کد خبر : 5400
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 - 17:56

مهدی اسحاقی

شورای حکومتی فرانسه ممنوعیت بورکینی در استخرهای شهری را تائید کرد

شورای حکومتی فرانسه ممنوعیت بورکینی در استخرهای شهری را تائید کرد
شورای حکومتی فرانسه روز سه‌شنبه ابطال مجوز استفاده از بورکینی یا مایوی اسلامی زنان در استخرهای عمومی شهر گرنوبل را تائید کرد. 

به گزارش کلینی نیوز به نقل از یورو نیوز، این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تصمیم شورای شهر گرنوبل برای صدور مجوز استفاده از بورکینی در استخرهای عمومی بحث زیادی را در جامعه فرانسه برانگیخته بود.

بورکینی یک نوع لباس شنای ابداعی است که عمدتا مورد استفاده زنان مسلمانی قرار می‌گیرند که می‌خواهند هنگام شنا در استخرهای عمومی هم حجابشان را حفظ کنند.

شورای حکومتی فرانسه هم به عنوان بازوی مشورتی قوه مجریه در امور حقوقی عمل می‌کند و هم عالی‌ترین نهاد قضایی در زمینه رسیدگی به شکایت‌ها از نهادهای دولتی یا سازمان‌های وابسته به حکومت محسوب می‌شود.

این نهاد در حالی تصمیم دادگاه اداری گرنوبل در ابطال مجوز برای بورکینی را تائید کرد که این دادگاه در حکم خود هدف از اعلام مقررات برای شنا در استخرهای عمومی گرنوبل را تنها «تحقق درخواستی با ماهیت مذهبی» ارزیابی کرده بود.

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]بورکینی اصطلاحی ترکیبی از واژه‌های برقع یا حجاب کامل اسلامی و بی‌کینی یا مایوی دوتکه زنانه است که برای شنا پوشیده می‌شود. بورکینی تمام بدن به جز صورت، دست ها و پاها را می‌پوشاند اما برخلاف برقع، در بورکینی صورت زنان پوشیده نیست.[/su_note]

 

شورای حکومتی فرانسه نیز تصمیم شورای شهر گرنوبل را «ناقض اصل بی‌طرفی خدمات عمومی» دانسته است.

وزارت کشور فرانسه به دنبال تصمیم شورای شهر گرنوبل از شورای حکومتی این کشور خواسته بود تا مجوز بورکینی در استخرهای گرنوبل را باطل کند. این وزارتخانه صدور مجوز برای بورکینی را ناقض اصل «لائیسیته» (عدم دخالت حکومت در امور دینی) دانسته بود.

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه به دنبال اعلام تصمیم شورای حکومتی در صفحه توئیتر خود از آن استقبال کرد. وی اقدام شورای حکومتی را یک «پیروزی برای قانون مقابله با جدایی‌طلبی، لائیسیته و فراتر از آن کل جمهوری» دانست.

تا کنون مردانی که از استخرهای عمومی فرانسه استفاده می‌کردند ملزم به استفاده از مایوهای چسبان بوده‌اند. این هم یکی دیگر از مقرراتی است که شورای شهر گرنوبل تصمیم به لغو آن گرفته است. شورای شهر به مردان اجازه داده است برای شنا حتی از شلوارک‌های تا زانوی برمودا استفاده کنند که مجاز نبوده است.

موضوعات مرتبط با آداب و رسوم شهروندان مسلمان در فرانسه از جمله حجاب، بورکینی و غذای حلال اغلب بسیار در سطح سیاسی بحث برانگیز می‌شود. احزاب راستگرا و راست افراطی موضعی سرسختانه در قبال پذیرش آداب و رسوم مسلمانان در فضای عمومی اتخاذ می‌کنند.

تصمیم شورای حکومتی فرانسه در عمل امکان صدور مجوز برای بورکینی در دیگر شهرهای این کشور را از بین می‌برد.

بورکینی چیست؟

بورکینی اصطلاحی ترکیبی از واژه‌های برقع یا حجاب کامل اسلامی و بی‌کینی یا مایوی دوتکه زنانه است که برای شنا پوشیده می‌شود.

بورکینی تمام بدن به جز صورت، دست ها و پاها را می‌پوشاند اما برخلاف برقع، در بورکینی صورت زنان پوشیده نیست.

بورکینی برای زنان مسلمان طراحی شده تا ضمن پاببندی به دستورهای سختگیرانه دینی، بتوانند در ملاء عام شنا کنند.

سابقه مخالفت فرانسوی‌ها با بورکینی به سال ۲۰۱۶ بازمی گردد که شهرداری‌های چند شهر فرانسه در صدد برآمدند تا استفاده از این پوشش در سواحل عمومی دریا را غیرقانونی کنند. استدلال آنان این بود که استفاده از این پوشش به منزله نمایش اعتقاد دینی شخصی بوده و ناقض اصل جدایی دین و دولت در نظام سیاسی فرانسه است.

در فرانسه، کارکنان دولت مجاز نیستند در محل کار پوشش یا نشان‌هایی به کار ببرند که حاکی از اعتقادات دینی است اما اریک پیول، شهردار گرنوبل استدلال کرده است که این قانون نباید مانع از آن شود که افراد نتوانند در استفاده از خدمات دولتی و عمومی پوشش مورد نظر خود را برتن داشته باشند.

اقدامات شورای شهری تحت رهبری او در تغییر مقررات استفاده از لباس شنا با مخالفت دولت مرکزی هم مواجه شده که به قانون مقابله با “جدایی‌جویی اسلامی” استناد کرده است. این قانون سال گذشته در فرانسه به تصویب رسید.

اختلاف بر سر بورکینی اکنون در “شورای دولتی” مطرح شده که پیش از این ممنوعیت استفاده از بورکینی در سایر نقاط فرانسه را مردود دانسته بود.

منتقدان بورکینی آن را به منزله نمایش “جدایی‌جویی” از جامعه فرانسه دانسته و استدلال می‌کنند که مجاز دانستن آن همچنین باعث خواهد شد تا زنان مسلمان برای استفاده از این پوشش تحت فشار قرار گیرند. مارین لوپن، رهبرسیاسی راست افراطی، بورکینی را به عنوان “لباس تبلیغاتی اسلامگرایان” محکوم کرده است.

با این حال، موافقان این پوشش می‌گویند زنان باید در صورت تمایل، حق انتخاب پوششی را داشته باشند که بدنشان را می‌پوشاند و این به معنای افراط‌گرایی مذهبی نیست.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.