کد خبر : 16035
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 11:46

رژیم صهیونیستی اسرائیل: کشته شدن العاروری حمله به لبنان و حزب‌الله نبود

رژیم صهیونیستی اسرائیل: کشته شدن العاروری حمله به لبنان و حزب‌الله نبود
رژیم اشغالگر اسرائیل تاکید کرده است که تروریکی از رهبران کلیدی حماس در بیروت توسط اسرائیل را نباید حمله به لبنان تلقی کرد.

به گزارش کلینی نیوز، مارک رگو، از سخنگویان دولت اسرائیل، بدون تایید دست داشتن کشورش در حمله روز سه‌شنبه در بیروت، که به کشته شدن صالح العاروری، معاون رییس کمیته سیاسی حماس منجر شد،‌ تاکید کرد این حمله متوجه لبنان و حزب‌الله نبوده است.

آقای رگو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت:‌ «هر که این حمله را انجام داده، مشخص است که حمله علیه لبنان نبوده است.»

او ادامه داد:‌ «این حمله حتی علیه گروه حزب‌الله نبوده است.»

در این حمله پهپادی، که دفتر حماس در منطقه ضاحیه بیروت را هدف گرفت، علاوه بر آقای عاروری، دو فرمانده دیگر حماس به نام‌های سمیر فندی و عزام الاقرا و همین طور چهار عضو این سازمان به شهادت رسیدند.

حماس این حمله را محکوم کرده و حزب‌الله آن را حمله به «حاکمیت ملی»‌ لبنان دانسته است.

نخست وزیر لبنان هم هشدار داده که اسرائیل می‌خواهد لبنان را به مناقشه بکشاند.

اسماعیل هنیه، رییس شاخه سیاسی حماس قتل صالح العاروری را «اقدام تروریستی بزدلانه و نقض حاکمیت ملی لبنان»‌ توصیف کرده است.

حزب‌الله هم در بیانیه‌ای اعلام کرد این ترور را «تهاجمی جدی به لبنان، مردمش، امنیت این کشور،‌ حاکمیت ملی آن و علیه مقاومت»‌ تلقی کرده است.

حزب الله تاکید کرده این اقدام را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

بنا بر بیانیه حزب‌الله «نیروهای مقاومت در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند.»

اما نکته ای که اینجا مطرح است تهدید سیدحسن نصرالله است. ایشان که در رسانه های عبری و عربی به صداقت در گفتار و عدم خلف وعده شهرت دارد،

پیش از ترور العاروری در یکی از سخنرانی های خود اسرائیل را تهدید کرده بود که اگر فردی از گروه های مقاومت فلسطینی در لبنان ترور شود فرقی نمی‌کند که او لبنانی باشد یا فلسطینی، در پاسخ یکسان خواهد بود و قطعا با پاسخ کوبنده مقاومت همراه خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که پاسخ مقاومت به این ترور امری قطعی هست، اما مولفه زمان و شدت آن مهم است، چرا که اگر پاسخ را موکول به زمان دیگری کند، این مسئله تاثیری مستقیم در تصمیم گیری های آینده کابینه های اسرائیل خواهد گذاشت.

در این بین برخی ناظران معتقدند حتی در صورت پاسخگویی حزب الله، دولت آمریکا نیز علی رغم تبلیغات و جنجال های رسانه ای، تمایل چندانی به ورود به این مناقشه ندارد.

به باور این گروه با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا و امکان گسترده تر شدن دامنه جنگ در منطقه و به خطر افتادن منافع اقتصادی آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا، احتمال ورود آمریکا به عرصه نبرد با حزب الله بسیار اندک است.

عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان هم در مصاحبه با رادیوی بی‌بی‌سی گفته که دولت این کشور از حزب الله خواسته که راسا به این حمله پاسخ ندهد.

او افزود:‌ «ما بسیار نگرانیم و لبنانی‌ها و حتی حزب‌الله نمی‌خواهند که پایشان به یک جنگ منطقه‌ای کشیده شود.»

عبدالله بو حبیب همچنین از کشورهای غربی خواست «به اسرائیل برای پایان دادن به خشونت فشار وارد کنند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم کشته شدن صالح العاروری را به شدت محکوم‌کرده است.

آقای کنعانی گفت اقدام «اسرائیل» در «ترور»‌ صالح العاروری در نتیجه «درماندگی و شکست سنگین در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی در سه ماه گذشته است.»

او گفت کهشهادت عاروری «قطعا جوششی دیگر در رگ‌های مقاومت» نه تنها در فلسطین، بلکه در منطقه ایجاد خواهد کرد.

برجسته‌ترین رهبران حماس که رژیم اشغالگراسرائیل در ۲۴ سال گذشته ترور کرد

  • کشته‌شدن صالح العاروری، رهبر حماس و دو تن از همراهانش در حمله هوایی سه‌شنبه ۱۲ دی در بیروت پایتخت لبنان، بار دیگر اذهان را متوجه ترورهای ۲۴ سال گذشته موساد علیه رهبران برجسته حماس کرده است.
  • اسرائیل، احمد یاسین، بنیانگذار جنبش «حماس» را در مارس ۲۰۰۴ در یک حمله موشکی با هواپیمای جنگی هدف قرار داد.
  • سازمان موساد اسرائیل، یحیی عیاش، مهندس جنبش «حماس»، در سال ۱۹۹۶ را با تله انفجاری در تلفن همراه در حین مکالمه با پدرش ترور کرد.
  • احمد الجعبری طراح و مهندس تبادل اسرا در ازای «گیلاد شالیت» سرباز اسرائیلی، در سال ۲۰۱۲ مورد هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.
  • رائد العطار، یکی از اعضای شورای نظامی گردان‌های «القسام»، در سال ۲۰۱۴ در یک حمله هوایی به خانه ای در شهر «رفح» غزه، کشته شد.
  • صلاح شهاده یکی از بنیانگذاران بازوی نظامی جنبش «حماس» در سال ۲۰۰۲ در محله «الدراج» شرق غزه با بمبی بیش از یک تن ترور شد.
  • عبدالعزیز الرنتیسی، یکی از بنیانگذاران و یکی از برجسته‌ترین رهبران جنبش، کمتر از یک ماه رهبری بر حماس، در سال ۲۰۰۴ در پی حمله موشکی در داخل خودروی خود کشته شد.

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.