کد خبر : 5020
تاریخ انتشار : جمعه 20 خرداد 1401 - 11:05

سرقت از بانک ملی؛ مقامات قضایی و پلیس تهران: سارقان دستگیر شدند

سرقت از بانک ملی؛ مقامات قضایی و پلیس تهران: سارقان دستگیر شدند
مقامات قضایی و پلیس تهران گفته‌اند که دزدهای بانک ملی شعبه دانشگاه که پنج روز پیش اقدام به سرقت از این بانک کرده بودند در «ایران و خارج از ایران» بازداشت شده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، علی صالحی، دادستان تهران، سارقان دستگیر شده را «۱۳ نفر» اعلام کرده و بدون اشاره به نام کشور گفته است «۳ نفر متواری در کشورهای همسایه بودند که دستگیر شدند.»

خبرگزاری تسنیم در باره کشوری که ۳ سارق متواری در آن دستگیر شده‌اند، توضیحات بیشتری داده و نوشته: «برخی از سارقان صندوق امانات بانک ملی پس از سرقت به “ترکیه” متواری شده بودند که با تلاش‌های نیروی انتظامی در این کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شدند.»

آقای صالحی همچنین خبر از کشف «مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام در ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود»، داد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران هم در یک گفتگوی تلویزیونی ادعا کرد که “یکی دو روز است که سارقان بانک ملی بازداشت شده‌اند” اما توضیح نداد که چرا خبر دستگیری آنها زودتر منتشر نشده بود.

بیشتر بخوانید:

 

آقای رحیمی همچنین گفت «تقریبا تمامی سارقان و مرتبطان این سرقت» و «بخش اعظمی از اموال مسروقه کشف شده است.»

رئیس پلیس تهران در خصوص میزان اموال سرقتی کشف شده توضیحی نداده است.

آقای رحیمی گفت: «از ساعات اولیه روز دوشنبه که از سرقت مطلع شدیم با تشکیل کارگروهی از کارآگاهان ویژه برای شناسایی و دستگیری سارقان اقدام کردیم.»

به گفته او «از عوامل بانک کسی در سرقت شرکت نداشته اما ۲ نفر قصوراتی داشتند که بازداشت شدند.»

پنج روز پیش خبری منتشر شد که براساس آن یکی از شعب بانکی ملی ایران در تهران هدف سرقتی کم‌نظیر به سبک فیلم‌های هالیوودی قرار گرفته که این سرقت بازتاب گسترده‌ای یافت.

این اتفاق روز یکشنبه و هم‌زمان با ایام تعطیل در ایران بود و رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بودند که سارقان محتویات حدود «۲۵۰ صندوق امانی» را به سرقت برده‌اند که بعدا بانک ملی این رقم را «۱۶۸ صندوق» اعلام کرد.

سرقت چگونه اتفاق افتاد؟

این اتفاق روز یکشنبه و هم‌زمان با ایام تعطیل در ایران بود.

بر اساس گزارش‌ها، سارقان، ساختمانی که در نزدیکی بانک قرار داشت را برای ورود به بانک انتخاب کرده بودند.

گفته شده آشنایی سارقان با این شعبه بانک باعث تدابیری از سوی آنها شده بود؛ از جمله اینکه آنها تمامی دستگاه‌های ضبط تصاویر مدار بسته امنیتی بانک را هم با خود بردند.

خبرگزاری مهر به نقل از «منابع آگاه» گفت سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل می‌بود، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده است و این سرقت به موبایل رئیس بانک پیامک شد «اما به دلیل اینکه در سنوات گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بوده است رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نکرد و فکر کرد مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.»

البته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گزارش‌ها درباره «به صدا در آمدن آژیر خطر یا ارسال هشدار به رئیس بانک» را رد کرده است.

به دلیل اینکه بانک از محتویات داخل صندوق امانات اطلاعی نداشته رقم دقیقی از اموال مسروقه در دسترس نیست.

اعتراض مالباختگان و برخورد با آنها

دو روز پس از این سرقت مال‌باختگان با حضور در مقابل شعبه دانشگاه بانک ملی دست به اعتراض زدند و همچنین اعلام شد که دو مدیر ارشد این شعبه هم برکنار شده‌اند.

جمعی از مال‌باختگان در روزهای سه‌شنبه ۱۷ و چهارشنبه ۱۸ خرداد دست به تجمع زدند و خواستار پرداخت غرامت شدند که نیروهای امنیتی با تجمع آنان درگیر شده و براساس گزارش‌های منتشر شده تیراندازی هم صورت گرفت.

همزمان بانک ملی که وعده جبران خسارت به مال‌باختگان داده است، جزئیاتی را در این باره منتشر کرد و گفت ۵۰ درصد از اموال صندوق بر اساس خوداظهاری صورت گرفته است.

همچنین گفته شد که «پرداخت ۵۰ درصد باقی مانده خسارت با نظر مقام قضایی صورت می‌گیرد.»

بنابر اعلام بانک ملی هم اعلام کرد که رئیس و معاون ریالی شعبه دانشگاه این بانک «به دلیل خسارت وارده» از سمت خود برکنار شد‌ه‌اند.

در اطلاعیه‌ای که این بانک منتشر کرده آمده بود «مراتب برخورد قانونی لازم با آنها (مدیران) و سایر مقصرین در حال انجام است.»صندوق امانات بر خلاف اسم رایج آن صندوق اجاره‌ای است و نه صندوق امانات. چنان که چه در قراردادهای بانک‌های ایرانی و چه در قراردادهای بانک‌های آمریکایی، اروپایی و سایر نقاط جهان شکل حقوقی قرارداد منعقد شده میان مشتری و بانک، قرارداد «ودیعه/امانت» نیست بلکه مشتری حجم مورد نیاز خود را در ازای پرداخت دوره‌ای ماهانه یا سالانه از بانک «اجاره» می‌کند. بنابراین بانک‌ها به عنوان مالک، مسئولیتی در قبال «رد امانت» یا گم شدن یا سرقت محتوای صندوق‌های اجاره‌ای ندارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.