کد خبر : 5268
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 - 18:22

پل کربی بی‌بی‌سی

جراح ایتالیایی که به دلیل پیوند نای مشهور شده بود، در دادگاهی در سوئد محکوم شد

جراح ایتالیایی که به دلیل پیوند نای مشهور شده بود، در دادگاهی در سوئد محکوم شد
دادگاهی در سوئد یک جراح ایتالیایی سرشناس را در رابطه با پیوند آزمایشی سلول‌های بنیادی نای یک بیمار و ایجاد آسیب جسمی مجرم شناخته و او را به طور تعلیقی محکوم کرده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، دکتر پائولو ماچیارینی که زمانی به عنوان یک جراح پیشگام در پیوند شناخته می‌شد، از دو اتهام دیگر تبرئه شده است.

سه نفر از بیماران او در سوئد جان باختند.

دادستان‌ها درخواست کرده بودند که ماچیارینی پنج سال را در زندان بگذراند اما دادگاه منطقه‌ای حکم داد که او قصد آسیب رساندن به بیماران را نداشته است. او مدام همه اتهامات وارد شده به خود را رد می‌کرد.

دکتر پائولو ماچیارینی، در سال ۲۰۱۱ به دلیل انجام اولین عمل جراحی پیوند عضو مصنوعی که با سلول‎های بنیادی فرد ساخته شده بود، در بیمارستان دانشگاه کارولینسکای سوئد، به شهرت رسید و تجلیل شد.

اقدام او با ساختن اولین نای مصنوعی در جهان که بخشی از آن از سلول‌های بنیادین خود بیمار ساخته شده بود، برای بیمارانی که در انتظار اهدای عضو بودند، امیدبخش بود.

او یک سال پیش از آن با وجود توصیه‌نامه‎های منفی که از کارفرمایان قبلی خود در ایتالیا داشت، در سوئد استخدام شده بود.

اولین پیوند را در سال ۲۰۱۱، آندماریام بینه، یک دانشجوی کارشناسی ارشد ۳۶ ساله از اریتره دریافت کرد. او در حال تحصیل در ایسلند بود اما به دنبال یک سری عفونت،‌ دو سال و نیم بعد از پیوند درگذشت.

در آزمایشات مشخص شد که نای مصنوعی پیوندی شل شده است. او آن زمان و کمی بعد از انجام این عمل جراحی به بی‌بی‌سی گفته بود: «خیلی ترسیده بودم. خیلی نگران عمل بودم. اما مساله مرگ و زندگی بود.»

دو بیمار دیگر هم که در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا سوئد چنین پیوندی را دریافت کرده بودند، در نهایت جان باختند.
[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]ماچیارینی همواره انجام هرگونه تخلفی را رد می‌کند و اینطور استدلال می‌کرد که پیوندها با هدف نجات جان بیماران انجام شده است.دکتر ماتیاس کورباسیو، که این پرونده را افشا کرده به شبکه تلویزیونی «اس‌وی‌تی» گفت: «این حکم یک رسوایی است و هرگز هیچ شانسی برای چنین اعمال جراحی وجود نداشته است.»[/su_note]

کریستوفر لویلز آمریکایی هم در سال ۲۰۱۱ پیوند نای مصنوعی دریافت کرد اما چند ماه پس از عمل جراحی درگذشت. یاسیم سیتار، در دهه ۲۰ زندگی خود بود که در سال ۲۰۱۱ تحت عمل جراحی پیوند نای قرار گرفت اما شش سال بعد درگذشت.

بیماران دیگری هم که در کشورهای دیگر چنین عمل جراحی را انجام دادند، فوت کردند، از جمله جولیا تولیک، که یک مادر روس بود.

در نهایت موسسه مشهور و تحسین شده کارولنسکا سوئد، ماچیارینی را از کار برکنار کرد. بعدا یک مستند تلویزیونی از اقدامات نگران‌کننده‌ای که او حین عمل جراحی انجام می‌داد، پرده برداشت و دادستان‌ها به دلیل تخلفات جنایی تحقیقات از او را آغاز کردند.

پرونده سرانجام به دادگاه منطقه‌ای سولنا در نزدیکی استکهلم رسید. دکتر ماچیارینی در این دادگاه به انجام جرایم جنایی و ضرب و شتم و ایجاد صدمات جسمی متهم شد. اما او با اتهام قتل بیماران رو به رو نشد.

قاضی گفت که دادگاه و دادستان‌ها به این نتیجه رسیدند که روند عمل جراحی با «تجربه‌های علمی و ثابت شده» مطابقت نداشته است. اما او به یک شبکه تلویزیونی گفت که «دو مورد از جراحی‌ها قابل توجیه بوده اما مورد سوم قابل قبول نبوده است.»

به گفته قاضی، دادگاه تشخیص داد که هر سه بیمار به شدت دچار آسیب جسمی شدند. اما ماچیارینی از اتهام آسیب رساندن تبرئه شد چون هیچ نوع قصدی برای صدمه زدن به بیماران به اثبات نرسید.

ماچیارینی همواره انجام هرگونه تخلفی را رد می‌کند و اینطور استدلال می‌کرد که پیوندها با هدف نجات جان بیماران انجام شده است.دکتر ماتیاس کورباسیو، که این پرونده را افشا کرده به شبکه تلویزیونی «اس‌وی‌تی» گفت: «این حکم یک رسوایی است و هرگز هیچ شانسی برای چنین اعمال جراحی وجود نداشته است.»

محکومیت تعلیقی به این معنا است که او اجازه کار در بیمارستان را خواهد داشت اما تا دو سال آینده تحت نظر دادگاه خواهد بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.