کد خبر : 12576
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 8:32

جبهه مقاومت ملی افغانستان: محدودیت در برگزاری مراسم عاشورا به اختلاف و نابرابری مذهبی دامن می‌زند

جبهه مقاومت ملی افغانستان: محدودیت در برگزاری مراسم عاشورا به اختلاف و نابرابری مذهبی دامن می‌زند
اهل تشیع افغانستان نگران‌اند که با گذشت هر سال طالبان فشار بیشتری علیه آن‌ها اعمال کنند

به گزارش کلینی نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، جبهه مقاومت ملی افغانستان یکشنبه، یکم مرداد (۲۳ ژوئیه)، خواستار لغو محدودیت طالبان بر مراسم عزاداری شیعیان در ماه محرم شد.

در بیانیه این جبهه ذکر شده است که پیش‌تر پیروان مذهب تشیع بدون هیچ محدودیتی مراسم عاشورا را در مساجد، تکایا و اماکن عمومی برگزار، و پیروان اهل تسنن در افغانستان نیز با آنان همراهی می‌کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «[جبهه مقاومت ملی افغانستان] اعمال هرگونه محدودیت در این زمینه را محکوم، و‌ آن را تلاشی در جهت دامن‌ زدن به اختلافات مذهبی و ترویج و نهادینه‌سازی تبعیض و نابرابری مذهبی در کشور می‌داند.»

جبهه مقاومت ملی بار دیگر بر مبارزه با گروه طالبان تاکید می‌ورزد: «ما در جبهه مقاومت ملی، برای آزادی کشور از چنگ گروه تروریستی طالبان که اساس کار آن بر استبداد، تبعیض و خشونت و حذف دیگران گذاشته شده، کار و پیکار می‌کنیم.»

 

جبهه مقاومت ملی از تمام گروه‌های مذهبی، اجتماعی و سیاسی در افغانستان خواسته است که با همبستگی، برای آزادی تلاش کنند.

در بیانیه این جبهه تصریح شده است: «یکی از دلایل مخالفت گروه تروریستی حاکم با مراسم عاشورای حسینی، همین ماهیت استبدادستیزانه قیام حسینی است که با گرامیداشت آن، مسلمانان تعهد خود را در مبارزه با ظلم و استبداد حاکمیت‌های نامشروع دینی تجدید می‌کنند.»

حکومت طالبان به اهل تشیع دستور داده است که از برگزاری گسترده مراسم عاشورا در افغانستان خودداری کنند. پیش‌تر، منابع خبری از اهل تشیع به ایندیپندنت فارسی گفته بودند که طالبان در شهر کابل فقط به مساجد و تکایای معدودی برای برگزاری مراسم عاشورا مجوز داده‌اند. طالبان ادعا می‌کنند که دلیل جلوگیری از برگزاری مراسم عاشورا به شکل گسترده، تامین امنیت و جلوگیری از حمله‌های انفجاری و انتحاری است، اما اهل تشیع این حرف طالبان را بهانه تلقی می‌کنند.

در سال‌های گذشته در ماه محرم در مناطق سکونت اهل تشیع، مراسم عاشورا افزون بر مساجد و تکایا، در خیابان‌ها هم برگزار می‌شد.

طالبان پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱،  در دو محرم قبلی محدودیت چندانی بر برگزاری مراسم عاشورا تحمیل نکرده بودند، اما امسال این محدودیت‌ها وضع شده است و اهل تشیع افغانستان نگران‌اند که با گذشت هر سال، طالبان فشار بیشتری علیه آنان اعمال کنند.

در حکومت طالبان اهل تشیع به انزوا رانده می‌شوند و طالبان در ساختار حکومتی سهم بسیار اندکی به آن‌ها داده‌اند.

از این گذشته، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) نیز تهدیدی جدی برای برگزاری هر گونه مراسم شیعیان، از جمله عاشورا، در افغانستان است و در سال‌های گذشته مسئولیت چندین حمله خونین را بر این مراسم  بر عهده گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.