کد خبر : 105
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 8:11

بی‌آبی در دشت طلایی ری

حق‌آبه کشاورزان از رودخانه شادچای باید تامین شود

حق‌آبه کشاورزان از رودخانه شادچای باید تامین شود
عضو شورای شهرستان ری با اشاره به نبود آب برای مصارف کشاورزی در فشافویه گفت: اغلب کشاورزان با مشکل بی‌آبی مواجه هستند لذا حق‌آبه کشاورزان از رودخانه شادچای باید تامین شود.

ه گزارش کلینی نیوز، مهدی نفر عضو شورای شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری ضمن انتقاد از نبود آب برای مصارف کشاورزی در فشافویه اظهار کرد: در این منطقه که از دیرباز به واسطه کشت قابل توجه گندم به دشت طلایی ری معروف بوده، اغلب کشاورزان با مشکل بی‌آبی مواجه هستند و با وجود کشت، به دلیل عدم بارندگی در فصل مهم کشت با این معضل روبه‌رو می‌شوند.

وی گفت: با همکاری مسؤولان شهرستانی و نمایندگان مجلس تلاش کردیم تا آب شادچای به سیاب منتقل شود تا حق آبه کشاورزان بخش فشافویه تأمین شود که البته این موضوع نیز به دلیل برداشت‌های بیشتر از سوی شهرستان‌های مجاور با مشکلاتی همراه بوده است.
عضو شورای بخش فشافویه در ادامه تأکید کرد: در صورت احقاق حق آبه کشاورزان بخش فشافویه سطح آب‌های زیرزمینی در بخش فشافویه از ۴۰ متر به حداقل ۱۵ متر خواهد رسید که تأثیر قابل توجهی در بخش کشاورزی خواهد داشت.

حق آبه ی که براساس قانون تبدیل به پراونه مصرف مفید شد
براساس ماده ‌ماده ۶ – از تاریخ اعلام اجرای ملی شدن آب در هر ناحیه و منطقه وزارت آب و برق مکلف است طبق ماده ۷ این قانون با تعیین هیأتهای سه نفری‌پروانه مصرف مفید با قید حجم آب قابل تحویل برای امور کشاورزی یا صنعتی یا مصارف شهری و سایر مصارف مذکوردر این قانون، برای دارندگان‌ حقابه یا مصرف‌کنندگان صادر کند و پس از صدور پروانه مصرف مفید حقابه‌های موضوع ماده ۳ منتفی است.

درماده ۳ قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب ۱۳۴۷ آمده است: ‌حقابه عبارت از حق مصرف آبی است که در دفاتر جزء جمع یا اسناد مالکیت یاحکم دادگاه یا مدارک قانونی دیگر قبل از تصویب این‌قانون به نفع مالک آن تعیین شده باشد.
براساس ماده ۶ حق حق آبه به نحوی باطل اعلام شده است و تبدیل حقابه به پروانه مصرف مفید شده است  که فقط سهمی از آب برای مصارف خاص اختصاص داده می شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.