کد خبر : 15366
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 12:16

رئیس جمهور موقت نیجر قانون ضد مهاجرت با اروپا را لغو کرد

رئیس جمهور موقت نیجر قانون ضد مهاجرت با اروپا را لغو کرد
نیجر، قانون هشت ساله‌ای را که قاچاق مهاجران در این کشور را جرم انگاری می‌کرد، لغو کردند.

به گزارش کلینی نیوز، ژنرال عبدالرحمن چیانی، رئیس جمهور موقت نیجر، اخیراً قانون موسوم به “قانون ۳۶-۲۰۱۵” را که قاچاق انسان را جرم انگاری می کند، لغو کرد. در واقع، رهبری جدید نیجر که در ماه ژوئیه به قدرت رسید، یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت به دریای مدیترانه را بازگشایی کرده است.

به گزارش بی بی سی ، دولت نظامی نیجر همچنین اعلام کرد که همه محکومیت‌هایی که براساس این قانون از سال ۲۰۱۵ داده شده، «لغو می‌شود».

این اقدام را می‌توان نشانه‌ای از تلاش برای اعمال اقتدار حکومت نظامی نیجر در مقابل فشارهای بین‌المللی دانست.

پس از کودتای تابستان امسال، اتحادیه اروپا کلیه همکاری‌های امنیتی با این کشور محصور در خشکی در غرب آفریقا به حالت تعلیق درآورد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به مانند آمریکا و فرانسه از به رسمیت شناختن ژنرال چیانی به عنوان رئیس جدید دولت خودداری کرد. وی همچنین گفت که کمک‌های مالی به نیجر برای مدت نامحدودی تعلیق خواهد شد.

براساس گزارش خبرگرای تسنیم، برخی ناظران این اقدام را پاسخی به امتناع اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن دولت جدید نیجر می دانستند. چند روز قبل، پارلمان اتحادیه اروپا یک بار دیگر کودتا در این کشور را «به شدت» محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بازگرداندن رئیس جمهور منتخب دموکراتیک محمد بازوم شده بود. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار تحریم رهبری جدید شدند.

نیجر برای مبارزه با صنعت قاچاق کمک مالی از اتحادیه اروپا دریافت می کرد. تنها تا سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا با یک میلیارد یورو از این کشور حمایت کرده بود.

علاوه بر این، “مشارکت های مهاجرت” بین اتحادیه اروپا و نیجر ایجاد شد و سازمان بین المللی مهاجرت یک کمپ بزرگ پذیرایی و یک مرکز اطلاعات را در نیامی پایتخت این کشور افتتاح کرد.

در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون پناهجو و مهاجر تلاش کردند خود را به اروپا برسانند و همین امر باعث فشار بر نیجر برای تصویب قانون مقابله با قاچاقچیان شد.

با تصویب این قانون تعداد مهاجران به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این قانون بخشی از استراتژی اروپا برای مهار مهاجرت از طریق دریای مدیترانه بود. نیجر یکی از مهم ترین کشورهای ترانزیت برای مهاجران آفریقایی است که می خواهند به اروپا سفر کنند. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۵ با نیجر همکاری می‌کند تا مسیر مهاجرت از شهر بیابانی آگادز نیجریه به لیبی را مسدود کند.

 لغو این قانون را فرصتی برای جا‌به‌جایی مجدد مهاجران به کشورهای هم مرز با نیجر مانند لیبی یا الجزایر دانسته تا آنها را به اروپا برسانند.

نیجر بخش مهمی از منطقه ساحل آفریقاست که یک کمربند خشکی از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ را شامل می‌شود.

نیجر از زمان کودتای ۲۶ جولای توسط ارتش اداره می شود. این کشور آخرین شریک دموکراتیک اروپا و ایالات متحده آمریکا در به زعم آن ها مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل به حساب می آمد. از زمان کودتا، روابط بین نیجر و کشورهای غربی تا حد زیادی متوقف شده است.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.