کد خبر : 15581
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 9:32

دیوان عالی هند لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر را تایید کرد

دیوان عالی هند لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر را تایید کرد
براساس اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، کشمیر تحت کنترل هند می‌تواند قانون اساسی و پرچم مخصوص به خود، آزادی در وضع قوانین و همچنین اختیارات مستقل داخلی به جز موارد بین‌المللی و دفاعی و ارتباطات را داشته باشد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  رویترز، دیوان عالی هند تصمیم بحث‌برانگیز چهار سال پیش دولت برای لغو وضعیت ویژه کشمیر هند را معتبر اعلام کرد. این دادگاه در یک حکم تاریخی، گفت که خودمختاری نسبی و امتیازات ویژه که پس از استقلال هند (از حاکمیت بریتانیا) به این منطقه داده شده بود، موقتی بوده است.

دولت نارندرا مودی که از حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) است، حدود چهار سال پیش امتیازات ویژه کشمیر را لغو کرد و گفت که این اقدام برای ادغام کشمیر با بقیه هند ضروری است.

در ماه اوت سال میلادی جاری، شعبه قانون اساسی دیوان عالی هند رسیدگی به حدود ۲۳ دادخواست در اعتراض به این تصمیم دولت ناراندا موری را آغاز کرد.

لغو وضعیت ویژه کشمیر هند یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای مودی در سال ۲۰۱۹ بود و او پس از بازگشت به قدرت در پی یک پیروزی قابل توجه در انتخابات سراسری، وقت را برای عمل به وعده انتخاباتی خود و لغو این امتیازات ویژه، از دست نداد.

منتقدان می‌گویند حزب بهاراتیا جاناتا در نهایت می‌خواهد با اجازه دادن به غیرکشمیری‌ها برای خرید زمین در این منطقه، بافت جمعیتی اکثرا مسلمان آن را تغییر دهد.

حسین ابراهیم طه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی در مورد حکم دیوان عالی هند در تایید اقدام‌های یکجانبه دولت هند که وضعیت ویژه جامو و کشمیر را لغو کرد، خواستار عقب نشینی از این اقدام‌های غیرقانونی شد.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به تصمیم‌ها و قطعنامه‌های نشست اسلامی و شورای وزیران خارجه این سازمان که در ارتباط با مساله جامو و کشمیر است، خواستار عقب نشینی از اقدام‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت هند با هدف تغییر وضعیت این منطقه شد.

بر اساس این بیانیه، دبیر کل این سازمان با خواست مردم جامو و کشمیر برای حق تعیین سرنوشت اعلام همبستگی کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا تلاش‌های خود را برای حل مساله مرتبط با این ایالت هند مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل افزایش دهند.

دیوان عالی هند ضمن لغو ماده ۳۷۰ که خودمختاری برای جامو و کشمیر قائل است، به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات مجلس این منطقه به عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۴۰۳) ۲۰۲۴ برگزار کند.

مجلس مؤسسان جامو و کشمیر پس از تأسیس، این قدرت و اختیار را داشت که بندهایی در قانون اساسی هند را که باید بر ایالت اعمال شود را پیشنهاد داده یا کل ماده ۳۷۰ را لغو کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.