کد خبر : 12179
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 13:32

حمیدرضا صیدمحمدی

تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان به دستور طالبان

تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان به دستور طالبان
تصمیم اخیر طالبان برای بستن تمام آرایشگاه‌های زنانه باعث بیکاری حدود ۶۰ هزار زن در سراسر کشور خواهد شد.

به گزارش کلینی نیوز،  محمد صادق عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، دستور تعطیل شدن آرایشگاه‌های زنانه که در چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود را تأیید کرد و گفت که «صاحبان این آرایشگاه‌های زنانه یک ماه فرصت دارند تا سالن‌های زیبایی خود را ببندند».

منبعی در اتاق تجارت و صنایع افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است که  ۳۱۰۰ سالن زیبایی زنان در کابل پایتخت و ۱۲ هزار آرایشگاه زنانه در کل کشور فعالیت دارد که در هر یک به طور متوسط پنج زن مشغول به کار هستند.

پیشتر مقام‌های طالبان گفتند دستور بستن تمام آرایشگاه‌های زنانه را «تا یک ماه دیگر» صادر کرده‌اند. حکومت طالبان توضیحی نداده است که چه چیزی باعث این ممنوعیت شده است، یا در صورت بسته شدن سالن‌ها، چه جایگزین‌هایی برای زنان در دسترس خواهد بود.

سازمان ملل متحد خواستار لغو دستور طالبان برای تعطیلی تمام آرایشگاه‌های زنانه شده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) همچنین تاکید کرده که چنین سیاستی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و مغایر ادعاهای طالبان درباره حمایت از کار زنان است.

برخی از زنان و مردان در داخل افغانستان هم به تصمیم تعطیلی آرایشگاه‌ها واکنش نشان داده‌اند.

بنا به گزارش پایگاه خبری طلوع نیوز،برخی بانوان آرایشگر در کابل پس از همگانی شدن دستور مسدود ساختن آرایشگاه‌های زنان در کشور، از حکومت سرپرست می‌خواهند تا بی‌درنگ این دستور را ملغا بسازد.

به گفته‌ی آنان، بانوان آرایشگر مسوولیت خانواده‌های شان را به دوش دارند و اگر آرایشگاه‌های زنان مسدود ساخته شود، آنان با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو خواهند شد.

زیور، آرایشگر به خبرنگاران طلوع‌نیوز گفت: «مجبور استم بخاطر نفقه اولاد خود آنجا [آرایشگاه] کار کنم و حالا که آرایشگاه‌ها را بسته می‌کنند، برای ما بسیار مشکل تمام می‌شود.»

یکی دیگر از آرایشگران به طلوع‌نیوز گفت: «یا وطن را ترک می‌کنیم با این‌که در چهارراهی خودکشی می‌کنیم و یا ما را به نام زن، زیر یک بم اتم بگذارند.»

برخی آرایشگران که در فضای بسته دست به اعتراض زدند، از حکومت سرپرست خواسته‌اند تا دستور منع کار بانوان‌آرایشگر را لغو کند.

آنان به این باور اند که مسدود ساختن آرایشگاه‌ها، سبب ایجاد مشکلات اقتصادی نزد خانواده‌ها می‌شود.

نادیه سلطانی، نماینده آرایشگران کابل، گفت: «بالاتر از ۱۲هزار آرایشگاه در سطح افغانستان فعال است و تمام این آرایشگاه‌ها خانم‌ها کار می‌کنند.»

رحا حسنی، آرایشگر، چنین می‌گوید: «آرایشگاه یک محیط زنانه است و مسوول هر آرایشگاه یک خانم می‌باشد و بخاطر فقر و تنگدستی مجبوربه این کار شده.»

محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید که دستور منع کار بانوان در آرایشگاه‌ها، به علت مشکلات اقتصادی مردم و با نظرداشت قوانین شرعی صادر شده است.

محمد صادق عاکف به طلوع‌نیوز گفت: «از نگاه شریعت جایز نیست که موی یک انسان به انسان‌های دیگر کاشت می‌شود. در آنجا [آرایشگاه] به زنان موی کاشت می‌شود.»

سالن‌های زیبایی زنانه در کابل، پایتخت و دیگر شهرهای افغانستان که در دوره اول حاکمیت طالبان نیز بسته شده بودند، پس از سقوط آن در اواخر سال ۲۰۰۱ دوباره فعال شدند و زمینه کار برای شمار زیادی از زنان در شهرها ایجاد شد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »