کد خبر : 15312
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 8:31

اعظم میانکار

رواج طلاق صوری با توافق زوجین در عراق و ایران برای دریافت کمک‌های دولتی

رواج طلاق صوری با توافق زوجین در عراق و ایران برای دریافت کمک‌های دولتی
آمار طلاق در دادگاه های عراق طی نیمه نخست سال جاری افزایش یافت و به 19 هزار مورد رسید به گونه ای که در هر یک ساعت، یک مورد طلاق ثبت شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از العربی الجدید، این آمار اعلام شده از سوی شورای عالی قضایی عراق اما واقعی نیست چرا که طلاق صوری با توافق زوجین برای دریافت کمک های دولت عراق به زنان مطلقه که درآمدی ندارند، افزایش یافته است.

طلاق صوری، پایان رسمی روابط میان زوجین در برابر دادگاه است اما زوجین براساس عقد نکاح معروف به «عقد السید» یعنی عقدی شرعی که توسط یک روحانی جاری می شود، با یکدیگر زندگی می کنند.

این اقدام با توافق زوجین برای دور زدن قانون با هدف دریافت کمک ماهانه وزارت کار و رفاه اجتماعی به زنان مطلقه، بیوه و بیکاران صورت می گیرد.

ساره نام مستعار یکی از زنانی است که در عراق طلاق صوری گرفته است، او مدارک خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده و گفته است که پس از بیکار شدن همسرش ناچار شده طلاق صوری بگیرند تا حقوق ماهانه دریافت کنند چرا که حقوق زن مطلقه از مرد بیکار بیشتر است، اما پس از چند ماه وزارت کار و رفاه اجتماعی، حقیقت را کشف و حقوق او را قطع کرده است و او می بایست حقوق گرفته را بازگرداند.

او اشاره کرد که زنان دیگری نیز این اقدام را انجام داده اند و محل سکونت خود را نیز تغییر داده تا بازرسان و کارمندان وزارت کار و رفاه اجتماعی متوجه طلاق صوری نشوند.

در همین رابطه، احمد الموسوی، مسئول اداره تامین اجتماعی گفت که وزارت ماهانه حقوقی را به گروه های مستحق از جمله زنان مطلقه و بیوه براساس اطلاعاتی که ماهانه از صحت آن مطمئن می شود، پرداخت می کند.

وی افزود که ۱۰۹ هزار و ۵۶۷ زن مطلقه و ۲۴۴ هزار و ۶۸۹ زن بیوه نیز مشمول دریافت کمک هستند.

الموسوی بیان کرد که ده ها طلاق صوری شکل می گیرد و این اقدام جنایت است و پژوهشگر اجتماعی باید از صحت طلاق اطمینان یابد و از مسئول منطقه و همسایگان پرس وجو کند.

الموسوی توضیح داد که وزارت کار و رفاه اجتماعی حق قطع حقوق ماهیانه و بازگرداندن حقوقی که به صورت غیرقانونی دریافت شده را دارد.

محمد جمعه، حقوقدان عراقی نیز توضیح داد که مجازات این جرم یعنی جعل سند، حبس است که تا ۱۵ سال می رسد.

طلاق‌های صوری در ایران  برای رسیدن به درآمد

به گزارش فردای اقتصاد،د عبدالرضا مصری از آمار بالای طلاق صوری در کشور یاد کرد که دو عامل اصلی معافیت فرزند ذکور از خدمت سربازی و دریافت مستمری از تامین اجتماعی بر آن اثرگذار بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش آمار ازدواج و طلاق‌های صوری که به معضلی برای تامین اجتماعی تبدیل شده است، گفت: لازم است تامین اجتماعی لایحه‌ای برای اصلاح این روند غلط ارائه کند.

وی از آمار بالای طلاق صوری در کشور یاد کرد که دو عامل اصلی معافیت فرزند ذکور از خدمت سربازی و دریافت مستمری از تامین اجتماعی بر آن اثرگذار بوده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نظام غلظ باید اصلاح شود، افزود: متاسفانه تامین اجتماعی برای اصلاح این روند تلاشی نکرده که تقاضا داریم پیشنهاد و لایحه‌ای را در این خصوص ارائه دهد.

پایگاه خبری آفتاب نیور در این باره می نویسد:اولین هشدار‌ها از سال ۱۳۹۷ مطرح شد. شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان ریاست‌جمهوری در گفتگو با روزنامه آرمان هشدار داد که به دنبال افزایش تورم و گرانی هزینه‌های زندگی، نوع جدیدی از طلاق موسوم به «طلاق تامین اجتماعی» باب شده است.

مولاوردی در این گفتگو اعلام کرد: «نوع دیگری از طلاق توافقی در خانواده‌های ایرانی تحت عنوان طلاق تامین اجتماعی با هدف بهره‌مندی زوجه از امتیاز مستمری تامین اجتماعی والدین درگذشته خود رایج شده که عملا زندگی زوجین در قالب رجوع شرعی غیررسمی استمرار می‌یابد. درست به همین دلیل است که آمار طلاق در برخی شهرستان‌های کوچک تا حدودی افزایش را نشان می‌دهد. به این نوع طلاق باید طلاق‌های صوری و مصلحتی دیگر را افزود، از جمله جهت معاف کردن فرزند ذکور از خدمت سربازی یا استفاده از طرح‌های حمایتی نهاد‌هایی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی.»

آنچه به عنوان «طلاق تامین اجتماعی» مورد اشاره معاون سابق امور زنان ریاست‌جمهوری قرار گرفت ناظر بر یک امکان قانونی بود. طبق ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، دختران بازمانده از متوفی تحت پوشش تامین اجتماعی، تا زمانی که همسر و شغلی نداشته باشند، می‌توانند مستمری والد بیمه شده را دریافت کنند، اما در صورت ازدواج رسمی (غیر از عقد موقت) از فهرست مستمری‌بگیران مرتبط با بیمه شده متوفی حذف خواهند شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.