کد خبر : 11676
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 12:53

امیرحسین علمائی

دادستان زاهدان:۵ نیروی مرزبان در حمله تروریستی«جیش‌العدل» به شهادت رسیدند

دادستان زاهدان:۵ نیروی مرزبان در حمله تروریستی«جیش‌العدل» به شهادت رسیدند
مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، می‌گوید پنج نیروی مرزبانی ایران شنبه شب ۳۱ اردیبهشت در حمله گروه تروریستی جیش ‌العدل در مرز جنوب شرقی این کشور با پاکستان کشته شدند.

به گزارش کلینی نیوز، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) هم با تایید این خبر در اطلاعیه درگیری در مرز سراوان را «حمله تروریستی» و مهاجمان را «اشرار و معاندان» خوانده است. این نهاد شمار کشته‌شدگان را ابتدا شش نفر اعلام کرد اما بعدتر خبر داد که رضا برجی گروهبان یکم «با انجام عملیات احیا به زندگی بازگشت».

دادستان زاهدان گفته است افراد مسلحی که به «پاسگاه مرزی مک سوخته شهرستان سراوان» حمله کردند وابسته به گروه تروریستی جیش العدل بودند.

گروه تروریستی جیش العدل خود را «ارتش عدالت و برابری» و سنی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران معرفی می‌کند.

این گروه در موارد متعدد، درگیری‌هایی مسلحانه با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته است و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را هم به عهده گرفته است. حکومت ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.

ناصر کنعانی‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته «این حمله بعد از حضور هیأت بلند پایه پاکستانی به ریاست آقای شهباز شریف نخست وزیر جمهوری اسلامی‌پاکستان در مراسم افتتاح طرح‌های‌ بازارچه مشترک مرزی و انتقال برق به همراه رئیس جمهور کشورمان در مرز “پیشین”، اقدامی هدفمند علیه امنیت و منافع دو کشور است تا اجازه ندهند مرز مشترک مرز دوستی و همکاری و مرز اقتصادی برای مردم دو کشور باشد.»

دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان گفته دستوران جهت دستگیری عوامل این حادثه صادر شده است. نیروی انتظامی هم گفته تهدید کرده که این حمله «بی‌پاسخ» نخواهد ماند.

این یکی از مرگبارترین حملات مسلحانه در مرز سیستان بوچستان به نیروهای نظامی ایران در ماه‌های اخیر بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم از پاکستان خواسته «هرچه سریع‌تر به توافقات دو کشور برای سرکوب گروه‌های تروریستی جامه عمل پوشانیده و در ارتقای امنیت مرزهای مشترک بکوشد».

در آبان ماه ۱۳۹۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد «ملاعمر معروف به عمر شاهوزهی رهبر گروه جیش العدل و دو پسرش» در درگیری با نیروهای پاکستان کشته شدند.

این حمله یکی از مرگبارترین حملات ماه‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان بود. یکماه و نیم پیش نیز، دو نیروی پلیس در جریان درگیری با افراد مسلح کشته شدن در همان منطقه به ضرب گلوله کشته شدند.

گروه تروریستی جیش العدل پس از فروپاشی گروه تروریستی “جندالله” تأسیس شد. “جیش العدل” (ارتش عدل) گروهی شبه‌‌نظامی است که با جمهوری اسلامی به مبارزه مسلحانه می‌پردازد.

این گروهک تروریستی فعال در جنوب شرق ایران و به صورت مشخص استان سیستان و بلوچستان است که بسیاری از نیروهای آن برای سامان دهی و افزایش توان جنگی خود در خاک کشور پاکستان فعالیت می کنند.

این گروه تروریستی تا کنون چندین بار اقدام به انجام عملیات های تروریستی و انتحاری در خاک ایران کرده و منجر به شهادت ده ها تن از نیروهای نظامی و غیر نظامی ایرانی شده است. گروه تروریستی جیش العدل در ۲۴ بهمن ۹۷ اقدام به انفجار یکی از اتوبوس های حامل نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرد که منجر به شهادت و زخمی شدن ده ها نیروی نظامی شد.

رهبری این گروه راصلاح‌الدین فاروقی از اهالی راسک به عهده دارد. او یکی از نیروهای سابق گروه تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی است که پس از فروپاشی آن گروه تروریستی اقدام به فعال کردن گروه تروریستی جیش العدل کرد.

برخی از اقدامات تروریستی این گروه 

گروه تروریستی جیش العدل در تاریخ شهریور ۱۳۹۱ ادعای به شهادت رساندن ده‌ها پاسدار انقلاب اسلامی را مطرح کرد. این گروه در تاریخ ۱۸ مهر ۹۱ دوباره ادعای به شهادت رساندن ۱۰ عضو سپاه پاسداران را مطرح کرد.

 اعضای این گروه تروریستی در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حمله غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان کردند که در پی این کمین ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران به شهادت رسیدند و ۷ تن دیگر نیز مجروح شدند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند. آنها در بیانیه منتشر شده در وبلاگ رسمی خود، علت این اقدام را «دفاع از جوانان بلوچ» و همچنین مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه عنوان کردند.

پس از این واقعه قوه قضائیه ایران در پی اقدامی بی‌سابقه ۱۶ تن از اعضای این گروه را اعدام کرد که برخی علت ترور دادستان وقت زابل را انتقام مرگ این ۱۶ تن می‌دانند. سردار حسین ذوالفقاری، رئیس پلیس مرزبانی ناجا در توضیح این اقدام عنوان کرد: «قرار نبود این محکومان به‌طور مشخص در آن روز اعدام شوند؛ حکم آن‌ها از قبل صادر و به تأیید رسیده بود، ولی دستگاه قضایی اجرای حکم را متوقف ساخته بود تا شاید بشود آن‌ها را مورد رأفت اسلامی قرار داد. با وقوع حادثه تروریستی سراوان، مسئولان به این نتیجه رسیدند که آن‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و نتیجتاً از رأفت صرف‌نظر کردند.»

ربودن مرزبانان ایرانی

گروه تروریستی جیش العدل در بهمن ۱۳۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربود و مدتی بعد عکسی از آن‌ها را نیز منتشر ساخت. بعد‌ها گزارش شهادت یکی از مرزبانان و تهدید‌های جیش العدل مبنی بر شهادت چهار مرزبان دیگر منتشر شد. جیش العدل در مقابل آزادی ربوده شدگان، خواستار آزادی پنجاه عضو زندانی این گروه، دویست نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و پنجاه نفر از زنان سنی، شده بود که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت بوده‌اند.

به شهادت رساندن هشت تن از مرزبانان نیروی انتظامی 

اعضای این گروه تروریستی در ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ در منطقه نگور حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین‌تر از جکیگور از داخل خاک پاکستان وارد مرز‌های ایران شد و هشت نفر از نیرو‌های مرزبانی ایران را شهید کردند و به خاک پاکستان بازگشتند.

شهادت نه مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه 

اعضای این گروه تروریستی در تاریخ چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان ده مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) را که در پاسگاه میل ۱۰۰ مستقر بودند شهید کردند. برای این عملیات از سلاح‌های دوربرد استفاده شد و سه تن نیروی کادری و شش سرباز، که در ساعت هشت شب در حال تحویل پست گشت زنی بودند شهید شدند.

 ربایش دوباره نیروهای نظامی ایران 

در تاریخ سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ افراد این گروه تروریستی از داخل خاک پاکستان به منطقه «لولکدان» در بخش «ریگ ملک» در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان نفوذ کردند و چهارده نفر از افراد مسلح مرزبان در این منطقه را به اسارت گرفته و به خاک پاکستان باز گشتند.

انفجار اتوبوس کارکنان سپاه زاهدان 

در ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ گروه تروریستی جیش‌العدل با استفاده از یک خودروی مملو از مواد منفجره، یک حمله انتحاری علیه اتوبوس حامل نیرو‌های قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش _ زاهدان انجام داد. بر طبق آمار سپاه پاسداران، تعداد شهدای این حمله ۲۷ نفر و زخمی‌های آن ۱۳ نفر هستند. قرارگاه قدس مدتی بعد از رخ دادن این حادثه، اطلاعیه‌ای در خصوص آن صادر کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.