کد خبر : 12990
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 19:25

روزنامه خراسان از دستگیری یک زن ایرانی-آمریکایی به اتهام «جاسوسی» خبر داد

روزنامه خراسان از دستگیری یک زن ایرانی-آمریکایی به اتهام «جاسوسی» خبر داد
این فرد سابقه حضور در «ان‌جی‌او»های های افغانستانی را هم داشته است و آمریکایی‌ها اجرای تبادل زندانی را تا آزادی او متوقف کرده‌اند

به گزارش کلینی نیوز، روزنامه خراسان دوشنبه، ۱۶ مرداد ، از دستگیری یک زن ایرانی-آمریکایی به اتهام «جاسوسی» خبر داد که به نوشته این روزنامه، سابقه حضور در سازمان‌های مردم‌نهاد افغانستان را نیز داشته است.

این روزنامه نوشت:‌ «شنیده‌های ما حاکی است که در هفته‌های اخیر نفر پنجمی نیز بازداشت شده که طرف آمریکایی خواهان آزادی وی در جریان توافق تبادل است. وی یک خانم ایرانی- آمریکایی است که سابقه حضور در «ان‌جی‌او»های های افغانستان را هم داشته و آمریکایی‌ها  اجرای تبادل را تا آزادی وی متوقف کرده‌اند.»

در این یادداشت که با عنوان «تبادل زندانیان پشت دیوار «دبه‌کردن» آمریکا» منتشر شده است، آمده که پس از ماه‌ها صحبت از تبادل چهار زندانی میان ایران و آمریکا و همزمان با آزادسازی بیش از هفت میلیارد دلار پول ایران در کره‌ جنوبی و در اوج امیدواری برای این تبادل، این کار انجام نشده است.

این روزنامه می‌نویسد که تهران در هفته‌های اخیر با یک «دبه‌کردن بین‌المللی» جدید واشنگتن مواجه شده است.

به نوشته این روزنامه، ماجرای توافق از این قرار بوده است که ایران چهار شهروند دوتابعیتی به نام‌های باقر نمازی، سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز را که به اتهام «جاسوسی» در زندان به سر می‌برند، آزاد کند و در مقابل، ایالات متحده نیز چهار ایرانی زندانی در آمریکا و پول‌های بلوکه‌شده ایران را در کره جنوبی، آزاد کند.

تهران با توجه به بیماری سخت باقر نمازی، او را ۹ مهر گذشته «در اقدامی انسانی و یک‌طرفه» آزاد کرد و افراد باقیمانده در فهرست تبادل، سه نفر شدند.

خراسان سپس می‌نویسد:‌ «شنیده های خراسان حاکی است با وجود این اقدام مثبت و ناشی از حسن‌نیت تهران که باید با استقبال و عمل متقابل آمریکا برای ادامه کار همراه می‌شد، آمریکایی‌ها در مذاکرات بعدی با بهانه‌گیری و خروج از اصول دیپلماتیک، مدعی شدند که توافق دو طرف بر سر چهار نفر بوده و باید یک نفر دیگر به فهرست تبادل اضافه شود.»

خراسان در ادامه می‌افزاید که تهران برای حل این مشکل و به درخواست میانجی‌ها، قرار بود شهاب دلیلی را که از ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد، آزاد کند، اما آمریکایی‌ها همچنین خواستار آزادی فرد پنجمی‌اند (زن ایرانی-آمریکایی) که به اتهام «جاسوسی» دستگیر شده و همین موضوع، مذاکرات را متوقف کرده است.

خراسان همچنین نوشته است که آمریکایی‌ها در زمینه برجام و بازگشت به این توافق به «ضعف تصمیم‌گیری» دچارند و اختلافات داخلی آن‌ها مانع رفع بن‌بست کنونی است.

این روزنامه مدعی شده است که تصمیم ایران برای بازگشت به برجام قطعی است، و از تبادل زندانیان نیز همواره استقبال کرده است.

این روزنامه به نقل از سایت «ایران نوانس» می‌نویسد که سفر پنجشنبه علی‌ باقری، معاون وزیر‌خارجه و مذاکره‌کننده اتمی ایران، به عمان، به موضوعات بین‌المللی، به‌ویژه گفت‌وگوهای توافق ایران و آمریکا در زمینه تبادل زندانی و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، ارتباط داشت.

این روزنامه در پایان یادداشت خود می‌نویسد که آمریکایی‌ها «باید روش قدیمی خود را در اعزام جاسوس‌هایی با ریشه ایرانی خاتمه دهند، چون قرار نیست با یک تبادل یا بازگشت مقداری پول که اصولا مال ملت ایران است، نهادهای امنیتی ایران دست از اشراف اطلاعاتی خود و بازداشت متهمان به جاسوسی برای دشمن بردارند».

ایران و آمریکا از پس از اتصرف سفارت ایالات متحده در تهران موسوم به لانه جاسسوسی آمریکا، رابطه سیاسی با هم ندارند. با اینکه سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران است، عمان نقش بسیار پررنگی در میانجیگری بین دو کشور و تبادل پیام رهبران ایران و آمریکا دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.