سیاست‌های نخست‌وزیر این کشور صحنه زدوخورد معترضان و نیروهای نظامی و امنیتی بوده است. بنابر گزارش‌ها پس از فرار نخست‌وزیر، معترضان دفتر نخست‌وزیری را اشغال کردند.

تصمیم خانم حسینه همچنین به‌واسطه فشار ارتش تسریع شد، که احتمالاً بر او فشار وارد کرده بودند تا از قدرت کنار برود. ارتش، که در گذشته بر بنگلادش حکومت کرده و هنوز هم از احترام زیادی برخوردار است، تأثیر زیادی بر سیاست‌های کشور دارد.

خشونت‌های آخر هفته و همچنین احتمال روبرو شدن با دور جدیدی از اعتراضات گسترده، ممکن است ارتش را وادار کرده باشد تا گزینه‌های خود را دوباره ارزیابی کند.

شیخ حسینه، دختر بنیان‌گذار بنگلادش، طولانی‌ترین دوره ریاست دولت یک زن را در جهان داشته است.

پدر او در سال ۱۹۷۵ در یک کودتای نظامی به همراه بیشتر اعضای خانواده‌اش ترور شد – تنها خانم حسینه و خواهر کوچکترش جان به در بردند زیرا در آن زمان در سفری خارج از کشور بودند.

پس از زندگی در تبعید در هند، او در سال ۱۹۸۱ به بنگلادش بازگشت و با همکاری دیگر احزاب سیاسی، قیامی مردمی برای دموکراسی را رهبری کرد که او را به یک نماد ملی تبدیل کرد.

خانم حسینه اولین بار در سال ۱۹۹۶ به نخست‌وزیری انتخاب شد، اما در سال ۲۰۰۱ در برابر رقیبش، بیگم خالده ضیا از حزب ملی‌گرایان بنگلادش، شکست خورد.

او در سال ۲۰۰۹ و در انتخاباتی که یک دولت موقت برگزار کرد دوباره به قدرت بازگشت.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.