کد خبر : 5158
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 10:02

شکایت فرهاد اصلانی از خانم راوی آزار جنسی

شکایت فرهاد اصلانی از خانم راوی آزار جنسی
سمیه میرشمسی با انتشار پستی در اینستاگرام از شکایت فرهاد اصلانی به دلیل اتهام تجاوز و آزار و اذیت خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های ایران، درحالی که در ماه‌های گذشته سمیه میرشمسی دستیار و برنامه ریز سینما روایت‌هایی از آزار فرهاد اصلانی را منتشر کرده بود، این بازیگر از او به دلیل اتهام شکایت کرد.

میرشمسی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از شکایت فرهاد اصلانی از وی در شورای صیانت خانه سینما خبر داده و نوشته: دوشنبه هفته گذشته در نخستین تماس رسمی از «خانه سینما» متوجه شکایت آقای فرهاد اصلانی از خودم در شورای صیانت خانه سینما شدم.

 میرشمسی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در هیچ جلسه‌‌ای از شورای صیانت خانه سینما شرکت نخواهد کرد.

هم چنین خانم چیستا یثربی فیلم‌نامه‌نویس، نویسنده و شاعر در گفتگو با بی بی سی گفته است که یکی از اهالی شناخته‌شده سینما سعی کرده به او “تجاوز” کند و وقتی او مقاومت کرده، از آن مرد “کتک” خورده است.

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]راهکار خانه سینما برای ارجاع شکایات سینماگران زن در مورد آزار و خشونت جنسی به “شورای صیانت” با مخالفت سینماگران معترض زن روبرو شده است.[/su_note]

 

خانم یثربی، که قبلا از سکوت اهالی سینما در قبال این موضوع انتقاد کرده، می‌گوید علاوه بر شکایت به خانه سینما و بنیاد فارابی در سال ۱۳۸۳، “کار را به دادگاه هم کشانده اما وکیل به او گفته همان شب که آثار ضرب و جرح شدید بود بایست به پزشک قانونی می‌رفته است.”

بیانیه ۳۰۰ رن سینماگران زن ایران علیه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی

بیش از ۳۰۰ زن فعال در صنعت سینمای ایران روز ۱۱ فروردین با انتشار بیانیه‌ای به “خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی” در سینمای ایران اعتراض کردند. آن‌ها در این بیانیه خواستار “عواقب قانونی جدی” برای خشونت‌گران شدند.

در این بیانیه آمده بود: «هر فرد صاحب قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌‌برداری می‌کند، بی‌آنکه نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.»

راهکار خانه سینما برای ارجاع شکایات سینماگران زن در مورد آزار و خشونت جنسی به “شورای صیانت” با مخالفت سینماگران معترض زن روبرو شده است. آنها در جوابیه‌ای به بیانیه خانه سینما واکنش نشان داده و گفته‌اند “برخی از اعضای این نهاد هم تا به امروز روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند.”

محکوم کردن خشونت جنسی علیه  بازیگزان زن توسط خانه سینما

 خانه سینما چند روز بعد از انتشار این بیانیه، با محکوم کردن خشونت جنسی در این عرصه وعده داد، با “رعایت مطلق محرمانگی” به شکایات زنان فعال در عرصه سینما رسیدگی می‌شود.

بزرگ‌ترین نهاد رسمی سینمای ایران در بیانیه خود افزوده بود که شورای صیانت خانه سینما “مشورت‌های حقوقی لازم” را به مراجعه‌کنندگان ارائه و در صورت لزوم، “ارجاع موضوع به محاکم قضایی” را نیز پیگیری خواهد کرد.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران نیز در پی این بیانیه از بازیگران زن خواست، “بدون واهمه” شکایت‌های خود در مورد همه افراد، صرفنظر از جایگاه و عنوانشان را در “شورای صیانت” مطرح کنند.

زنان امضاکننده بیانیه که در بین آنان اسامی هنرمندان نام‌‌آشنایی چون ترانه علیدوستی، نگار جواهریان، نیکی کریمی و هدیه تهرانی به چشم می‌خورد در جوابیه خود به بیانیه خانه سینما گفته‌‌اند، این نهاد “استقلال کافی” برای رسیدگی به این مسئله را ندارد، زیرا “اعضای تصمیم‌گیرنده اکثرا در پست‌های بالای مدیریتی” بوده و “منافع آنها درگیر روابط قدرت موجود در ساختار سینما خواهد شد.”

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی:از زنان در عرصه هنر و بویژه سینما حمایت و محافظت شود

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در خصوص “خشونت و باج‌گیری جنسی” در سینمای ایران اظهار نظر کرده است. او گفته عرصه هنر از آنجا که جزئی مهم از فرهنگ است، باید به دور از هرگونه آسیب باشد.

وی افزود: از زنان باید بدلیل اینکه بیشتر در معرض آسیب پذیری قرار دارند، در عرصه هنر و بویژه سینما حمایت و محافظت شود.

شورای شورای صیانت فاقد “استقلال لازم”

خانه سینما رسیدگی به شکایت زنان معترض به سوء رفتار جنسی را به “شورای صیانت” ارجاع داد اما آنها، این شورا را فاقد “استقلال لازم” برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی دانستند. بدین ترتیب، رای‌گیری برای تشکیل هیاتی مستقل آغاز شد و در نهایت کمیته‌ای پنج نفره مسئولیت رسیدگی به موارد آزار و خشونت جنسی را بر عهده گرفت.

تعداد ۵۱۶ نفر از زنان دست‌ اندر کار سینما و تئاتر امضاکننده، در بازه زمانی دو روز در یک انتخابات مجازی شرکت کردند که در نهایت ۵ نفر یاد شده حائز اکثریت آرا شدند.

این پنج نفر بناست با کمک حقوقدانان و مشاوران  راهکارهای تشکیل یک کمیته مستقل را بررسی کنند و اگر نیاز به حضور رسانه‌ای یا اقدامات حقوقی و اداری بود مقدمات آن را انجام دهند تا مسیر برای مطالبات بیانیه هموار شود.

این مجمع برای پیگیری خواست بیانیه (رسیدگی به خشونت و آزار علیه سینماگران زن توسط کمیته مستقل) تشکیل شده است.

هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی قرار است در قالب یک “کمیته مستقل” با کمک حقوقدانان و مشاوران مطالبات مندرج در بیانیه سینماگران زن را پیگیری کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »