کد خبر : 1927
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 - 10:45

زعفران در افغانستان گران شد

زعفران در افغانستان گران شد
وزارت زراعت و آبیاری افغانستان از صادرات 90 درصدی زعفران تولیدی این کشور و همچنین افزایش 70 درصدی نرخ این محصول خبر داد.

 

به گزارش کلینی نیوز، وزارت زراعت و آبیاری افغانستان با انتشار آماری تاکید دارد در چهارماهه نخست سال جدید میلادی، بیش از ۲۵ میلیون دلار زعفران به ۱۷ کشور جهان صادر شده است.هند و عربستان سعودی از بزرگترین خریداران زعفران افغانستان هستند.
افغانستان کشت زعفران را از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز کرد و بعد از آن تا هر سال تولید این محصول رو به افزایش است و سال زراعی گذشته این رقم به مرز نزدیک به ۱۴ هزار کیلوگرم رسید.

در حال حاضر بهای هر کیلوگرم زعفران در بازارهای افغانستان از ۴۰ ‌هزار افغانی (۷۰ میلیون ریال) به ۷۰ هزار افغانی ( ۱۲۰ میلیون ریال ) افزایش یافت.
اتحادیۀ ملی زعفران کاران این کشور، دلیل افزایش بهای زعفران را صادرات این کالا به بازارهای جهانی و کاهش عرضه آن در بازارهای داخلی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، کشت زعفران نخست به عنوان محصول جایگزین برای ترغیب کشاورزان افغانستان پیشنهاد شد تا جای گیاه خشخاش که پایه تولید مواد مخدر است قرار گیرد و با برداشت ۵۰۰ کیلو گرم در سال نخست گام اول برداشته شد و در سال ۲۰۱۴میلادی میزان تولید زعفران به بیش از دو هزار کیلو گرم رسید.

از آن سال کار آموزش کشاورزان برای کاشت زعفران به صورت جدی آغاز شد که توزیع پیاز آن در استان های دیگر افغانستان و آموزش کشاورزان در این راستا تشدید شد و در حال حاضر در ۳۳ استان افغانستان زعفران کشت می شود.

قاچاق زعفران از ایران به افغانستان

گزارش هایی در افغانستان و ایران منتشر شده است که زعفران ایرانی به افغانستان قاچاق می شود و از این طریق به کشورهای دیگر صادر می شود که باعث نگرانی دولت های ایران و افغانستان شده است.

علی شریعتی مقدم عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود: به‌دلیل «فرار از تعهد ارزی» زعفران ایران به افغانستان قاچاق و درآن‌جا با نام این کشور صادر می‌شود.

گفته می شود، کشاورزان ایرانی با به کارگیری کارگران افغانستان مقیم ایران، کارگران مذکور، پیازچه های زعفران را با قیمت ناچیز از سر مزارع خریداری و به افغانستان ارسال می کنند، کشور افغانستان بدلیل کیفیت خاک و محیط کوهستانی شرایط ایده عال تری برای  تولید زعفران را دارا می باشد.

مهندس محمد عباسی، معاون جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرگزاری بسیج  گفته، کشت زعفران و نیاز آبی این گیاه در مواقعی است که سایر زراعت ها نیاز به آب ندارند؛ عباسی ادامه داد: آبدهی به زعفران از ۱۵ شهریور   آغاز و آذر ماه برداشت می شود که در این فصل، هم بارندگی وجود دارد و هم نیاز آبی کمتری برای سایر کشت ها داریم و هر چه جلوتر برویم، بر میزان محصول اضافه می شود، به گونه ای که در یک بازه زمانی ده ساله بازدهی محصول افزایش چشمگیری پیدا می کند .

در جشنواره‌‌ای که هر ساله در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می‌شود، زعفران افغانستان از نظر کیفیت و ذائقه جزو بهترین زعفران‌های دنیا در چند سال اخیر انتخاب شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.