کد خبر : 12126
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 12:41

در واکنش به قرآن سوزی در سوئد؛ سازمان همکاری اسلامی نشست اضطراری برگزار می‌کند

در واکنش به قرآن سوزی در سوئد؛ سازمان همکاری اسلامی نشست اضطراری برگزار می‌کند
پلیس سوئد روز چهارشنبه به مردی اجازه داد تا صفحات قرآن را در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم به آتش بکشد.

به گزارش کلینی نیوز، در حالی که واکنش‌های گسترده کشورهای اسلامی به سوزاندن کتاب قرآن در سوئد ادامه دارد، سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده که برای گفت‌وگو در مورد این وضعیت «جلسه اضطراری» برگزار خواهد کرد و نخست وزیر سوئد امروز از همه کشورهای اسلامی خواست آرامش خود را حفظ کنند.

در پی شعله‌ور شدن خشم مسلمانان، یک مقام سازمان همکاری اسلامی که متشکل از ۵۷ عضو است، گفته جلسه کشورهای اسلامی به احتمال زیاد روز یکشنبه در بندر جده عربستان برگزار خواهد شد.

پلیس سوئد روز چهارشنبه به مردی اجازه داد تا صفحات قرآن را در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم به آتش بکشد.

پلیس سوئد گفته در راستای حمایت از آزادی بیان اجازه این اقدام را داده و همزمان تحقیقاتی را در مورد این مرد که اصالتاً عراقی است به اتهام «تحریک علیه یک گروه قومی» آغاز کرده است.

 مومیکا هفته گذشته به یک روزنامه سوئدی گفته بود که «طی ۱۰ روز پرچم عراق و قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم خواهم سوزاند».

دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، مجوز پلیس سوئد به دلیل «آزادی بیان» برای قرآن‌سوزی را «شرم‌آور» خوانده و گفته این اقدام « تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضای مناسب برای اشاعه افکار افراطی و رفتارهای غلط منجر می‌شود».

در این بیانیه از سازمان ملل خواسته شده تا «تدابیر موثر جهت ممانعت از تکرار چنین رفتارهایی» و «همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف» اتخاذ شود.

روز گذشته در عراق به دعوت مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در مقابل سفارت سوئد در بغداد دست به تجمع زدند و برای دقایقی معترضان خشمگین وارد سفارت این کشور شدند.

نخست وزیر سوئد در واکنش به ورود معترضان به سفارتخانه این کشور در بغداد آن را کاملا «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» دانست.

اولف کریسترسون با اشاره به اقدام این سوئدی عراقی‌الاصل گفته دلیلی برای «توهین به دیگران» وجود ندارد.

واکنش کشورهای اسلامی به قرآن‌سوزی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز که امروز به شهر رفسنجان سفر کرده در مصلی نمازجمعه این شهر آزادی بیان در کشورهای غربی را «دروغ» خواند و گفته «آنان که مدعی آزادی بیان هستند، چطور استبدادی، استکباری و با روحیه تفرعن، مقدسات مسلمانان را مورد اهانت قرار می دهند».

آقای رئیسی گفته «اینها دروغ می گویند و طرفدار آزادی بیان، قلم و عقیده نیستند؛ بلکه با آزادی مخالفند و می‌خواهند استبداد خود را با تابلوی آزادی بیان به بشریت تحمیل کنند».

وزارت خارجه عراق روز گذشته سفیر سوئد را فراخواند و تصمیم این کشور برای اعطای مجوز آتش زدن قرآن را یک اقدام «افراطی» خواند و گفته این اقدامات «احساسات مسلمانان در سراسر جهان را شعله‌ور می کند و نشان دهنده یک تحریک خطرناک است».

عربستان سعودی که میزبان حدود دو میلیون زائر حج است، سوزاندن قرآن را محکوم کرده و وزارت خارجه این کشور آن را بخشی از «حملات نفرت انگیز و مکرر» علیه اسلام خواند.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اعتراض به قرآن سوزی در سوئد، با پیوستن این کشور به ناتو مخالفت کرده و گفته ترکیه از درخواست عضویت سوئد در ناتو حمایت نخواهد کرد و یکی از دلایلش اجازه دادن به برگزاری چنین تجمعاتی است.

آقای اردوغان گفته «ما در نهایت به مستکبران غربی یاد خواهیم داد که توهین به مسلمانان آزادی اندیشه نیست».

در مصر با اشاره به همزمانی سوزاندن قرآن و عید مسلمانان آن را «اقدامی شرم‌آور» توصیف شده که احساسات مسلمانان را تحریک می کند و اتحادیه عرب مستقر در قاهره نیز آن را «حمله به بنیان ایمان اسلامی» مسلمانان توصیف کرده است.

وزارت خارجه امارات متحده عربی در خبری اعلام کرد که سفیر سوئد را احضار کرده و تاکید کرده است که «سوئد به مسئولیت های بین المللی خود بی اعتنایی کرده» و اقدام سوئد در اعطای مجوز به سوزاندن قرآن نشان دهند «عدم احترام به ارزش‌های اجتماعی» است.

دولت کویت نیز خواستار سپرده شدن عاملان «اقدامات خصمانه» به دست عدالت شده و گفته نباید اصل آزادی بیان «به عنوان ترفندی برای توجیه خصومت علیه اسلام یا هر دین مقدس» شود.

وزارت خارجه پاکستان این اقدام را «نفرت انگیز» خوانده و آن به شدت محکوم کرده است. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز گفته از آتش زدن قرآن در مقابل یک مسجد «منزجر و وحشت زده شده است».

وزارت خارجه طالبان اعطای مجوز برای قرآن سوزی را «توهین مطلق به اسلام» خوانده است و آن را«به شدیدترین وجه» محکوم کرده و در بیانیه‌اش گفته «ما از همه دولت‌ها و سازمان‌های مسلمان می‌خواهیم که تمام اقدامات مناسب را در پاسخ به این اقدامات نفرت‌انگیز در سراسر جهان انجام دهند».

در کشورهای بحرین، تونس، و مراکش نیز بیانیه‌ها و اظهاراتی علیه سوزاندن قرآن در سوئد بیان شده و آن را «جنایت» خوانده‌اند.

بهمن ماه سال گذشته نیز «راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی – دانمارکی در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد آتش زد که او هم مانند قرآن‌سوزی اخیر، برای این اقدام زشت و موهن خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »