کد خبر : 17095
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 14:45

شمار آوارگان فلسطینی در جهان بیش از ۶ میلیون نفر است

شمار آوارگان فلسطینی در جهان بیش از ۶ میلیون نفر است
شمار آوراگان فلسطینی در جهان بیش از ۶ میلیون نفر است و فلسطینی‌ها یکی از بزرگترین جامعه پناهندگان در جهان محسوب می‌شوند

به گزارش کلینی نیوز، علاوه بر این، طبق گزارش سازمان ملل متحد به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳ حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار فلسطینی دیگر در داخل نوار غزه بی‌خانمان شده‌اند.

اگر چه آوارگان فلسطینی در جهان پراکنده هستند، اکثر آنان در کشورهای خاورمیانه سکنی گزیده‌اند.

ولی چگونه چنین شمار قابل توجهی از فلسطینیان سرزمین آباء و اجدادی خود را ترک کرده و به چه کشورهایی و به چه دلیلی رفته‌اند؟

از تاریخ تاسیس کشور  جعلی بنام اسرائیل، آوارگی نقش مهمی در تاریخ فلسطین بازی کرده است.

در سال ۱۹۴۷، اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم، سازمان ملل متحد که به تازگی تاسیس شده بود قطعنامه ۱۸۱ را که طرح تفکیک بود تصویب کرد و بر اساس آن سرزمینی که در آن موقع فلسطینِ تحت قیمومیت بریتانیا خوانده می‌شد به دو کشور یهودی و عرب تقسیم شد.

در سال ۱۸۷۹ میلادی در کنگره «بال» تشکیل دولت یهود در فلسطین و استقرار صهیونیسم سیاسی را اعلام کند. چه صهیونیست‌های همچون هرتزل برای تحقق ایده‌آلهای بورژوازی یهود برای استعمارگری و هم‌آغوشی با قدرت‌های جهان کوشش می‌کردند و بازگشت به سرزمین موعود و تپه صهیون و این قبیل نمادسازیها صرفاً به همان مقصود بود.

اعراب هرگز گمان نمی‌کردند که صدور اعلامیه بالفور برای تشکیل دولت یهود و جنبش صهیونیسم چه تحول مهم و استراتژیکی را در آینده منطقه رقم خواهد زد.

با صدور قطعنامه ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ در سازمان ملل، تقسیم فلسطین اجرا شد و در ۱۴ مه ۱۹۴۸ تاسیس و استقلال رژیم صهیونیستی توسط بن‌گوریون نخست‌وزیر موقت اسرائیل اعلام گردید.

اگر چه عرب های فلسطینی قطعنامه ۱۸۱ را که به جمعیت کوچکتر یهودی سرزمین بزرگتری را واگذار می کرد، رد کردند یهودیان با استناد به این طرح تفکیک، تاسیس کشور مستقل اسرائیل را اعلام کردند.

از نوامبر ۱۹۱۷ که لرد بالفور، وزیر امور خارجه انگلستان ‹‹ اعلامیه بالفور›› را در تایید جنبش صهیونیسم اعلام کرد، تا خاتمه قیمومیت انگلستان بر فلسطین در ۱۵ مه ۱۹۴۸ وقایع و حوادث گوناگونی بر فلسطینیان ساکن در این سرزمین به وقوع پیوست.

در سال ۱۹۴۸ در جریان جنگی که به دلیل تاسیس کشور صهیونیستی درگرفته بود که نزدیک به ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمینی که اکنون اسرائیل خوانده می شود بیرون رانده شدند.

فلسطینیان آن را “نکبت” می خوانند. پس از پایان جنگ ۱۹۴۸، رژیم صهیونیستی به رانده شدگان فلسطینی اجازه بازگشت به خانه هایشان را نداد.

رژیم اشغالگر صهیونیستی در جریان ماجرای نکبت ۵۳۱ روستای فلسطینی را به طور کامل تخریب کرد و بیش از ۷۰۰ روستا و شهر فلسطینی را هم تحت کنترل و سیطره خود درآورد که طی آن گروهک‌های تروریستی صهیونیستی بیش از ۷۰ کشتار را در حق فلسطینیان مرتکب شدند که منجر به شهادت بیش از ۱۵ هزار فلسطینی شد.

هم اکنون اسامی حدود ۶.۴ میلیون آواره فلسطینی در آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین “آنروا” ثبت شده که ۲۸.۴ درصد از آنان در اردوگاه‌های آنروا در اردن، سوریه، لبنان، کرانه باختری و نوار غزه ساکن هستند.

هم اکنون جمعیت آوارگان فلسطینی به حدود ۷ میلیون نفر رسیده است.

به دنبال جنگ ۶ روزه در سال ۱۹۶۷، رژیم صهیونیستی نوار غزه و ساحل غربی را اشغال کرد که در نتیجه آن طبق اعلام ملل متحد بیش از ۳۲۵ هزار فلسطینی گریخته و عمدتا به اردن پناهنده شدند.

در طولِ چند سالِ بعد به طور متوسط هر سال ۲۱ هزار فلسطینی ساکن سرزمین های تحت کنترل اسرائیل آواره شدند.

رژیم صهیونیستی درخواست فلسطینیان مبنی بر این که باید حق بازگشت آوارگان فلسطینی بخشی از موافقتنامه صلح باشد را رد کرده است.

آژانس کمک و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی می گوید بیش از ۸۷۱ هزار پناهنده ثبت نام شده فلسطینی در ساحل غربی زندگی می کنند که یک چهارم آنان در ۱۹ اردوگاه اسکان داده شده اند. غزه محل زندگی نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی فلسطینی است.

حدود ۶۲۰ هزار نفر از این عده در ۸ اردوگاهی که مورد تایید آژانس سازمان ملل متحد است، به سر می برند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، آژانس آنروا مسئول خدمت رسانی به آوارگان فلسطینی است و اکنون در بحبوحه جنگ ادامه فعالیت آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‎شود.

تاکنون بعد از آمریکا ۹ کشور از جمله انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، استرالیا، فنلاند و هلند کمک مالی به این آژانس بین‌المللی را متوقف کردند؛ اقدامی که با خوشحالی و استقبال صهیونیست‌های اشغالگر و اعتراض فلسطینیان همراه بوده است.

در همین حال، آژانس آنروا نیز تحت فشارهای رژیم صهیونیستی قرارداد شماری از کارکنان خود در نوار غزه را فسخ کرده است.

صهیونیست‌ها ادعا کردند که شماری از کارکنان این نهاد بین‌المللی در حوادث مربوط به هفتم اکتبر دست داشتند.

کمیسر کل آژانس آنروا از کشورهایی که کمک مالی به این نهاد را متوقف کردند، خواست در تصمیم خود بازنگری کنند.

توقف کمک مالی به آنروا و متعاقبا توقف خدمات رسانی این آژانس بین‌المللی به آوارگان فلسطینی در شرایط سخت جنگ، وضعیت فلسطینیان را که بیش از هر زمانی به کمک نیاز دارند، بسیار سخت‌تر و دشوارتر خواهد کرد.

شمار کلی شهدای غزه از آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته به ۲۹۰۹۲ نفر و شمار مجروحان نیز به ۶۹۰۲۸ نفر رسیده است.
هنوز نزدیک به ۷۰۰۰ نفر هم مفقود و زیر آوار هستند.
تاکنون بیش از ۱۲ هزار کودک و بیش از ۸ هزار زن در این جنگ به شهادت رسیدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.