کد خبر : 19838
تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 8:22

ذبیح‌الله مجاهد: قاچاق سلاح از افغانستان به کشمیر ادعای بی‌اساس است

ذبیح‌الله مجاهد: قاچاق سلاح از افغانستان به کشمیر ادعای بی‌اساس است
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی  امارت اسلامی افغانستان گزارش‌ها مبنی بر قاچاق سلاح‌های آمریکایی از افغانستان به دیگر کشورها را «بی اساس» خواند.

به گزارش شبکه  کلینی نیوز به نقل از «طلوع نیوز»، سخنگوی طالبانامارت اسلامی افغانستان گفت: «ادعای فروش و قاچاق سلاح از افغانستان، ادعای بی‌اساس است و همه‌ تجهیزات آمریکایی جامانده ملکیت افغانستان است.»

اخیرا رسانه‌های هندی گزارش دادند که سلاح‌های آمریکایی جا مانده در افغانستان به مناطق کشمیر قاچاق و فروخته شده است.
مجاهد اما فروش این تجهیزات را رد کرده و آن را یک ادعا خواند.

سخنگوی امارت اسلامی افغانستان همچنان در واکنش به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره تسلیحات و تجهیزات جا مانده در افغانستان، گفت: «اکنون همه‌ تجهیزات جامانده ملکیت افغانستان است.»

اظهارات ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور اخیرا در اظهاراتی گفته بود که پس از خروج ایالات متحده، افغانستان تحت تسلط طالبان به «بزرگ‌ترین مکان فروش تسلیحات باقی‌مانده از نیروهای آمریکایی تبدیل شده است.»

ترامپ گفت: «جو بایدن با خروج از افغانستان به ارزش ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی را به طالبان واگذار کرده است.»

گفتنی است که دولت پاکستان نیز قبلا از استفاده گروه نیابتی تحریک طالبان پاکستان از سلاح‌های آمریکایی جا مانده در افغانستان خبر داده بود.

دونالد ترامپ  رئیس جمهور سابق آمریکا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در اوت ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، او و هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات و وزیر خارجه پیشین آمریکا را بنیانگذاران داعش معرفی کرد.

حضور  گروه های تروریستی داعش  و القاعده در کشمیر

داعش برای اولین بار مدعی شد که در هند خلافت جدیدی را به نام “ولایت هند” تاسیس کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،  گروه تروریستی داعش اعلام کرده که استان جدیدی را در کشمیر هند تأسیس کرده است.

به نظر می‌رسد اعلام استان جدید در هند توسط داعش پس از این انجام می‌گیرد که خلافت این گروه در عراق و سوریه تقریباً به پایان رسیده و دیگر سرزمینی در این دو کشور ندارد.

۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در پیامی به  رهبر انقلاب اسلامی ایران پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام کرد.

پروفسور نور احمد بابا تحلیلگر مسائل اجتماعی و امنیتی در این خصوص می گوید: تعداد قابل توجهی از مسلمانان هند به دلیل ظلم، خشونت، تعصب و سیاست های تبعیض آمیز دهلی نو دچار احساس خود کم بینی شده اند که می تواند آنها را به سوی افراط گرایی و خشونت سوق دهد.

جند الخلافه هند شاخه نظامی داعش در کشمیر و  انصار غزوه هند زیر مجموعه سازمان تروریستی القاعده در کشمیر محسوب می شوند.

 بر سر حاکمیت جامو و کشمیر بین کشورهای چین، هند و پاکستان مناقشه است و هر یک بخش‌هایی از آن را تحت کنترل خود دارند.

ایالت جامو و کشمیر که پرجمعیت‌ترین بخش کشمیر است تحت کنترل هند قرار دارد و توسط پاکستان به‌نام کشمیر اشغال‌شده هند نامیده می‌شود.

 هندی‌ها هم به‌طور متقابل بخش پاکستانی کشمیر را کشمیر اشغال‌شده پاکستان می‌خوانند.

منطقه اقصای چین در شمال کشمیر هم که تحت تصرف چین است مورد ادعای هند بوده و دولت هندوستان آن را جزو ایالت جامو و کشمیر می‌داند.

وضعیت شیعیان در کشمیر

شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بی‌توجهی دولت روبرویند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی‌های هندوستان متهم می‌کنند. مجموع این عوامل باعث انزوای شیعیان کشمیر شده است؛ به شکلی که مشارکت شیعیان در امور سیاسی اندک است و وضع مطلوبی به لحاظ اقتصادی ندارند. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از شیعیان تحصیل نکردند موقعیت شغلی مناسبی ندارند.

شیعیان کشمیر کانال تلویزیونی خصوصی و حتی یک سایت اینترنتی فعال ندارند تا بتوانند مستقلاً به فعالیت فرهنگی بپردازند و صدای خود و نیازمندی‌هایشان به گوش برسانند. شیعیان کشمیر کمترین آمار سوادآموزی را در این کشور دارند. سوادآموزی در ایالت جامو و کشمیر ۴۰-۴۵ درصد است،

درحالی که فقط ۱۵% شیعیان باسوادند و بیشتر نویسندگان شیعه به علت نبود مراکز چاپ و نشر در مناطق شیعه‌نشین نمی‌توانند کتاب‌ها و نوشته‌های خود را چاپ کنند. به علت بی‌سوادی و جهالت و وابستگی به جناح خاص مذهبی، برخی رسوم غیردینی بین شیعیان رایج است،

حسینیه‌ها، مساجد و مقابر علما از مراکز فرهنگی شیعیان است که آیین‌های شیعی در آن برگزار می‌شود. از جمله حسینیه‌های تاریخی کشمیر می‌توان به حسینیه زدی بل، حسینیه حسن آباد، حسینیه بدگام و حسینیه احمد پوره اشاره کرد. برخی از خانقاه‌ها نیز در کشمیر مورد توجه شیعیان است که از آن میان می‌توان به خانقاه سید محمد مدنی، خانقاه میر شمس الدین عراقی، خانقاه حسن آباد و خانقاه بابا خلیل الله اشاره کرد. بسیاری از این بناها در زمان سلسله چک ساخته شده است.

در کشمیر همچنین برخی موسسات فرهنگی شیعی فعالیت دارند که از میان آنان می‌توان به تنظیم المکاتب اشاره کرد که ساماندهی مدارس شیعی را بر عهده دارد. اداره ابوالفضل عباس و اداره نشر علوم اهل بیت نیز از دیگر موسسات فرهنگی شیعی در کشمیر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.