کد خبر : 11856
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 8:40

سفارت ایران در عربستان بعد از هفت سال بطور رسمی بازگشایی شد

سفارت ایران در عربستان بعد از هفت سال بطور رسمی بازگشایی شد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض رسما پس از هفت سال امروز بعدازظهر با حضور برخی از مقامات ایرانی و عربستانی بازگشایی شد.

به گزارش کلینی نیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی اظهار داشت: در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.

 

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده و اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت امور خارجه دو کشور رسما بازگشایی می‌شوند.

علیرضا بیگدلی، معاونت کنسولی وزارت امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، نماینده ایران در جده در هنگام بازگشایی سفارت ایران حضور داشتند.

این تحول چند ماه پس از توافق این دو کشور برای پایان دادن به شکاف عمیق دیپلماتیک روی می‌دهد. توافق تهران و ریاض با میانجیگری چین صورت گرفت که به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه است.

روابط بین تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ پس از ورود معترضان به سفارت عربستان در ایران به پایین‌ترین سطح رسید.

گروهی از معترضان در تهران و مشهد در آن سال، پس از اعلام خبر اعدام  حجت السلام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد وارد این دو ساختمان شدند.پس از این اتفاق عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار اسنادی از نقشه مخفیانه‌ سعودی و امارات برای تضعیف ایران و کشیدن جنگ به داخل کشور پرده برداشت.

زمانی که محمد بن سلمان در پاسخ به سوال «داود الشریان» درباره ایران گفت: «ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم» مسئله‌ای را مطرح کرد که در سیاست خارجی عربستان معمول نبود.

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار اسنادی از نقشه مخفیانه‌ سعودی و امارات برای تضعیف ایران و کشیدن جنگ به داخل کشور پرده برداشت، براساس این اسناد اتاق فکر سعودی-اماراتی ۵ سال قبل پس از اعدام شیخ باقرالنمر تشکیل شده و یکی از برنامه‌های آن تاسیس شبکه تلوزیونی فارسی زبان برای تحریک جوانان بوده است.

براساس اسناد منتشر شده دو ابزار برجسته‌ای که در این استراتژی مطرح شده است، «ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل ایران» و «تاسیس شبکه خبری فارسی زبان ۲۴ ساعته» است که اخباری برای هدف قرار دادن جوانان ایرانی پخش کند.

 درمتن این استراتژی آمده است که بودجه شبکه خبری ایران اینترنشنال که اواسط سال ۲۰۱۷ در لندن تاسیس شد و همچنان به دنبال جذب روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای معارض ایرانی است، سالانه بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.

البته گزارش ها حاکی از آن است که بودجه سالانه این شبکه درحال حاضر افزایش یافته است. این شبکه دارای ۱۰۰ نیرو است و هدف آن، تهیه برنامه های اجتماعی شامل مسائل روزمره برای جوانان ایرانی است.

روزنامه همشهری تهران در گزارش یک امروز ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱درباره «اغتشاش» آن سال نوشت، برخی از شعارهای تندی را که اغتشاشگران در چند روز گذشته سر داده‌اند را منتشر کرد.

این روزنامه می افزاید:شبکه ایران اینترنشنال وابسته به حکومت عربستان سعودی که یک شبکه تلویزیونی خبری فارسی‌زبان با تمرکز بر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی ایران و مستقر در لندن است.

این روزنامه می افزاید: پروژه کشته‌‌سازی (خیالی) توسط شبکه ایران اینترنشنال وابسته به حکومت وهابی عربستان سعودی در سال ۱۴۰۱ انجام پذیرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.