کد خبر : 10134
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 10:32

حمیدرضا صیدمحمدی

تقویت دینار عراق در برابر دلار آمریکا

تقویت دینار عراق در برابر دلار آمریکا
تصمیم دولت عراق برای پایین آوردن نرخ برابری دینار با دلار آمریکا با استقبال بسیاری از سیاستمداران عراقی مواجه شده است، هرچند مخالفان محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر، از آن انتقاد کرده‌اند.

به گزرش کلینی نیوز، هیات وزیران در عراق روز سه‌شنبه تصمیم گرفت که دینار را تقویت کند. به این ترتیب نرخ رسمی هر دلار آمریکا از ۱۴۷۰ دینار عراق به ۱۳۰۰ دینار کاهش داده شده است.

تضعیف پول ملی عراق در برابر ارزهای دیگر طی ماه‌های اخیر به جایی رسیده بود که هر دلار آمریکا به طور بی‌سابقه به بهای ۱۸۰۰ دینار معامله می‌شد. سقوط دینار عراق اعتراضات بزرگی را به دنبال داشت ومعترضان از جمله خطاب به نخست‌وزیر شعار می‌دادند: «دلار را ارزان کن.»

محمد شیاع سودانی ضمن درخواست از شهروندان عراقی برای خودداری از ادامه موج خرید دلار، وعده داد بانک مرکزی عراق در هفته‌های آینده اقدامات بیشتری را اعلام خواهد کرد.

بحران ارزی عراق از آنجا شروع شد که وزارت دارایی آمریکایی برای بستن شریان‌های مالی به سوی ایران، تبادلات شبکه سوییفت با ۱۴ بانک عراق را متوقف کرد.

مشکل قاچاق ارز به ایران به حدی بود که وزارت کشور عراق کمتر از یک ماه پیش از نصب دستگاه‌های اشعه ایکس در گذرگاه‌ها خبر داد تا با قاچاق دلار مبارزه کند.

دولت اقلیم کردستان عراق هم در این اقدام با دولت مرکزی همراهی کرد.

محدودیت‌های اعمال‌شده از طرف آمریکا و نظارت بیشتر، باعث شد تا عرضه دلار در بازار عراق پایین بیاید و به این ترتیب بهای آن در بازار غیررسمی بالا برود.

یکی از اقداماتی که آمریکا برای انجامش فشار آورده محدودیت حراج روزانه دلارهای نفتی بوده است.

فدرال رزرو، یا همان بانک مرکزی آمریکا، بخشی از ذخایر ارزی عراق را دارد و با همین اهرم فشار، دولت عراق پذیرفته که با ایجاد یک سامانه آنلاین، پیش از آنکه تراکنشی انجام شود هویت دریافت‌کنندگان نهایی ارز در آن ثبت شود.

بیگانگی با تراکنش های الکترونیک

به نوشته میدل ایست نیوز، مردم عراق ارز دیجیتال را درک نمی کنند. همه به پول نقد عادت کرده اند و نسبت به پرداخت های دیجیتال، به آن اعتماد بیشتری دارند.

چند پلت فرم پرداخت الکترونیکی برای مصرف کنندگان عراقی وجود دارد: بانک مرکزی عراق به ۱۷ شرکت از جمله شرکت های مطرحی مانند «آسیا حواله»، «زین کَش»، «نَس والت» و «فست پِی» اجازه فعالیت داده و ۱۵ مورد مجوز دیگر هم برای خدمات مرتبط با پرداخت الکترونیکی صادر شده است.

اما کارآفرینان و صاحبان مشاغل که در توسعه بخش خصوصی عراق سعی دارند، با یک چالش دوگانه روبه رو هستند: مصرف کنندگان محلی تمایلی به استفاده از پلتفرم های پرداخت الکترونیکی در دسترس ندارند و این در حالی است که ارتباط عراق با بیشتر سامانه های پرداخت دیجیتال که اکثر مشاغل در سراسر جهان از آنها استفاده می کنند، قطع است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.