کد خبر : 13692
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 8:35

در حمله انتحاری گروه تحریک طالبان پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا ۲۴ مجروح وکشته برجای گذاشت

در حمله انتحاری گروه تحریک طالبان پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا ۲۴ مجروح وکشته برجای گذاشت
نخست‌وزیر موقت پاکستان حمله به سربازان ارتش این کشور را «بزدلانه» خوانده است.

به گزارش کلینی نیوز، حمله یک بمب‌گذار انتحاری به کاروان نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه بنوی ایالت خیبر پختونخوا دستکم ۹ کشته و ۱۵ زخمی برجا گذاشت.

مهاجم روز پنج‌شنبه با موترسایکل خود را کنار کاروان نیروهای امنیتی پاکستان رساند و مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.

گروه حافظ گل بهادر مربوط به تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته است.

این گروه با انتشار تصویری از مهاجم انتحاری، گفته نام او «ضرار مداخیل» بوده است.

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان با تایید خبر کشته شدن این ۹ سرباز، این حمله را «یک اقدام تروریستی بزدلانه» خوانده است.

آقای کاکر گفته کشورش در برابر چنین حملاتی با جدیت می‌ایستد و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

پاکستان در دام تروریسم خودساخته

به نوشته روز نامه شرق چاپ ایران، ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، گفته است «مبارزه آنها علیه تهدید تروریسم تا زمانی ادامه خواهد داشت که مردم پاکستان را از این مصیبت نجات دهند».

مصیبتی که سال‌ها مردم افغانستان به خاطر سیاست‌های پاکستان گرفتار آن بوده و هستند، امروز دامن خود پاکستانی‌ها را گرفته است و طعم تلخ حملات تروریستی و انتحاری را می‌چشند،

دولتمردان پاکستانی ناتوان از کنترل گروه‌های تروریستی که خود در به‌وجود‌آوردن آنها نقش داشته‌اند، این حملات را بزدلانه می‌خوانند در‌حالی‌که عین همین حملات بارها و بارها در افغانستان اتفاق افتاد؛ اما هیچ عکس‌‌العملی از خود نشان ندادند و حتی محکوم هم نمی‌کردند.

درواقع با سیاست‌های آتش‌افروزانه اسلام‌آباد در افغانستان در بیش از نیم‌قرن گذشته امروزه شعله‌هایش به پاکستان کشیده شده است و دامن این کشور را گرفته است.

شاید دولتمردان پاکستان هرگز تصور نمی‌کردند که رشد و پرورش گروه‌های تروریستی روزی به ضرر آنها تمام شود، ایجاد مدارس خاص و رواج افراط‌گری برای نفوذ در افغانستان، سیاستی بود که اسلام‌آباد با رویکرد مبارزه با دولت‌های گذشته افغانستان از آن کار می‌گرفت و به این وسیله توانست باعث سقوط آنها شود و احتمالا سناریوی بعدی سقوط دولت پاکستان باشد.

در چنین شرایطی مقام‌های طالبان تأکید دارند که به هیچ‌ گروهی اجازه فعالیت علیه کشور دیگری را از داخل خاک افغانستان نمی‌دهند. این است واقعیت دنیای سیاست، دروغ‌هایی را که زمانی دولتمردان پاکستانی مبنی بر وجود پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در داخل این کشور تحویل دولت‌های پیشین افغانستان می‌دادند و حضور این گروه‌ها را کتمان می‌کردند، امروز همان دروغ‌ها را طالبان تحویل آنها می‌دهند و دراین‌میان دولتمردان پاکستانی هرگز به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد که گروه طالبان روزی به یک دردسر بزرگ برای آنها تبدیل شوند. به‌وجودآوردن گروه طالبان برای استیلا بر افغانستان سیاستی بود که دولت‌های پیشین پاکستان آن را دنبال می‌کردند و امروزه قضیه کاملا برعکس شده است.

دامی که دولت‌های پیشین پاکستان برای مردم و دولت‌های پیشین افغانستان پهن کرده بودند، امروزه خود گرفتار آن شده‌اند و راه گریزی هم از آن ندارند، ترویج خشونت‌گرایی و افراط‌گری دینی راه اشتباهی بود که دولتمردان پاکستانی برای نفوذ در افغانستان و کنترل بر این کشور در پیش گرفته بودند و با وجود هشدارهایی که از جانب دولت‌های افغانستان در گذشته به دولتمردان اسلام‌آباد داده می‌شد، آنها به این هشدارها اعتنایی نمی‌کردند، امروزه برای خودشان به یک چالش و معضل عمده تبدیل شده است و ریشه‌دواندن گروه‌های ستیزه‌جو در منطقه چالش‌های امنیتی بسیاری را برای کشورهای منطقه و حتی جهان به وجود آورده‌اند و مبارزه با این گروه‌ها به این سادگی و آسانی امکان ندارد و دولتمردان پاکستانی به‌خوبی باید بدانند که آنچه را که کاشته‌اند، دارند درو می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.