کد خبر : 19561
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تیر 1403 - 12:35

شمار مبتلایان به تب دنگی در ایران به دهها نفر رسید

شمار مبتلایان به تب دنگی در ایران به دهها نفر رسید
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ۲۰ تیر، از افزایش آمار مبتلایان به بیماری تب دنگی خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ۲۰ تیر، با اشاره به تازه‌ترین آمار موارد ابتلا به بیماری تب دنگی، اعلام کرد: «از اواخر اردیبهشت تا کنون ۱۴۹نفر در کشور به بیماری تب دنگی مبتلا شدند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «۱۱ نفر از افراد مبتلا به تب دنگی، در اثر گزش پشه در داخل کشور در شهرستان بندرلنگه بیمار شده‌اند؛ ۱۳۰ نفر ازموارد ابتلا از مبدأ کشور امارات، ۶ نفر از پاکستان، یک نفر از بنین و یک نفر از عمان بوده است».

وی با بیان اینکه بیماری تب دنگی مهم‌ترین موضوع حوزه سلامت در روزهای اخیر محسوب می‌شود، اعلام کرد که «این بیماری تاکنون در استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان به ویژه شهر چابهار، بوشهر، خوزستان، گیلان، مازنداران و گلستان، ده‌ها نفر را مبتلا کرده است».

او نسبت به گسترش تدریجی این بیماری در هفته‌ها و ماه‌های آینده به سایر استان‌های ایران هشدار داد و گفت: «اکنون در چهار استان جنوبی کشور این پشه وجود دارد اما پشه آلوده به ویروس فعلا تنها در شهرستان بندر لنگه گزارش شده است».

شهنام عرشی با اشاره به جان باختن یک زن بالای ۸۰ سال در اثر ابتلا به بیماری تب دنگی، اظهار داشت که او در سفر به امارات متحده عربی مبتلا شده و سپس به ایران بازگشته بود.

این مقام وزارت بهداشت، ضمن اشاره به روش‌های پیشگیری از این بیماری واگیردار، توصیه کرد: «افرادی که به مناطق آلوده به تب دنگی سفر می‌کنند، از دارو‌های دور کننده پشه و اسپری‌های دارویی استفاده کنند و در طلوع و غروب آفتاب که گزش پشه زیاد است، در مکان‌های آلوده قرار نگیرند و خود را در معرض هوای آزاد قرار ندهند.»

وی در ادامه افزود با توجه به گسترش تب دنگی در کشور‌های مختلف، پیشگیری کامل از این بیماری عملی نیست».

وزیر بهداشت: امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس مبدأ انتقال تب دنگی به داخل ایران هستند

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در جلسۀ روز چهارشنبه هیأت دولت، با اشاره به افزایش نرخ همه‌گیری تب دنگی در جهان از ۶ و نیم میلیون تن در سال گذشته میلادی به ۱۰ میلیون تن در سال جاری و همچنین افزایش تلفات آن، تصریح کرد: «در حال حاضر، کشور‌های پاکستان، عراق، امارات و دیگر کشور‌های جنوب خلیج فارس، آلوده هستند و مواردی از وجود عامل شیوع این بیماری نیز در استان‌های جنوبی ایران و استان گیلان مشاهده شده است و احتمال آلودگی در خوزستان، مازندران و گلستان نیز وجود دارد».

هرام عین‌اللهی با بیان اینکه تعداد مبتلایان کشور از ۷۵ مورد در سال گذشته به ۱۴۹ در سال جاری افزایش یافته که از این تعداد، ۱۳۰ نفر سابقه سفر به امارات را داشته‌اند، اظهار داشت: «اقداماتی برای پاکسازی شهر‌های آلوده، افزایش مراقبت در مناطق مرزی و پایانه‌های مرزی و بررسی سلولوژیک برای رصد بیماران در حال انجام است و ضرورت دارد که وزیر کشور نیز موضوع را با تشکیل شورا‌های تامین استان‌ها و شهرستان‌ها به طور جدی پیگیری کند».

علائم بیماری تب دنگی چیست؟

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. افزایش ابتلا به تب دنگی معمولاً در مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد، زیرا پشه های ناقل آن در این مناطق به راحتی می‌توانند رشد و تکثیر کنند. همچنین، باران‌های زیاد و تجمع آب در ظروف و اشیاء مختلف می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر این گونه از پشه ها فراهم کند.

تب دنگی معمولاً با علائم اولیه‌ای نظیر تب بالای ۴۰ درجه سانتی گراد چند روزه بروز می‌یابد که با نشانه های دیگری مانند تهوع و استفراغ، راش های پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و درد عضلانی، درد مفاصل، یا کاهش گلبول سفید همراه می‌شود. این علائم معمولاً در طول ۲ تا ۷ روز پس از ابتلا به ویروس دنگی ظاهر می‌شوند.

در صورت پیشرفت بیماری، علائم شدیدتری نظیر خونریزی از لثه یا بینی، گسترش راش‌های پوستی، تنگی نفس، درد شدید شکم و استفراغ پایدار ممکن است ظاهر شود. این علائم نشان دهنده وضعیت جدی‌تر بیماری و نیاز به مراقبت پزشکی فوری است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.