کد خبر : 8283
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مهر 1401 - 9:59

تلاش آمریکا برای رساندن گیرنده‌های اینترنت ماهواره‌ای به مخالفان جمهوری اسلامی

تلاش آمریکا برای رساندن گیرنده‌های اینترنت ماهواره‌ای به مخالفان جمهوری اسلامی
نویسنده نیویورک تایمز:دولت آمریکا یا اسرائیل برای رساندن تجهیزات اینترنتی به داخل ایران همان تلاشی را انجام دهند که در برنامه‌های محرمانه برای تضعیف و خرابکاری در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران، به کار بردند.

به گزارش کلینی نیوز، مقامات دولت بایدن قصد دارند راه‌هایی برای رساندن استارلینک به ویژه به دست تظاهرکنندگان در ایران پیدا کنند.

دیوید سنَگِر، خبرنگار ارشد نیویورک تایمز که به منابع آگاه در سازمان‌های اطلاعاتی-‌امنیتی آمریکا دسترسی دارد، سه‌شنبه ۵ مهر می‌نویسد احتمال دارد تجهیزات شرکت استارلینک همراه بار کالاهای قاچاق یا به کمک پهپاد به داخل ایران رسانده شوند.

دولت بایدن بعد از لغو تحریم ارسال فناوری آمریکایی به ایران، با شرکت استارلینک تماس گرفت.

نیویورک تایمز از دخالت مستقیم دولت آمریکا در اغتشاشات اخیر ایران می‌نویسد:دولت آمریکا اجازه داد که پیوندهای ماهواره‌ای و دیگر خدمات اینترنتی، فعال شوند به این امید که علی‌رغم تلاش مقامات ایران برای در تاریکی نگاه داشتن معترضان، ارتباط معترضان با جهان از بین نرود.

سنَگِر می‌نویسد حالا مسابقه‌ای برای رساندن تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به دست تظاهرکنندگان آغاز شده است و این کار ساده‌ای نیست،

روز جمعه اول مرداد، وزارت امور خارجه و وزارت دارایی آمریکا به سرعت تحریم‌هایی را که از رسیدن فناوری آمریکایی به ایران جلوگیری می‌کرد، لغو کردند.

نیویورک تایمز تحریم‌ها اعتراف کرد که بخشی از اقدامات گسترده‌تر آمریکا برای قطع دسترسی حکومت ایران به جهان است تا مذاکره بر سر توافق هسته‌ای جدید به نتیجه برسد.

سنَگِر می‌نویسد:حمایت از تظاهرکنندگان یک چیز است و درهم شکستن توانایی حکومت ایران برای بستن اینترنت، چیزی دیگر.

نویسنده نیویورک تایمز یادآور می‌شود که بعد از قطع اینترنت اوکراین توسط نیروهای روسیه، مقامات امنیتی-اطلاعاتی آمریکا از سرعت دستیابی نظامیان اوکراین به تجهیزات استارلینک و برقراری ارتباط اینترنتی، حیرت کردند و به فاصله چند روز، وزیران کابینه اوکراین هم به اینترنت دسترسی یافتند.

البته در اوکراین دولت مشتاق بود جعبه‌های استارلینک را به کشور وارد کند و محموله‌های هوایی شامل ۱۵ هزار جعبه استارلینک به سرعت با قطار به مرز منتقل شدند.

نویسنده نیویورک تایمز مطمئن نیست دولت آمریکا یا اسرائیل برای رساندن تجهیزات اینترنتی به داخل ایران همان تلاشی را انجام دهند که در برنامه‌های محرمانه برای تضعیف و خرابکاری در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران، به کار بردند.

دیوید سنَگِر که در سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی آمریکا منبع دارد، می‌نویسد احتمال دارد این کار به زودی به سازمان‌های امنیتی-اطلاعاتی محول شود.

روزنامه همشهری چاپ تهران ۶ مهرماه می نویسد:تفاوت در بازتاب ماجرای درگذشت غمبار «مهسا امینی» که دلایل فنی و تخصصی آن از سوی پزشکی‌قانونی در حال انجام است با ماجرای شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره قطر که به‌دست نیروهای صهیونیست و مقابل دوربین رسانه‌ها با اصابت گلوله سربازان صهیونیست به سرش به شهادت رسید نیز در نوع خود قابل توجه است.

فاصله کوتاه میان شهادت ابوعاقله با ماجرای مهسا امینی، تعارض در رفتارهای معترضان وطنی به مسئله مهسا امینی را به‌خوبی نشان می‌دهد. سلبریتی‌هایی که امروز در رثای امینی«یقه‌درانی» می‌کنند در ماجرای ابوعاقله «سکوت مطلق» را در پیش گرفتند و از کنار ماجرا عبور کردند.

جمال ریان، مجری سرشناس شبکه الجزیره قطر در این‌باره نوشته است: «ماشین رسانه‌ای صهیونیستی و بازوهای آن در کشورهای عربی، جهان را برای یک زن قربانی در ایران زیر و رو و زن قربانی در فلسطین را فراموش کرد.»

او تأکید می‌کند: «اعتراضات اخیر در ایران را «واحد۸۲۰۰» ارتش رژیم جعلی صهیونیستی طراحی کرده که سری‌ترین واحدهای نظامی این رژیم است.»

 اتفاقی که این مجری سرشناس شبکه الجزیره از آن پرده برمی‌دارد، تأییدی است بر اظهارات چندی قبل نخست‌وزیر وقت صهیونیست‌ها که گفته بود: «این رژیم در حال اجرای دکترین سر اختاپوس در ایران است.

ما دیگر با شاخک‌ها و گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم، معادله جدیدی تدوین کرده‌ایم و سر اختاپوس را هدف می‌گیریم.»

روز دوشنبه ۴ مهر، نشانه‌های بروز کرد حاکی از آن که مقامات دولت بایدن قصد دارند راه‌هایی برای رساندن استارلینک به ویژه به دست تظاهرکنندگان در ایران پیدا کنند.

سنَگِر می‌افزاید مقامات آمریکا فاش نمی‌کنند که می‌خواهند چه بکنند؛ ولی تماس‌هایی با استارلینک گرفته شده و مذاکراتی در جریان است که سیستم‌های قدرتمند ماهواره‌ای به دست رهبران مخالف حکومت رسانده شود.

از جمله راه‌های مختلفی که بررسی می‌شود، فرستادن جعبه‌ها به داخل کشور در میان کالاهای قاچاقی دیگر، یا با استفاده از پهپاد است.

استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند و این موضوع از سوی ایران به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) اعلام شده است.

از سوی دیگر به دلیل ناقص بودن پوشش استارلینک، بعید است اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به این زودی‌ها بتواند در ایران سرویس دهد، در حالت خوش بینانه این پروژه در بلندمدت امکان اجرا در ایران را دارد.

در کنار این دعوای حقوقی البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده از استارلینک بدون تجهیزات دریافت سیگنال اینترنت ماهواره‌ای ممکن نیست.

مودم های مخصوصی نیاز است که ورود آنها به ایران تا این لحظه ممنوع بوده و قاعدتا بدون وجود آنها اینترنت ماهواره‌ای رویایی بیش نیست.

ضمن اینکه ایستگاه‌های زمینی برای اتصال ارتباط بین ماهواره‌ها نیاز است که استارلینک در ایران فاقد این ایستگاه‌هاست. موضوعی که ایلان ماسک به دنبال راه حلی برای آن در نسل‌های جدید ماهواره‌های خود است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »