کد خبر : 10228
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 13:28

سوریه ۹ روز پس از زمین‌لرزه همچنان در انتظار کمک‌های بین‌المللی است

سوریه ۹ روز پس از زمین‌لرزه همچنان در انتظار کمک‌های بین‌المللی است
در پی زلزله ویرانگر اخیر در ترکیه و سوریه و آغاز روند کمک‌های خارجی به این دو کشور، بار دیگر استانداردهای دوگانه کشورهای عربی و متحدان آمریکایی نمایان شد.

به گزارش کلینی نیوز، در نهمین روز پس از وقوع زمین‌لرزۀ مرگبار و ویرانگر در غرب آسیا، سوریه که در این مدت از کمترین میزان کمک‌ کشورها برخوردار بوده، با تأکید بر «تعلل» جامعه جهانی، بار دیگر از کشورها و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرد.

بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، در نشست دوشنبه ۲۴ بهمن شورای امنیت گفت «سوریه که در ۱۲ سال اخیر با جنگ و محاصرۀ خفقان‌آور روبه‌رو بوده، به‌تنهایی قادر به مقابله با چنین فاجعۀ بی‌سابقه‌ای نیست».

به گزارش خبرگزاری سوریه، آقای صباغ از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، آژانس‌ها و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای بشردوستانه خواست که در مواجهه با این فاجعه انسانی به یاری سوریه بروند.

 

 

این دیپلمات ارشد سوری افزود که کشورش اکنون برای بیرون آوردن اجساد، تأمین غذا، بهداشت و سرپناه برای مردم زلزله‌زده نیازمند کمک جهانی است.

سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که شمار کشته‌های زلزله به پنج هزار و ۸۰۱ تن رسیده و تعداد زخمی‌ها هفت هزار و ۳۹۶ نفر است.

دبیرکل سازمان ملل دوشنبه‌شب گفت که دولت دمشق با گشودن دو گذرگاه مرزی میان ترکیه و سوریه برای ورود کمک موافقت کرده است.

مارتین گریفیث، دستیار دبیر کل سازمان ملل، هم که روز دوشنبه همراه با مقامات سوری از استان حلب بازدید کرد، گفت «غم‌انگیزترین مسئله این است که مردمی که سال‌ها در رنج بودند، اکنون دوباره با این حرمان روبه‌رو شده‌اند». او افزود که «جهان باید از این فاجعۀ واقعی آگاه شود».

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی در توییتر نوشت: «تابحال در حق مردم شمال غربی سوریه کوتاهی کرده‌ایم. آنها به حق احساس می‌کنند به حال خود گذاشته شده‌اند. آنها چشم به راه کمک ‌های بین‌المللی بودند که نرسیدند.»

«وظیفه و الزام من این است که این کوتاهی را هر چه سریع‌تر جبران کنم.»

 وزارت خزانه داری امریکا در پی زلزله در سوریه، تحریم های این کشور را به مدت ۱۸۰ روز لغو کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، وزارت خزانه‌داری امریکا با اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه، اجازه می‌دهد تا برخی از تعامل‌های مرتبط با تلاش‌های بازیابی و نجات پس از وقوع زلزله ویرانگر اخیر در مرز با ترکیه انجام شود.

وزارت خارجه سوریه تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه در راستای امداد رسانی به زلزله زدگان را “گمراه کننده و ساختگی” ارزیابی کرد.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد که “تصمیم گمراه‌کننده دولت آمریکا در خصوص توقف موقت و جزئی برخی از اقدامات خودسرانه و یک جانبه مرگبار که بر مردم سوریه تحمیل می‌کند، تکراری از تصمیمات ساختگی قبلی است که با هدف ایجاد یک تصور نادرست بشردوستانه انجام شده است.”

بشار الجعفری سفیر سوریه در مسکو در گفتگو با خبرنگارالعالم گفته بود: «کسانی که خود را حامی حقوق بشر و انسانیت می نامند، در حقیقت دشمن اصلی آن هستند.»

وی با انتقاد از غرب خاطرنشان کرده بود: «با وقوع این زلزله، مفهوم «انسانیت» نزد غربی‌ها آشکار شده است چرا که اکنون در سوریه و ترکیه یک بحران مشابه اتفاق افتاده است اما بیشتر محموله های کمک غربی ها به ترکیه می رود. مجروحین در همه جا نیاز به کمک یکسان دارند و مردم زلزله زده جنوب ترکیه و شمال سوریه با هم فرقی ندارند. نکته مهم این است که حتی در زمینه کمک های بشردوستانه نیز تبعیض وجود دارد نه اخلاق!»

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در جریان عیادت از مصدومان زلزله در بیمارستان لاذقیه در این باره اظهار داشت: معیارهای دوگانه غرب موضوع جدیدی نیست و از شش قرن پیش وجود داشته است.

کدام کشورها در پی زلزله مرگبار اخیر به کمک سوریه رفتند؟

سوریه کشوری عربی است که بیش از ۱۱ سال در حال تجربه جنگی ویرانگر است. جنگی که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت آن قرار دارند و در این مدت بسیاری از کشورهای عربی که بر هویت عربی خود تاکید دارند، علیه آن با واشنگتن و تل‌آویو متحد شدند.

کشورهای عربی و اسلامی به کمک مردم زلزله‌زده سوریه شتافتند می توان  از ابران، عمان، روسیه، امارات، ارمنستان ، تونس، صربستان ،هند، اردن ، الجزائر، مصر، لیبی، پاکستان نام برد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.