کد خبر : 7184
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مرداد 1401 - 16:50

حمله ارتش اسرائیل به دفاتر سازمان مدنی فلسطینی مورد حمایت اروپا

حمله ارتش اسرائیل به دفاتر سازمان مدنی فلسطینی  مورد حمایت اروپا
ارتش اسرائیل، شامگاه چهارشنبه به دفتر چندین سازمان غیردولتی فلسطینی که در زمینه دفاع از حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه در کرانه غربی رود اردن فعال هستند، یورش برد و آنها را پلمب کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، اسرائیل این سازمان‌ها را متهم کرده که با فعالیت‌های «تروریستی» ارتباط دارند. اما فلسطینی‌ها این اتهام را رد کرده‌اند.

همچنین کشورهای اروپایی که حامی مالی این سازمان‌های غیردولتی هستند نیز اتهامات اسرائیل مبنی بر ارتباط آن‌ها با «تروریسم» را بی‌اساس خوانده‌اند.

۹ کشور اروپایی – از جمله فرانسه و آلمان – اعلام کردند تا زمانی که اسرائیل، مستنداتی برای ادعاهایش ارائه نکند، آن‌ها به کمک‌هایشان برای گروه‌های حقوق بشری فلسطینی ادامه خواهند داد.

اما اسرائیل می‌گوید که این سازمان‌ها با «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» (PLFP)  در ارتباط هستند.

در عین حال اسرائیل حاضر نشد هیچ یک از مستندات این ادعا را در اختیار بی‌بی‌سی قرار دهد و مقام‌های اسرائیلی گفتند که مدارک مورد نظر، محرمانه هستند.

گروه‌های حقوق‌ بشری که توسط اسرائیل تعطیل شدند به طور معمول گزارش‌هایی درباره نقض حقوق فلسطینی‌ها توسط نیروهای اسرائیل منتشر کرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که اسرائیل با این کار در تلاش است تا صدایشان را خفه کند.

گزارش‌های نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر موجب شده تا تلاش‌ها برای محاکمه اسرائیل به اتهام «جنایات جنگی» شدت بگیرد.

تمامی این سازمان‌ها فلسطینی هستند و در سرزمین‌هایی که بر اساس تصمیم سازمان ملل متعلق به فلسطینی‌هاست فعالیت می‌کنند. اما این سرزمین‌ها توسط اسرائیل اشغال شده و همه فعالیت‌های شهروندان این مناطق تحت کنترل سربازان اسرائیلی است.

در یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی توسط فعالان فلسطینی منتشر شده، سربازان اسرائیلی در حال بردن کامپیوتر، جعبه‌های مدارک و دیگر اموال یکی از سازمان‌ها دیده می‌شوند.

«به کارمان ادامه می‌دهیم»

یکی از گروه‌ها، سازمان باسابقه «الحق» است که در سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹) تاسیس شده و دفتر آن در رام‌الله قرار دارد.

این سازمان می‌گوید که نیروهای اسرائیلی، بخشی از اسناد آن را توقیف کردند و با ورقه‌های آهنی، ورودی ساختمان را پلمب کردند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان «الحق» در سال‌های فعالیتش، ثبت موارد نقض حقوق بشر توسط اسرائیل بوده است.

این سازمان از جمله نهادهایی است که مستنداتش را در اختیار وکلای بین‌المللی و نهادهایی مانند دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه قرار داده است.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، شوان جبارین، رئیس موسسه «الحق» که از چهره‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در میان فلسطینی‌هاست، گفت که به محض رفتن سربازان اسرائیلی، کارکنان این موسسه در آن را باز کرده‌اند و درون دفتر فعالیت‌های معمولشان را از سرگرفته‌اند.

او گفت: «ما نه از ارتش اسرائیل اجازه می‌گیریم و نه مقام‌های سیاسی. ما با تکیه به قوانین بین‌المللی و باورمان به حسابرسی، به کارمان ادامه می‌دهیم.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز رفتار اسرائیل را تلاشی برای «ساکت‌کردن صدای عدالت و حقیقت» توصیف کرد.

حسین الشیخ، یکی از سخنگویان تشکیلات فلسطینی از جامعه بین‌المللی درخواست کرد در بازگشایی این موسسات کمک کنند.

سازمان‌هایی که تعطیل شده‌اند:

  • سازمان دفاع برای کودکان فلسطینی (سازمان حمایت قانونی از فلسطینی‌های زندانی و تامین وکیل برای آن‌ها)
  • مرکز بیسان (فعال در زمینه حمایت از جامعه مدنی و دموکراسی در جامعه فلسطین)
  • سازمان الحق (مدافع حقوق بشر)
  • سازمان دفاع برای کودکان فلسطینی (DCIP)
  • اتحاد کمیته‌های زنان فلسطینی (UPWC)
  • اتحادیه کمیته کشاورزی (UAWC)

برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی است که اتحاد کمیته‌های کارکنان خدمات درمانی (UHWC) نیز در شامگاه چهارشنبه هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

اما در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) که بنی گنتس، نهادهای مدنی فلسطینی را به فعالیت‌های «تروریستی» متهم کرد، نام اتحاد کمیته‌های کارکنان خدمات درمانی (UHWC) در میان این سازمان‌ها نبود.

در آن زمان، وزارت دفاع اسرائیل شش سازمان مدنی فلسطینی را «گروه تروریستی» طبقه‌بندی کرد که این تصمیم، همان روزها با واکنش منفی گسترده‌ بین‌المللی روبه‌رو شد.

از آن جمله وزرای خارجه ۹ کشور اروپایی بعد از حدود دو هفته که از تصمیم وزارت دفاع اسرائیل گذشت، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که اسرائیل هیچ مدرکی برای ادعایش ارائه نکرده است.

در آن بیانیه که با امضای وزرای خارجه کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، اسپانیا، سوئد و هلند منتشر شده بود، این کشورها تاکید کردند که کمک‌‌هایشان را به این سازمان‌ها قطع نخواهند کرد.

همچنین تعدادی از این سازمان‌ها نیز به شکل قانونی به تصمیم وزارت دفاع اسرائیل اعتراض کردند.

اما در روز چهارشنبه و ساعاتی قبل از یورش ارتش به این دفاتر این سازمان‌ها، دفتر بنی‌ گانتس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اعتراض این نهادها رد شده است.

سازمان «عدالت» که وکالت این شش سازمان را برعهده داشته اعلام کرد که اسرائیلی‌ها، هیچ دلیلی برای اتهاماتشان ارائه نکردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.