کد خبر : 19847
تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 8:41

دادگاهه لاهه اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی غیرقانونی است

دادگاهه لاهه اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی غیرقانونی است
دیوان بین‌المللی دادگستری سیاست رژیم صهیو نیستی در قبال کرانه غربی رود اردن را "عملا الحاق اراضی اشغالی فلسطینی" به خاک این کشور خواند. نواف سلام قاضی دادگاه لاهه گفت کهرژیم صهیو نیستی با این اقدام باعث "نقض قوانین بین‌المللی" شده است.

به گزارش کلینی نیوز، دادگاه لاهه در این زمینه همچنین می‌گوید که رژیم صهیو نیستی باید فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن،‌ اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی و نیز نوار غزه را متوقف کند و به “اشغال غیرقانونی” خود در این مناطق پایان دهد.

به گفته این عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد،رژیم صهیو نیستی “به طور مداوم زیرساخت‌‌های مرتبط با شهرک‌ها را گسترش می‌دهد و قوانین ملی خود را در مناطق اشغالی برقرار می‌کند.”

نواف سلام، قاضی دادگاه لاهه در این زمینه اشاره کرد: «هدف این سیاست، ماندن اسرائیل در مناطق اشغالی به طور نامحدود و ایجاد حقایق غیرقابل بازگشت است. رژیم صهیو نیستی از این طریق عملاً بخش‌های وسیعی از اراضی اشغالی فلسطینی را الحاق می‌کند.»

او اضافه کرد: «به این خاطر ضروری است که اسرائیل شهرک‌ها را تخلیه کند و به فلسطینی‌هایی که حقوقشان پایمال شده است، غرامت بپردازد.»

اهمیت سیاسی تصمیمات دیوان لاهه

حکم دادگاه لاهه جنبه مشورتی دارد و از نظر قانونی، الزام‌آور نیست. با این حال تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری از اهمیت سیاسی بالایی برخوردارند.

این دادگاه برای اولین بار درباره اشغال ۵۷ ساله اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیو نیستی قضاوت کرده است.

رژیم صهیو نیستی از سال ۱۹۶۷ میلادی نزدیک به ۱۶۰ شهرک مسکونی را برای حدود ۷۰۰ هزار شهروند یهودی در کرانه باختری و اورشلیم شرقی، احداث کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری این موضوع را بر اساس درخواست مجمع عمومی سازمان ملل که اوایل سال ‌جاری میلادی تشکیل شده بود، بررسی کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.