کد خبر : 17100
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 9:29

تقلب در انتخابات پارلمانی پاکستان

تقلب در انتخابات پارلمانی پاکستان
یک مقام ارشد محلی در شهر راولپندی پاکستان اعلام کرد که «در انتخابات منطقه تقلب شده است.» او گفته که خودش هم در تقلب دست داشته و بنابراین استعفا می‌‌کند و خودش را به پلیس معرفی می‌کند.

به گزارش کلینی نیوز، لیاقت علی چته، کمیسر راولپندی، در نشست خبری توضیح داد که «برای اقدام علیه نامزدهای طرفدار عمران خان، رهبر مخالفان که زندانی است، زیرفشار قرار گرفته بود» و به فکر خودکشی بوده است.

او گفت خودش در تقلب دست داشته و چند مقام کمیسیون انتخابات پاکستان را هم به دست داشتن در تقلب متهم کرد.

این مقام دولتی ایالت پنجاب گفت که در دستکاری ۷۰ هزار رای برای ۱۳ کرسی، دست داشته و خود را به پلیس معرفی خواهد کرد: «من و تمام کسانی که در این تقلب شنیع دست داشتیم، مستحق مجازات هستیم».

آقای چتا در ادامه رئیس کمیسیون انتخابات و قاضی عالی پاکستان را شریک دستکاری آرا معرفی کرده و گفته است: چنان فشاری بر روی او بوده که می‌خواسته خودکشی کند، اما سپس تصمیم گرفته که دست به اعتراف علنی بزند: «من مسئولیت اشتباه در انتخابات راولپندی را بر عهده می‌گیرم و باید به خاطر جنایاتم مجازات شوم. سایر افراد دخیل در این جنایت نیز باید مجازات شوند.»

او بعد از این اعتراف توسط پلیس بازداشت شد.

اما کمیسیون انتخابات پاکستان این حرف‌ها را رد کرده و گفته که آقای چته مسئولیت مستقیم در روند رای‌گیری نداشته است.

همزمان حامیان حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان امروز (شنبه) در شهرهای مختلف تظاهراتی علیه «تقلب در انتخابات» برپا کردند.

در انتخابات پنج‌شنبه گذشته نامزدهای مستقل مورد حمایت آقای خان به طور غیرمنتظره‌ بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند.

دو روز قبل هم حفیظ نعیم الرحمن، سیاستمدار پاکستانی، از حزب جماعت اسلامی، که در انتخابات جنجالی اخیر برنده اعلام شده بود، از آن صرف نظر کرد چون گفت در رای به نفع او تقلب شده است.

او پیروز یکی از حوزه‌های شهر کراچی معرفی شده بود اما گفت که نامزد مورد حمایت حزب عمران خان آرای بسیار بیشتری برده و به این دلیل اکرسی خودش را قبول نمی‌کند.

عمران خان یکی از رهبران حزب خود، عمر ایوب خان، را به عنوان نامزد نخست‌وزیری انتخاب کرده است. اعضای مجلس ملی پاکستان رئیس جدید را انتخاب خواهند کرد. آقای ایوب خان ۵۶ ساله با نامزد حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین، و همچنین بلاول بوتو زرداری، رهبر حزب مردم پاکستان، رقابت خواهد کرد.

براساس اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پاکستان، نامزدهای مستقل ۱۰۱ کرسی‌، حزب مسلم لیگ شاخه نواز ۷۵ کرسی و حزب مردم پاکستان هم ۵۴ کرسی به دست آوردند.

پارلمان پاکستان ۳۳۶ کرسی دارد و برای تشکیل دولت باید ۱۶۹ کرسی در اختیار داشت.

پیشتر نواز شریف، نخست وزیر سابق و رهبر حزب مسلم لیگ، که گمان می‌رود از حمایت ارتش پاکستان هم برخوردار باشد، از احزاب دیگر خواست تا به او در تشکیل دولت وحدت ملی کمک کنند.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، دولت جدید باید تا دو هفته دیگر یعنی پایان ماه جاری میلادی (۲۹ فوریه) تشکیل شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.