کد خبر : 5809
تاریخ انتشار : شنبه 11 تیر 1401 - 14:47

دیدار باقری‌کنی در مسکو با مقامات روسیه

دیدار باقری‌کنی در مسکو با مقامات روسیه

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های خارجی، کمی قبل‌تر انتشار توییتی توسط نمایندگی روسیه در وین نشان داد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی به مسکو سفر کرده است. در این توییت نوشته شده بود که آقای باقری‌کنی با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های خارجی، کمی قبل‌تر انتشار توییتی توسط نمایندگی روسیه در وین نشان داد که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی به مسکو سفر کرده است.

در این توییت نوشته شده بود که آقای باقری‌کنی با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام ملاقات کرده است.

اولیانوف شامگاه جمعه ۱۰ تیر با اشاره به سفر اعلام نشده باقری به مسکو‌ و دیدار با مقامات روسی در صفحه توییتر خود نوشت: «این نشست یک تبادل‌نظر بسیار حرفه‌ای درباره وضعیت کنونی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین بود.»

نماینده روسیه در مذاکرات اتمی افزود: «ارزیابی من این است که به‌رغم مشکلات، توافق هسته‌ای هنوز هم امکان احیا دارد. برای وقوع آن، ایالات متحده باید انعطاف بیشتری نشان دهد.»

مذاکرات احیای برجام که با حضور روسیه و دیگر امضاکنندگان این توافق در وین در جریان بود، حدود سه ماه پیش به بن‌بست رسید.

بیشتر بخوانید:

در پی سفر اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، قرار شد که برای خروج از این بن‌بست، ایران و آمریکا به شکل غیرمستقیم در دوحه مذاکره کنند.

مذاکرات دوحه، نخستین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن محسوب می‌شد که روسیه در آن حضور نداشت.

در جریان مذاکرات وین، روسیه همواره تاکید داشت که نقش پیام‌رسان را بین هیات ایرانی و آمریکایی ایفا کرده است.

اما قدرت‌های غربی در اوایل جنگ اوکراین مسکو را متهم کردند که در مسیر توافق به شکلی جدی سنگ‌اندازی کرده است.

در آن زمان گفته شد که مسکو به دنبال داشتن حقوقی استثنایی در معاملات با ایران در زمان رفع تحریم‌هاست، چرا که این کشور خود با تحریم‌های آمریکا و اروپا با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است.

در نهایت گفته شد که این مساله حل شده، اما درخواست ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا به مانع عمده برای رسیدن به توافق تبدیل شده است.

آخرین دور مذاکرات در دوحه از سوی قدرت‌های غربی ناامیدکننده توصیف شد و نماینده اتحادیه اروپا در جلسه شورای امنیت گفت، احتمال دارد این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسد.

واکنش آمریکا و متحدانش نیز در شورای امنیت، انتقاد از مواضع ایران بود. آنها ایران را متهم کردند که پیشرفت‌های مذاکرات برای حل اختلافات را به هدر داده و خواسته‌های جدیدی مطرح کرده است.

اما چین و روسیه در شورای امنیت از آمریکا انتقاد کردند و از این کشور خواستند تا از تحریم یک‌جانبه ایران دست بکشد.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز در این جلسه از موضع تهران دفاع کرد و گفت که ایران به دنبال تضمین‌هایی از سوی آمریکاست تا برجام دوباره «منهدم» نشود.

در گزارش اخیر وزارت خارجه روسیه از دیدار با مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز آمده است که تهران و مسکو، هر دو به دنبال توافقی بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.

قطعنامه ۲۲۳۱ سندی است که توافق برجام را تایید کرد و بر اساس آن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته شد تا بر اجرای مفاد برجام نظارت کند.

در گزارش وزارت خارجه روسیه آمده که در ملاقات آقای باقری کنی با آقای ریابکوف، هر دو تایید کرده‌اند که نباید هیچ نکته جدیدی به قطعنامه ۲۲۳۱ اضافه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.