کد خبر : 19132
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 17:35

«درآمد»۱۰ میلیارد دلاری برای عربستان از مناسک حج

«درآمد»۱۰ میلیارد دلاری برای عربستان از مناسک حج
اتاق بازرگانی مکه پیش‌بینی می‌کند که عربستان سعودی از حج امسال به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

به گزارش کلینی نیوز، مقامات سعودی اعلام کردند که بیش از یک و نیم میلیون زائر خارجی تا روز سه‌شنبه وارد این کشور شده‌اند. صدها هزار شهروند سعودی نیز به این تعداد که تا آغاز مراسم افزایش چشمگیری خواهد داشت افزوده خواهند شد.

اتاق بازرگانی مکه پیش‌بینی می‌کند که عربستان سعودی از حج امسال به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. هتل‌ها و رستوران‌های مکه به ویژه در اطراف مسجدالحرام در طول حج و عمره ماه رمضان تقریباً به طور کامل رزرو می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های مختلف، در سال ۹۴، بیش از هشت میلیون زائر به زیارت خانه خدا سفر کرده‌اند و درآمد مستقیم حکومت عربستان از این طریق حدود ۱۲ میلیارد دلار، (معادل حدود ۹ درصد درآمد نفت عربستان در همان سال) بوده است. این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید.

نظام سعودی با خانه خدا به عنوان منبع درآمد برخورد می‌کند

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی ضمن تبریک آغاز ماه مبارک ذی الحجه به ملت یمن و امت اسلام اعلام کرد: مسلمانان به دلیل محدودیت‌ها، اقدامات و موانعی که نظام سعودی برای آنان ایجاد کرده است رنج بسیاری را در خصوص ادای فریضه حج متحمل می‌شوند.

الحوثی افزود: نظام سعودی با فریضه حج تجارت می‌کند. این نظام هیچ حقی برای باج‌گیری از حجاج ندارد. هزینه‌های عوارضی که نظام سعودی در حق حجاج اعمال می‌کند، تنها باج‌گیری، سو استفاده و درآمدی حرام است که نیازی به آن ندارد.

رهبر جنبش انصارالله یمن افزود: منابع درآمدی کلان و فراوان نفت برای نظام سعودی کافی نبوده و با خانه خدا به عنوان یک درآمد مالی برخورد می‌کند.

الحوثی ادامه داد: یمن همسایه حرمین شریفین است، اما با این وجود بیش‌تر یمنی‌ها مسئله حج را از نظر اقدامات، ترتیبات و هزینه مالی مسئله‌ای پیچیده می‌بینند. کسانی که خود را «خادم الحرمین» می‌نامند حرمین شریفین را برای دستیابی به اموال بسیار کلان و باج‌گیری از مردم مورد سوء استفاده قرار می‌دهند. نظام سعودی دیدگاه محدود مذهب وهابی را بر ادای فریضه حج تحمیل می‌کند.

عربستان پس از کرونا هزینه حج را یک هزار و ۲۰۰ دلار گران کرد. بر همین اساس تعداد حجاج سال گذشته به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هم نرسید، در حالی که آنها از پذیرش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف خبر داده بودند.

طبق چشم انداز۲۰۳۰ که محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی برای کشورش تبین کرده، هدف جذب سالیانه بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است. هدف این چشم انداز کاهش اتکا به نفت با تقویت بخش‌های گردشگری و خدمات است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.