کد خبر : 11661
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 8:31

حمیدرضا صیدمحمدی

دادگاه شریعت پاکستان:افراد نمی‌توانند به میل خود تغییر جنسیت دهند

دادگاه شریعت پاکستان:افراد نمی‌توانند به میل خود تغییر جنسیت دهند
دادگاه شریعت پاکستان طی حکمی گفته است که افراد نمی‌توانند به میل خود جنسیت‌شان را «تغییر دهند. »

به گزارش کلینی نیوز، سازمان‌های مذهبی مفاد قانون افراد ترنس‌ در سال ۲۰۱۸ را به چالش کشیده بودند و گفته بودند که این قانون اصول اسلامی را نقض می‌کند.

محمد انور، قاضی ارشد و خادم حسین، قاضی دادگاه شریعت اسلام آباد گفته‌اند که بخش هایی از قانون مصوب سال ۲۰۱۸ خلاف تعالیم اسلامی است.

این قانون به افراد ترنس‌ که در جنوب آسیا به هجرا شهرت دارند، اجازه می‌داد تا جنسیت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

«هجرا»‌ها رسما به عنوان جنسیت سوم در سراسر شبه قاره هند شناخته می‌شوند و نه کاملا مرد و نه کاملا زن محسوب می‌شوند.

اما حال دادگاه فدرال شریعت گفته است که تعالیم اسلامی اجازه نمی‌دهد که افراد به میل خود جنسیت خود را تغییر دهند و در حکم این دادگاه آمده که جنسیت فرد باید همان جنسیت تعیین شده در بدو تولد باقی بماند.

براساس حکم دادگاه تعیین جنسیت فرد باید براساس ویژگی‌های فیزیکی شخص باشد نه احساسات شخصی و درصورت غالب بودن ویژگی های مردانه یا زنانه فرد مذکریا مونث محسوب می شود.

دادگاه شریعت این مسئله را که آیا «تغییر جنسیت» در این افراد با قوانین اسلامی در پاکستان مطابقت دارد یا نه بررسی کرده و قضات تاکید کرده‌اند که اسلام افراد ترنس را به عنوان جنسیت سوم به رسمیت می شناسد و گفته‌اند که آن‌ها مستحق برخورداری از تمامی حقوق مندرج در قانون اساسی هستند.

براساس حکم دادگاه به دولت هم دستور داده شده تا امکانات پزشکی، تحصیلی و مالی در اختیار این افراد گذاشته شود.

دادگاه دادگاه شریعت پاکستان در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد . به درخواست تجدید نظر تحت احکام حدود ، یک قانون مذهبی در کشور رسیدگی می کند.

دادگاه  شریعت تنها مرجع قانون اساسی در پاکستان است که برای جلوگیری از تصویب قوانین غیر اسلامی توسط پارلمان پاکستان طراحی شده است. عمدتاً بر بررسی قوانین جدید یا موجود پاکستان متمرکز است . اگر قانونی خلاف قرآن ، سنت یا حدیث باشد، از تصویب آن منع می شود.

نارضایتی از جنسیت

افرادی در جهان به دلیل مشکلات ژنتیکی، زمانی که شروع به شناخت خود می‌کنند با توجه به روحیات و اخلاقیات خود احساس میکنند در کالبدی اشتباه به دنیا آمده‌اند و به جنس دیگری تعلق دارند. بنابراین برای زندگی بهتر مایل هستند تا جنسیت و هویت شان به کلی تغییر کند.

نارضایتی از جنسیت به معنی هم‌جنس‌گرایی نیست و در واقع فرد بیشتر از اینکه تمرکز برگرایش جنسی و سکچوال خود داشته باشد در مورد جنسیت خود می‌اندیشد. ترنس سکشوال اختلالی است که افراد مبتلا به آن علی رغم نداشتن مشکل در اندام جنسی خود، به لحاظ روحی به جنسیت مخالف تعلق دارند تغییر جنسیت در قانون ایران به رسمیت شناخته شده و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه خانواده است.

تغییر جنسیت در ایران

ذز ایران، براساس ماده ۹۳۹ قانون مدنی آمده است که: « اگر در فرد میان جنسی علائم جنسی یک جنسیت بر علائم جنسی دیگر غالب باشد شخص متاثر احکام جنسیتی می‌شود که علائم آن جنس در او غالب است.» همچنین در قانون حمایت از خانواده نیز آمده است کسی که متقاضی برای تغییر جنسیت است، باید برای گرفتن مجوز و مراحل قانونی به دادگاه خانواده مراجعه نماید.

اخیرا تغییر جنسیت در ایران بین هنرمندان افزایش یافته است، شهره لرستانی،شایان افضلی،فرزانه ارسطو ،فریدون ملک‌آرا از هنرمندانی هستند که نغییر جنسیت داده اند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.